Kan någon offra sig för mig...

krocket

Trådstartare
... och förklara det här med fölvisning ingående ? :love:

Det jag är intresserad av gäller halvbloden (om det nu är någon skillnad), och jag skulle vilja veta massor! :D

Hur stor roll spelar eventuella defekter på stoet vid fölvisning? :confused:

Hur går själva visningen till i detalj? :confused:

Ska man eller ska man inte vara med i en avelsklubb? :o

Ska fölet och mamman knoppas? :confused:

Är det träns eller grimma som gäller? :smirk:

Pälsglans? :confused:

Hovfett? :confused:

Spelar det någon roll var man visar sitt föl? :crazy:

Hur lång tid tar en visning och hur lång blir hela den dagen? :angel:

Brukar man få en box eller ska hästarna stå i transporten? :confused:

Hur får man tag i någon som kan springa med stoet? :crazy:

Många frågor från en jättenyfiken förstagångare som inte vet var man får tag i svaren.... :bow:

;) Krocket

Kul med fölmönstringar!

Det är lite olika beroende var man visar. Avelsklubbarna för halvblod anordnar fölmönstringar - kolla deras hemsidor.

Vid fölmönstring är det enbart fölet som bedöms, därför gör det inget om det finns defekter på stoet, tex hälta.

Stoet och fölet leds in och ställs upp med sidan mot domaren, tänk på att fölungen ska synas. Sedan beordrar domaren skritt och då leder man båda. Vid visning av trav har man fortfarande mamman vid hand men du kan välja om du vill släppa fölet eller visa det vid hand oxå. I galoppen släpps båda. Därefter tar man båda och skrittar tills domaren har bestämt sig och då ställer man upp fölungen med sidan mot publiken.

Man brukar få rabatt på anmälningsavgiften om man är medlem.

Jag tycker det är bättre om båda är knoppade, ger ett vårdat och engagerat intryck. Ibland är det svårt att få fölis man att räcka till :)

Träns på sto, grimma på föl. Tänk på att ha en grimma som sitter bra och inte glider på nacken, för då får man ta av grimman och det är inte alltid så lätt att fånga en busig fölis som är i ny miljö.

Jag använder pälsglans lite diskret på stoet men inte fölis, men jag har inte hittat i något reglemente att man inte får ha pälsglans eller hovfett. Hovfett tycker jag inte spelar någon roll!

Spelar inte någon roll var du visar ditt föl. Kan vara bra att fölis har varit i den miljön en gång innan.

Visningen tar ca 10 - 15 minuter. Vid fölmönstringen är det bara den tiden du visar som du behöver vara där. Vid fölchampionat är det andra regler som gäller, då kan det bli heldag.

Boxar eller transport beror var du visar.

Har du inge kompis du kan träna till att visa stoet. Tänk på att det inte är stoet som ska visas fram utan fölungen.

Det finns reglementen på ASVH's sida.

Lycka till med visningen!

Lill / Stall Nöbbeled ( som älskar fölmönstringar )

Tack för ditt långa och utförliga svar!

Måste ändå ställa några tilläggsfrågor... :)

Är det en person som leder båda, eller får de var sin ledare?

Ska man vara klädd på något särskilt sätt? Hjälm?

Visningsgrimskaft i läder med kedja?

Får man en PM med visningstiden hemskickad?

Har tyvärr ingen kompis som kan visa. Skulle behöva engagera någon, men vet inte riktigt var jag ska leta.

Tyvärr hittar jag inte reglerna på ASVH:s hemsida. :crazy: Länk?

Vad är det för skillnad på fölvisning och fölchampionat?

Vilka poäng kan man få och vad är det man bedömer? Någon poänggräns som är bra att känna till?

Om fölet får bra poäng - renderar det någon vidare bedömnning?

;) Krocket

Re: Tack för ditt långa och utförliga svar!

Stoet och fölet har varsin ledare

Hjälm ska bäras, ändamålsenliga skor ( lättsprungna ) och i övrigt proper klädsel, vid fölchampionat är det strängare klädregler.

Kjedja bör ej användas. Stoet ska visas i träns med tyglar. Ett tips är att använda hakar till tyglarna för att kunna ta av och på lättare.

Det brukar man få men det är olika, men man kan alltid ringa och höra med den ansvarige för fölmönstringen.

I vårt distrikt har vi en uttagande fölmönstring och alla föl som erhållit 47 p eller mer kan gå vidare till vårt distrikts fölchampionat och de bästa där går vidare till riksföl som brukar anordnas i Tingsryd och Örebro

Fölet får poäng enligt 60p skalan klass 1 = 45 eller mer

Det är frivilligt om man vill låta sitt föl vara med på fölchampionatet om den har fått mer än 47p. Vad gränsen är för riksföl är olika, endast de bästa från fölchampionatet går vidare till riksföl som oxå är frivilligt.

www.asvh.se Gå in på "regelverk" och "storeglemente" tror jag!

Lill / Stall Nöbbeled

Tack igen! :bow: :bump:

Du får ursäkta mina totala okunskaper i ämnet. :o Gick in och kollade ASVH igen, men "råd och anvisningar för föl 2004" finns inte med. :confused: Räknar med att de svarar på mitt mejl.

;) Krocket :bow:

Frågar man inget, får man inget veta! ;)

Tänk på att det är bra att visa fölungar, för då är man tvungen att hantera dem ordentligt innan.

Lycka till på visningen!

Lill / Stall Nöbbeled

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Under gårdagskvällen hände det omöjliga – i samband med ett misslyckat inbrott i Pengabingen där Björnligan försökte sno åt sig några...
45 46 47
Svar
923
· Visningar
42 736
Senast: Mistimed
·
Islandshäst Vad får man göra på Islandshästar inför visning? Just i det här fallet är det fölvisning jag tänker på. Man får väl inte klippa...
Svar
4
· Visningar
1 064
Senast: pemblan
·
Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 382
Senast: Niela
·
Hästmänniskan Bakgrundsinfo: Jag har min häst i mormors stall - har varit där hela livet, dvs 19 år. Mormor är f.n. bortrest och jag samt grannarna...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 188
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar