kan ni vara snälla å titta över min fodderstat?

M

moonlightgarden

jag har fått en fodderstat beräknad utav en tjej å då va det några andra hästar med och dom ägarna sa att dom ville ha en så billig fodderstat som möjligt.
hon väger 350 kg.
ska gå på 1,2 kg krafft breed å
5 kg hö
höets värde:
7,2 MJ energi
12 g smältbart protein
2,1 g Ca
1,2 g P
0,6 g Mg

tycker ni att jag ska ta å lägga till nå mineraler då som tillexempel kalcium fosfat eller nåt?
 
Krafft Breed innehåller mängder med kalcium, fosfor och magnesium, så det behöver du knappast lägga till när du ger så pass mkt av det. Inte heller vitaminer då vitamininnehållet är mkt högt i Breeden.

Fast någon kan ju räkna på det, jag sitter utan min braiga miniräknare för tillfället.
 
Foderstaten är ju himla enkel men den ger extrema överskott på mineraler och vitaminer.

Jag skulle nog hellre krångla till foderstaten och slippa riktigt så stora överskott.

4,5 kg hö
1 kg lucernhack
0,5 kg krafft breed
50 gr krafft protein
200 gr vetekli

MJ 48
Smrp/MJ 6,15
Ca/P 2,14
Ca/Mg 3,54

Står ponnyn på halm och ni tror den petar i sig ca 1 kg så höj krafft proteinet till 200 gr.

mvh Jessica
 
Ja men precie.. hellre krångla å få det riktigt bra än att ta "billigaste" metoden och få en som inte är 100% bra.. dock kostar juh Krafft Proteinet en hel del.. men man kan juh använda sig av soja oxå.. :)
 
såg ju bra ut det där, fast jag vet inte hur mineralernas kvoter ska se ut.
hur mycket kostar veteklin och lusernen, det andra har jag koll på?
 
jo men det är ju inte särskilt mycke som hon ska ha heller 50g per dag är inte särskilt mycke direkt. det blir mindre än 1 kr per dag.
 
hmm jag har lite funderingar ang den där foderstaten.. jag får det till att ponnyn får lite för lite energi och protein samt att den får för lite för mycket kalcium (9,45 g från höet, 13 g från lusernen och 10 g från K-breed) man ska väl helst ha de större kalciumgivorna från grovfodret förutom till växande hästar och dräktiga ston? (därav namnet breed skulle jag gissa)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 783
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Hjartagna
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 181
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp