kan någon hjälpa mig med tölt?

I

idaiceland

hej jag har en 8 årig islandshäst som inte är så mkt tränad i tölt och jag vill träna mer på det men vet inte hur jag gör!!!:confused: så jag skulle vara glad om någon kunde typ kunde berätta hur jag lättare får han i tölt!:bump: tölten finns där men han går bara ganska få steg...:mad: har ni några bra tips för att träna honom bra!

kram//ida:banana::love:

Sv: kan någon hjälpa mig med tölt?

Sitt ner djupt, korta upp tyglarna och var 100% avslappnad. Sedan plocka du lite med tyglarna, krama om lite & släpp. Rentav känn dig fram :)! Håll om lite med benen också ^^

Nu låter det som att det är du som har problem med tölten, och inte hästen. Det innebär att DU behöver hjälp, det räcker alltså inte med en bruksanvisning här på forumet. Försök istället att få tag på någon instruktör som du ev kan åka till, eller kolla med din lokalklubb om de arrangerar några kurser.
Kanske det t om kan räcka med en erfaren ryttaren till en början, och sen kan du gå vidare.

asså hästen kan ju tölta men jag vill bara veta hur jag gör för att lättare få han i det alltså sitta...;)

Ja men precis, hästen kan men inte du. Då måste du får hjälp att lära dig, det gör man dessvärre inte genom en stegvis bruksanvisning.
Min erfarenhet är att töltknapparna kan sitta väldigt olika vilket gör att du kan behöva hjälp utifrån din egen sitution, tillsammans med din häst.

Jag är också ganska ny på islandshästar, har nyligen börjat träna hästen jag rider.
Jag håller definitivt med Boj om att det absolut bästa är att få tag på någon som kan hjälpa dig.

Jag är lite i samma sits som dig, jag har inte lärt mig rida islandshäst än, det tar hur lång tid som helst innan man blir bra. Min medryttarhäst har problem med balansen och har därför problem med gångarterna. Han är extremt stel och behöver massa lösgörande arbete innan formen kommer. Och sen när formen kommer så är det ändå inte säkert att han kan eller vågar lite på att han håller balansen.

Jag tror inte att det hjälper dig så mycket om jag berättar vad vi över på eftersom din häst säkert inte har samma problem. Och jag vet inte vad man gör på andra hästar, jag vet bara vad jag har fått för tips på hur vi ska träna. Så det bästa är att du försöker få tag på någon som kan hjälpa dig. För det kan vara svårt att veta just varför h*n inte töltar, om han har svårt för nånting eller om det är du som behöver lite hjälp på vägen och lära dig.

Lycka till!

jag kan tölta är inte ny på islandshästar har ridigt dom länge men nu när jag skaffade en ny islänning så är han inte så´mkt riden i gångarter jag har töltat många isländshästar men han vill inte så järna ta tölten och han är inte riden i tölt bara (S T G ) MEN HAN TÖLTAR mkt i hagen och töltar inte på tölkt sklänkel!!!:crazy: så de är svårt att rida honom för detta:cry:

Vad menar du med 'tölt-skänkeln'? :confused:

Jag menar, det finns ju ingen "töltfattning" så som det finns galoppfattning så vitt jag vet... ?

men alltså jag menar att alla andra islandshästar jag haft har har gått på tölt vid hur ryttaren sitter det var lixom så jag menar:o

Jag får be om ursäkt, men då har du inte ridit tölt, då har du åkt tölt.. Det låter mer som att du varit på turridning och suttit upp och åkt. Jag vill inte förolämpa dig på någotsätt, men det låter nästan så. Ingen av våra hästar, varken de vi har, eller har haft har man kunnat sätta sig upp på och tro att de ska tölta. De krävs att man rider fram tölten, bakifrån och fram. Så det heta tipset är säkert fortfarande en instruktör för din del.

jag kan tölta är inte ny på islandshästar har ridigt dom länge men nu när jag skaffade en ny islänning så är han inte så´mkt riden i gångarter jag har töltat många isländshästar men han vill inte så järna ta tölten och han är inte riden i tölt bara (S T G ) MEN HAN TÖLTAR mkt i hagen och töltar inte på tölkt sklänkel!!!:crazy: så de är svårt att rida honom för detta:cry:

Om hästen kan tölta själv men inte när du rider, så beror det antingen på att hästen har problem med något, tex balansen, eller så beror det på att du gör fel. Om du har gjort på samma sätt på alla andra hästar du ridit så skulle jag nog inte säg att du kan rida gångartshästar än. Jag har ridit ett tag nu och är fortfarande grymt mycket nybörjare, men en sak har jag ialla fall fattat och det är att man inte kan få alla hästar att tölt med samma hjälp.
Vissa hästar är mycket ridna med sätet och går att stanna, rida fram och byta gångart på bara genom hur man sitter. Andra hästar är det ett jäkla koppel med alla möjliga olika hjälper.

Hade jag varit du så skulle jag nog skaffa en tränare, så att du kan få hjälp med just denna hästen, för det är olika på alla. Tyvärr så är det inte som med vanliga hästar att det bara är att driva fram dom i nästa gångart, men det är ju det som är charmen med islänningar, att man får jobba länge innan man hittar alla knappar (som sitter olika på olika hästar) men det är kul att man hela tiden kan lära sig något nytt:D

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
951
Senast: Ketrawzc
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 749
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 129
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka