Kan nån ge mig tips??

P

persika

Nu ska jag börja rida min medryttarhäst lite mer "ordentligt" inför våren, 3 ggr/vecka! Han är grundutbildad o rätt ouppfostrad... Målet är att han ska bli lite mer utbildad, uppfostrad samt få bättre kondition förstås!

Hur skulle ni ha lagt upp träningsupplägget i denna situation?? Har ni några tips på vad man kan göra?? :bump:

Sv: Kan nån ge mig tips??

Hej! På vilket sätt är han ouppfostrad?:smirk: Hur gammal är han?

Esset skrev:
Hej! På vilket sätt är han ouppfostrad?:smirk: Hur gammal är han?

Han är 5 år. Han är väldigt rastlös när han står i stallgången, buffas och knuffas, kan inte stå still när man sitter upp, bockar, skenar ibland.... Den tragiska sanningen ;) :o

persika skrev:
Han är 5 år. Han är väldigt rastlös när han står i stallgången, buffas och knuffas, kan inte stå still när man sitter upp, bockar, skenar ibland.... Den tragiska sanningen ;) :o

Varför är han så rastlös? Får han mycket kraft? Får han vara ute mycket i hagen? Skulle nog börja från marken att träna lite, typ nh så att du får bra kontakt med honom och så att han lyssnar i stallet och vid uppsittning. Om han är bra uppfostrad från backen går det lättare från ryggen sen, och framför allt så brukar det gå bättre om man har haft en bra start innan ridning och inte börjar med att vara irriterad över ett beteende. Gör sånt han tycker är kul, rid ut i skogen och klättra, då får han bra kondition och fina muskler och då är det lättare att kräva mer sen. Även fast man rider ute så kan man ju rida "seriöst" också. Jag brukar öva halter, rygga, göra skänkelvikningar/sidepass, göra tempoväxlingar osv. Jag övar mina hästar mycket på att lyssna på vikt och röst så att man undviker at ta mycket i munnen på dem, de blir väldigt lyhörda av detta! :idea:

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 248
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
1
· Visningar
530
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar