Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Presto

Trådstartare
Jag har känt mig väldigt trött det senaste (året/åren) och kan somna direkt efter jobbet, gå upp en stund för att utan problem kunna somna på kvällen. Innan om jag råkade somna i soffan efter jobbet så låg jag vaken hela natten och kunde inte somna om, men det sker aldrig nu.

Sen har jag fått jättedåligt minne. Detta har uppmärksammats på jobbet (:o), så det är inte bara jag som märker av det heller. Om jag ska till mitt favoritthaikök så kan jag behöva stanna upp och tänka efter vart det ligger osv.

Jag försöker äta allsidigt, men jag gillar inte kött och inte grönt. Jag äter det ibland, men frossar inte direkt. Så jag började fundera på om man kan ha någon vitaminbrist kanske och jag hade ändå vägarna förbi vårdcentralen idag.

Jag fick prata med en sköterska innan jag fick komma in till läkaren. Jag berättade om min "glömska" m.m. och undrade om det kanske kunde vara en brist på något eller så. Sköterskan viftade bort det, sa att det finns ingen i välfärden Sverige som kan ha vitaminbrist (möjligtvis veganer). Alla preparat och sånt man kan köpa är bullshit sa hon i princip. Stämmer detta?

Jag har nämligen funderar på att börja med någon form av kosttillskott, men vill såklart först veta om jag har någon brist på något. Så nu frågar jag er kloka bukare, kan man (jag) verkligen inte ha brist på nått i dagens Sverige? Är bortkastade pengar att börja men någon form av kosttillskott? Är det bara för mig att vänja mig vid mitt dåliga minne?
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Jag tror absolut att vitaminbrist förekommer, vanligt eller ej vet jag inte. Men att man i välfärden Sverige äter enligt talkriksmodellen med frukt, grönsaker och fisk flera gånger i veckan (varierat fet och vit fisk) samt spenderar tillräckligt med tid ute i solljus och allt vad det är... Nä, det tror jag faktiskt inte att alla gör.

Lever man på snabbmat, kaffe, cola, cigg och alkohol samtidigt som man avskyr grönsaker och äter en frukt per halvår så lär man ju må därefter.
Att påstå att man i ett välfärdsland inte kan ha vitaminbrist är så korkat att jag får lite spontan huvudvärk.

Vad dina symptom beror på får man ju utreda. Stress kan ju ge samma lika symptom.
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Vad dina symptom beror på får man ju utreda.

Men sköterskan ville ju inte utreda? Det verkade som hon tyckte allt var ett påhitt och att jag inte skulle slösa hennes tid typ. Kan man göra tester och så privat och bekosta det själv?
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Gå till en annan vårdcentral eller till en privatläkare, ibland får man stå på sig och tjata till sig utredningar. Fråga inte om du bör boka en tid, utan säg att du ska boka en tid för du upplever symptom som oroar dig och du vill få klarhet i varför det är på det här viset. :)
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Visst kan man få vitaminbrist. Jag hade B12 brist trots att jag tog tillskott, jag behöver få injektioner istället. Var totalt slut hela tiden, koncentrationsproblem, tappade hår, myrkrypningar i benen osv.

Sen visade det sig att jag även har D-vitamin brist trots tillskott. D-vitamin har ganska många brist på i det här landet under vintern.
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Såklart man kan!
Jag har b12-brist, trots jag äter kött. Har problem med upptagningen av b12, är ärftligt från min mamma.

Jag har samma symptom som dig, mitt minne är som ett rent såll och är glad om jag kommer ihåg något.
Ring och beställ tid direkt, kan ju vara sköldkörteln som spökar med!
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Tänker direkt när du skriver att du inte gillar kött och bara äter det ibland, att du har brist på D-vitamin!
När jag var vegetarian fick jag brist på D-vitamin och var extremt trött under den perioden.
Tydligen är det väldigt vanligt när man inte äter så mycket kött..
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Ni som skriver att ni har brist, är det något som ni tror eller är det något ni fått bekräftat (och hur isf)? Köper ni "vanliga" tillskott eller har ni fått utskriver något speciellt?
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Det är inte bara vitaminer man kan lida brist på utan även mineraler. Jag var konstant trött, glömsk, hade svårt att koncentrera mig och jag var sjuk hela tiden. Jag konstaterades ha rejäl järnbrist. Fick tabletter utskrivna, efter en kur på tre månader kände jag mig som mig själv igen, kände effekt efter ungefär två månader.

Enligt min läkare räcker det i regel inte med tillskott om man verkligen har en brist, då behövs tyngre doningar. Hade jag tagit receptfria järntillskott hade jag aldrig fått upp mina värden.
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Man tar blodprov, så får man veta om man har D-vitaminbrist, B12-brist osv... :)
Du ska bara veta hur många jag skriver om varje dag på jobbet som har det (är läkarsekreterare på en vårdcentral)
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Vart tar man ett sånt prov? På vårdcentralen? Känns skönt isf att kunna ringa och säga att man vill testa om man har brist på B12 och D-vitamin osv. Att man har något konkret som man vill testa för, känns som man inte blir lika lätt överkörd då.

Järnbrist vet jag att jag inte har, jag är blodgivare och sist hade jag 146 i HB :)
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Ni som skriver att ni har brist, är det något som ni tror eller är det något ni fått bekräftat (och hur isf)? Köper ni "vanliga" tillskott eller har ni fått utskriver något speciellt?

Bekräftat via blodprov. Får vitaminet utskrivet och sen injicerat på vårdcentralen.
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Järnbrist kan också ge de symtomen du beskriver. Jag var och lämnade blodprov när jag var så extremt trött och seg oavsett hur mycket jag sov osv, och var även glömsk så som du. Det visade sig att jag hade järnvärde som en 90-årig gammal tant! (Var då 21 år) Doktorn undrade hur jag ens kunde stå....

Blutsaft är bra för att tillföra järn och andra "braigheter". Att tänka på är att kroppen kan inte lagra vitaminer för att kunna använda senare, utan den tar det den behöver och resten går vidare ut i avföring/urin. En del vitaminer kan dock användas i bildandet av tex hormoner. Men det går inte att överdosera (vilket kan vara farligt) för att kroppen ska spara dem till ett annat tillfälle. Så man måste dagligen fylla på med de 13 olika livsviktiga vitaminerna man behöver. Hur man gör det på bästa sätt avgör man själv.

Men visst kan man ha vitaminbrist i dagens Sverige. Ingen tvekan om det.
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

B12 och D-vitamin kan lagras (och säkert några fler).

Jag får en rejäl dos B12 var tredje månad.
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Jag har haft järn, Dvitamin, B12 och folsyra brist. Alla kollade via blodprov
Jag äter "allt" men är antagligen jättedålig på att variera maten
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Fast varför inte börja med att äta allsidigt och ordentligt, och se om det hjälper? Om du vet med dig att du antagligen inte äter som du borde så är ju det bästa att ändra på det.
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Men vilken idiot till sköterska! Vitaminbrist förekommer absolut och det utreds enkelt genom blodprov.
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Ni som skriver att ni har brist, är det något som ni tror eller är det något ni fått bekräftat (och hur isf)? Köper ni "vanliga" tillskott eller har ni fått utskriver något speciellt?

Vart tar man ett sånt prov? På vårdcentralen? Känns skönt isf att kunna ringa och säga att man vill testa om man har brist på B12 och D-vitamin osv. Att man har något konkret som man vill testa för, känns som man inte blir lika lätt överkörd då.

Järnbrist vet jag att jag inte har, jag är blodgivare och sist hade jag 146 i HB :)

Jag utreddes för extrem trötthet och har via blodprov kontaterad brist på B12. Jag ska nu äta tillskott för resten av livet eftersom det verkar som att jag av någon oklar anledning inte tar upp just B12 trots att jag äter som jag ska.
Jag tog blodprov på vårdcentralen.

Jag tror det är bättre att gå till läkaren och berätta om sina symptom. En vettig läkare beställer då de prover som är aktuella.
I mitt fall tog man en massa blod och kollade av en lååång lista med bland annat vitaminer, mineraler, sköldkörteln, diabetes mm.

Om inte din vårdcentral går med på detta så sök någon annan stans.
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Be att få träffa en läkare som vet vad h*n pratar om.
Den mat vi äter idag är generellt energität men fattig på näringsämnen så det är fullt möjligt att få brist på både det ena och det andra fast man äter "nyttigt". Dessutom finns det olika sorters sjukdomar och störningar i matsmältningskanalen och olika mediciner som försvårar upptaget av tex vitamin B12.
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Då ska jag ringa vårdcentralen igen. Funderar på att byta vårdcentral, är inte nöjd med denna.

T.ex. när jag satt med sköterskan innan jag fick komma in till läkaren satt vi i ett rum med dörren öppen och det kom in en annan sköterska som började prata med min. Och min sköterska typ "men detta går snabbt, jag är snart klar" osv inför mig. Då hade jag berättat en av tre grejer som min besök gällde, då blir man inte alls stressad.

Sen var läkaren som jag fick komma till dansk (fatta inte vad han sa) och civilklädd. Får dom vara det? Min mamma är undersköterska och hon har sagt att dom måste ha kortärmat (dom där sjukhuskläderna alla har) av hygienskäl, men denna läkaren hade långärmat. Sen var den någon annan med, sjukhusklädd, som inte presenterade sig och som inte sa någonting under hela tiden. Han bara satt där tyst. Trodde först att det var han som var min läkare, men det var tydligen den civilklädda dansken...

Samtidigt har jag inte lust att ringa igen, tänk om jag bli idiotförklarad? men men, nu har jag ju lite kött på benen iaf.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp