Kan någon hjälpa mig med min ponny ?

Cassiopeja123

Trådstartare
Hej !
Min ponny har lite överenergi, hon kan inte stå stilla i stallgången ( ibland kan hon det men inte alltid) , när man ska rida henne är hon lugn i början när man bara skrittar men när man har travat några steg vill hon bara inte sluta och kan inte ens trava i lugn trav och när man väl ska galoppera rusar hon bara fram, hon galopperar nästan inte. Innan jag köpte henne hade hon blivit tävlad när hon var yngre sen hade tjejen som ägde henne blivit för stor och inte ridit henne och då har hon bara fått står i typ 1 år. ( Hon är 11 år nu )

SNÄLLA kan någon hjälpa mig !? :confused:

Sv: Kan någon hjälpa mig med min ponny ?

Ta hjälp av en tränare och eventuellt en duktig medryttare som kan hjälpa dig några gånger i veckan att rida till hästen.
Gärna när du är där och kan se hur du ska göra.

Vad är det för ras på din ponny? Titta över foderstaten, en ponny behöver inte så mkt mat. Ofta överfodrar man sina hästar och så får man problem med överskottsenergi och "hjärnspöken"! Lycka till!

Har ponnyn blivit så här på senare tid eller har den alltid varit sån?
Vad får den för mat? Är den ute i hage tillräckligt?

Min häst är också väldigt laddad och det beror mest på att det är kallt,stenhårt och halt så han kan inte busa av tilräckligt i hagen. Han får bara tre nävar havre/dag och sen hösilage, ser ingen anledning att ge han mer kraftfoder, han är både pigg o fet så det räcker o blir över:devil:

*kl*
Håller med de andra, kolla över foderstaten och rastning- det kanske behöver ändras. Mycket halvhalter när du rider hästen och se till att bromsa ned till ett lungt tempo som ni båda är bekväma i. Se till att hästen får springa av sig ofta också- om du tar den till ett ridhus/paddock kan den få springa och busa fritt och du behöver inte sitta på och ta livet av dig :p

Jag hade exakt samma problem med min ponny!! träna JÄTTE MYCKET i volter och åttor, det gjorde jag. Det är ingen idé att prova på galoppen fören man fått en bra trav. Det bästa är att ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig... Jag hade ingen tränare utan bad min mamma longera min häst när jag red. Då kunde jag konsentrera mig på att få henne lugn och avslappnad och behövde inte bry mig om vägen.

Vet inte om det funkar för dig men det funkade för mig :banana:

Min ponny, som är 17 år, är just sådär. När jag rider henne gör jag så att hon får skritta på lång tygel tills hon lugnar sig. Hon är pensionär, så vi rider bara i skogen. Det allra bästa för att få henne att arbeta är att klättra några små backar, sen arbeta i skritten innan jag börjar trava osv. Det tar lite tid att få henne avslappnad, men när hon väl är det går hon bra. Min häst har hos tidigare ägare alltid blivit riden i "full fart". Hon är mycket tävlad, men inte arbetad på rätt sätt. Det är därför hon idag är t-märkt.

Jag har också tagit bort nästan allt krafttoder. Hon får bara lite betfor, men mycket bra hö. Hon är ute mycket mer än hos förra ägaren. Hon är starkare och inte så tjock som tidigare, vilket förståss är viktigt också för att hästen ska orka arbeta.

Att ta hjälp av en tränare är bra om du är osäker. Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 236
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 734
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama