Kan ni förklara detta för mej?

V

_vizzla_

Ngn/ngra kanske har läst min andra tråd, om att skaffa hund utan tidigare hundvana.
Sitter nu och kollar runt på nätet för skojs skull. Skulle behöva hjälp att reda ut lite saker.
Det är så många namn. Kan ni skriva skillnanden på dessa?
Jack Russel Terrier -
Parsson Russel Terrier -
Ngn skillnad i storlek på dessa två? Finns det fler än dessa?
Finns det andra som är mörkare? Har sett ett fåtal som är mest svarta. Har läst mej till att Jack Russel ska ha dominerande vit färg.

Skriv allt ni kan/vill berätta om dessa, och skriv gärna om det finns fler namnbeteckningar, (lr vad heter det?). Vill lära mej allt. Har försökt googla, men blir inte så mkt klokare, så mkt tacksam för svar.:bow:

Sv: Kan ni förklara detta för mej?

Hmmm....Jag gör dig väl inte mycket klokare men jag tror att Parson Jack Russel Terrier och Jack Russel är helt samma sak.Det var hur som helst en präst som hette Parson som "skapade"rasen vill jag minnas. JR skall som du läst helst vara mer vit än svart och brun men det föds "avarter"ibland som är mer svarta och brukar nog säljas billigare.
Jack Russel finns i lågställd och mer högbent variant.
Så kan de ha olika lång päls. Släthårig är nog vanligast men sen finns det de som har längre päls,liksom ruffsig.
Jag tror mig även ha förstått att det säljs väldigt många JR utan stamtavla. Varför det är så vet jag däremot inte men tycker att det verkar vanligt förekommande.

Det finns tre olika typer av Russell Terrier;

Jack Russell Terrier - högställda, registreras i JRTC
Parson Russell Terrier - högställda, registreras i SKK
Jack Russell Terrier - lågställda, registreras i SKK

Jag såg att du fått länkar till SKK- klubbarna så jag ger dig länken till JRTC of GB Sweden. Där finns mycket information om rasen och även en jämförelse av de olika standarderna, JRTC/SKK.

Men vad är skillnaden mellan en högställd JR och en parson JR förutom att de registreras i olika föreningar? Trodde en högställd JR = parson :confused:

Som jag ser det så är inte skillnaden mellan en JRTC- JRT och en Parson så stor, de är i grund och botten samma ras. Många Parsons är från början JRTC-reggade JRTs men har mönstrats in till Parson. Sen är det ju så att när aveln delas på två grenar så händer det med tiden saker med rasen så att större skillnader uppstår. Men det är min åsikt och det bästa är kanske att fråga någon JRT-uppfödare som har god insikt i rasen.

Som Nizhoni sa:

Den äldsta rasvarianten som följer den ursprungliga engelska standarden som föreskriver en hund mellan 25-38 cm, högställd. Alla tre hårlagen slät, broken, sträv är vanliga här och de delas upp i två olika klasser på utställning. Typen registreras i JRTC som är en världsomspännande organisation för just högställd jack russell som har målet att "preserve, protect & work" = det är viktigt att behålla rasen funktionell, frisk och sund och arbetsduglig. Jag har den här varianten så titta gärna på min hemsida. :)

I början av 90-talet godkändes den högställda russell terriern i kennelklubben och vissa, men i Sverige inte speciellt många, uppfödare valde att mönstra in sina hundar. En stor del stannade dock kvar inom JRTC pga. rädslan för vad som skulle hända med rasen när den kom i fokus som utställningshund (=se andra fd. grythundsraser). Registreringen är största skillnaden men rasstandarden har också ändrats litegrann - de är ofta större än JRTC-hundarna, hundar under 33 cm "gillar" i regel inte. Släthåriga hundar är ovanligare här bland annat för att alla hårlagen ställs ut i samma klass och de släta ofta har svårt att hävda sig.

Ganska ny ras inom kennelklubben, godkändes omkring år 2002 med en australisk rasstandard som föreskriver en 25-30 cm lågbent hund.

Just det, nej, ingen rasvariant är mörkare än någon annan utan övervägande vitt är det som gäller för samtliga.

Det finns tre olika typer av Russell Terrier;

Jag såg att du fått länkar till SKK- klubbarna så jag ger dig länken till JRTC of GB Sweden. Där finns mycket information om rasen och även en jämförelse av de olika standarderna, JRTC/SKK.

Nu är jag med, vilket enkelt och bra svar, tackar:bow:

Som Nizhoni sa:

Den äldsta rasvarianten som följer den ursprungliga engelska standarden som föreskriver en hund mellan 25-38 cm, högställd. Alla tre hårlagen slät, broken, sträv är vanliga här och de delas upp i två olika klasser på utställning. Typen registreras i JRTC som är en världsomspännande organisation för just högställd jack russell som har målet att "preserve, protect & work" = det är viktigt att behålla rasen funktionell, frisk och sund och arbetsduglig. Jag har den här varianten så titta gärna på min hemsida. :)

I början av 90-talet godkändes den högställda russell terriern i kennelklubben och vissa, men i Sverige inte speciellt många, uppfödare valde att mönstra in sina hundar. En stor del stannade dock kvar inom JRTC pga. rädslan för vad som skulle hända med rasen när den kom i fokus som utställningshund (=se andra fd. grythundsraser). Registreringen är största skillnaden men rasstandarden har också ändrats litegrann - de är ofta större än JRTC-hundarna, hundar under 33 cm "gillar" i regel inte. Släthåriga hundar är ovanligare här bland annat för att alla hårlagen ställs ut i samma klass och de släta ofta har svårt att hävda sig.

Ganska ny ras inom kennelklubben, godkändes omkring år 2002 med en australisk rasstandard som föreskriver en 25-30 cm lågbent hund.

Just det, nej, ingen rasvariant är mörkare än någon annan utan övervägande vitt är det som gäller för samtliga.

Tack för svaret! Har kopierat denna texten, och sparat på datorn nu.
Ja gissa om jag fastnade på din hemsida. Kanske vi hörs ngn gång i framtiden:)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 982
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag har nyss läst en sammanställning av en undersökning som en shetland sheepdog-uppfödare gjort angående skadan slipped tendon i rasen...
Svar
5
· Visningar
1 448
Hundhälsa Hej! Nu behöver jag lite hjälp att tänka av er kunniga hundmänniskor! Jag har en bichon havanaisvalp på 5 månader som jag oroar mig...
2
Svar
30
· Visningar
8 677
Övr. Hund För 2 år sen köpte jag en söt liten valp. Enligt uppgift skulle denna söta valp vara en pudel/papillon korsning. Pudel finns det helt...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
27 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka