Kan min häst bygga muskler på det här?

S

slurp

Min foderhäst, en halvblodskorsning av den lite kraftigare typen, har inte ridits på nästan ett halvt år pga skada. Jag håller på att rida igång honom nu, och undrar då om han får rätt mat att bygga muskler på. Han får 15-16 kg hösilage, 25 dl Hippo Bas musli, 5 dl betfor och nu har jag börjat ge honom lucern hack oxå. Än så länge får han bara 6 dl om dan, men tanken är att jag skall trappa upp det till ca 20 dl per dag under de närmaste veckorna. Vi rider mycket i skogen, men korta pass och försöker variera träningen. Rider varannan dag och promenerar/longerar varannnan. Kommer han att kunna bygga muskler på detta lr är det ngt som saknas? Han väger ca 610 kg och är lite rund idag.
 
Sv: Kan min häst bygga muskler på det här?

huruvida den foderstaten täcker hans behov beror helt på vad hösilaget innehåller... :idea: Analys?
 
Sv: Kan min häst bygga muskler på det här?

om du har någon analys så blir det lättare. men jag tycker det låter ganska mkt i mina öron:P det blir nog ganska lagom när han är igång och i full träning men så länge han bara tar det lugnt tycker jag det låte rmkt:O
 
Sv: Kan min häst bygga muskler på det här?

För att kunna säga om det är lagom till honom behöver vi först o främst information om hösilaget - torrsubstanshalten och näringsvärden.
Det är hösilaget som gör foderstaten till 80-90% och då är det viktigt vad det inenhåller. Det kan hända att du inte behöver ge så mycket kraftfoder (om nånting alls) om värdena är tillräckligt bra i silaget och så kan det vara tvärtom också att värdena är så låga att du behöver ge en hel del av ett proteinfodermedel (t ex flera kilon lusern!).
Om silaget skulle vara proteinfattigt så kommer han inte bygga muskler av den nämnda foderstaten - snarare tappa muskler.
Den lilla mängden (2liter = ca 0.5kg?) lusernhack hjälper föga... Det är som att ge ett halvt kilo extra hö (som är proteinrikt).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 993
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 124
Foder & Strö Hej, Intresserad av att få tips angående foder till en varmblodsvalack på 7 år. Han har enormt med energi?! Rids ca 6 dagar/vecka...
Svar
5
· Visningar
1 641
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp