Kan någon förklara skillnaden mellan...

S

Skeptiker

en CD-skiva och en DVD-skiva för en 7-åring?

Betrakta mig som 7-åringen, kallas nedan IDIOT 2.
Jag är gift med en opedagogisk "idiot", kallas nedan IDIOT 1.

Bakgrunden är denna:

Jag har fått en CD-skiva (6 min) av en bekant som har betydelse i ett rättsfall. "Idioten" har kopierat denna i 2 ex, ett ex har skickats till min advokat som tittat på den, ett ex har vi hemma.

Nu tänkte jag ta med mig hemmaexet till rättegång.
"I" spelar då in en DVD, spelar upp den på TVn och vill att jag ska titta (samma grej som jag tittat 100 gånger på innan men stack då in skivan i datorn, minns ej om vi såg den på TVn också) och jag frågar förstås vad skillnaden är, duger inte CDn? Då blir jag IDIOT nr 2 i familjen (kvoten idioter nu full i familjen).

IDIOT 1 svarar pedagogiskt på frågan "det vet varenda MODERN människa vad det är för skillnad!".

IDIOT 2 undrar stillsamt "är det så att CDn bara kan spelas på dator och DVDn på TV?" IDIOT 1 muttrar "det är skillnad på formatet, mutter, mutter?" IDIOT 2 blir inte klokare, frågar stillsamt "tror du de har TV i rättssalen"/"klart de har"/"men om de inte har det så har de säkert en dator, kanske bäst ta med sig både CD o DVD".

IDIOT 1 drar sig nu vresig tillbaka till sina regioner och pysslar med sitt.

Men frågan kvarstår, bästa vänner på Buke, förklara för mig vad är skillnaden?
Glöm inte, betrakta mig som en 7-åring!

Sv: Kan någon förklara skillnaden mellan...

Okey, jag ska försöka vara pedagogisk (inte min starka sida tyvärr).

I grunden är de väldigt lika men en DVD rymmer mycket mer information. Standard på DVD är 4,7GB och på CD 700MB.

CD brukar oftast bara användas till att ha musik på då de flesta musikspelare bara klarar av CDskiva.

DVD används till att ha film på och lagra information t.ex. backup från datorn.
Hjälpte det något?

I ert fall så skall jag nog ta med en DVD, den ska funka till både tv och dator!

CD-skivor och DVD-skivor är precis lika stora och ser väldigt lika ut, och de fungerar på liknande vis. Dock klämmer man in mycket mer information på en DVD-skiva än på en CD-skiva, vilket gör att informationsbitarna lagras i mycket mindre format, vilket i sin tur betyder att man behöver en 'mer exakt' laser för att läsa en DVD än en CD för att kunna läsa informationen.

En CD-spelare kan bara läsa CD-skivor (exempelvis musik-cd-spelare eller cd-spelare på gamla datorer). Lasern i den har för lång våglängd för att rent fysiskt kunna läsa en DVD-skiva. En DVD-spelare däremot kan läsa en CD-skiva, om tillverkaren bara sett till att 'lära' den att när den läser CD-skivor så är informationen större, så den inte försöker läsa den som en vanlig DVD. De flesta DVD-läsare klarar av att även läsa CD-skivor.

Men det räcker inte med den fysiska skillnaden. När man ska bränna en video så kan man bränna den i en massa olika format. Man kan likna de olika formaten med olika språk. DVD-spelare som man kopplar till tv:n pratar generellt bara några utvalda 'språk', så därför måste man se till att filmen/bilderna/ljudet är på ett 'språk' (format) som DVD-läsaren klarar att läsa.

Att ta med en DVD-skiva som är bränd i rätt format borde alltså vara det säkraste kortet. Kanske är det så att filmen/bilderna/ljudet på din CD är lagrade i ett format ('språk') som många DVD-läsare inte klarar av, och att det var därför IDIOT1 förde över det på en DVD-skiva. Om du vill kan du ju ta med CD-skivan också ifall det skulle vara något knas med DVD-skivan eller rättens DVD-läsare.

Tack för svar

Om du vill kan du ju ta med CD-skivan också ifall det skulle vara något knas med DVD-skivan eller rättens DVD-läsare.

Ja det gör jag nog, alltid bra med både skärp och hängslen
- men övrig information är att kasta pärlor för svin!

Ungefär som när min bilmek med enthusiasm försöker förklara bilmotorns mysterier för mig - fattar 0. Men då bryr jag mig inte - huvudsaken är att bilen går att köra.

Men i det här fallet är jag nyfiken men fattar ju 0.

Men i det här fallet är jag nyfiken men fattar ju 0.
Vi kan göra ett försök till. :)

CD respektive DVD är bara bärare av information, se dem som oskrivna böcker. DVD:n är en mycket tjockare bok, med fler tomma blad som kan fyllas, än CD:n. Böckerna kan rymma bilder, texter, noter - vad du vill. Innehållet kan dessutom, precis som i vanliga böcker, författas på olika språk.
När informationen skall hämtas från boken behövs först och främst en läsare som klarar att hantera böcker, till skillnad från spiralblock, lösa papperslappar eller stentavlor. Vill man kunna hämta information från bara CD räcker det med en läsare som kan hantera små böcker, för att hämta information från DVD behövs en läsare som kan hantera stora böcker. De läsare som kan hantera stora böcker kan i allmänhet även hantera små böcker.
Dessutom behöver läsaren förstå det språk som boken är författad på. Somliga läsare förstår många språk, andra läsare förstår bara ett fåtal. I somliga sammanhang är vissa språk mer etablerade än andra.

Av dessa liknelser kommer att en CD- eller DVD-läsare behöver förstå det språk och den meningsbyggnad, på vilket skivans information är lagrad.

Nååh, en förklaring på min nivå!

Nöjd och glad, tackar och bugar :D :d :bow: :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka