N

Nadin

Lära en gammal häst att lyssna på olika kommandå? Exempel kom..... stanna... jag menar när jag är inte på sadel
Tacksam på några nyttiga kommandå ord ,som är till nytta.
En fråga till kan man belönna de på samma sättt som en vovve? med godis och röst.

Det är jag övertygad om att man kan. Det är bara att vara konsekvent och träna. :)

Jag brukar belöna med godis och röst. En del hästar blir nafsiga om man ger dem godis hela tiden, då brukar jag lägga godiset på marken istället för att ge direkt från handen för att undvika det.

Vår 21-åring lär sig nya saker hela tiden och det helt utan godis. Klart att det går att lära dem, även om de kanske inte lär sig lika snabbt som de yngre.

Klart man kan... Träning, träning, träning, sedan så sitter det... Vilken kul idé!!!!!
Lycka till! :D

Jag har provat lite på min yngre häst, efter att ha sett Ellens video "Motivera din häst". För min häst funkar inte godisbelöning alls. Hon blir irriterad och stressad av att både koncentrera sig på vad jag ber om och att hålla koll på godisarna. För godistokiga hästar kan jag tänka mig att det är effektivt.

Vad jag har förståt med klickers ,är den bra för att belöna hästen i rätt ögonblick.Du hinner aldrig säga lika fort braaa som du kan klicka med en klickers.
Testa om du tar i en penna i handen och lyfter det lika hög med armen som din huved.Släpp pennan ovanför en bord och försök säga bra innan pennan den når bordet.Gör likadant med en kilcers,så ser du skillnaden.
men innan man använder klickers måste djuret "klickas in d.v.s godis samma ögonblic klick... :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: movi
·
Tjatter X har varit på sin arbetsplats ett antal år och har kollega Y och Z. Chefen på kontoret har varit utlånad till en annan enhet och då har...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: miumiu
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
83

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka