Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Även om du har ett bra Hb just nu kan du ha en brist på b12, folat eller järn. Det märks inte snabbt på järn utan först tömmer du dina förråd helt innan du får lägre Hb så visst är det bra att kolla upp även dessa.

Ang kläder, ja enligt hygienpolicy ska de ha sjukhuskläder samt kortärmat, men det finns många läkare som inte bryr sig om detta, speciellt på vårdcentraler enligt min erfarenhet.

Är du inte nöjd så byt!
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Fast järn mäter man väl i HB? När jag ger blod får jag järntabletter som ska motsvara det men förlorat för att få upp HB:t igen. Vilket som, så märker jag inte av någon skillnad i mående i anslutning till blodgivning (varken före eller efter).
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Skitsnack!

Vitamin D har tex nästan alla brist på. Järnbrist är väldigt vanligt hos kvinnor. Magnesiumbrist är även det vanligt. Och B12!
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Fast järn mäter man väl i HB? När jag ger blod får jag järntabletter som ska motsvara det men förlorat för att få upp HB:t igen. Vilket som, så märker jag inte av någon skillnad i mående i anslutning till blodgivning (varken före eller efter).

Nej, man mäter även järn för sig.
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Helt rätt, men detta vet inte ens läkare. :/ Har blivit tillsagd av flera när jag vill kolla järn och ferritin att det "syns på hb".

Har haft kraftig långvarig järnbrist, ferritin på 9 och serum järn på 10. Hb låg stabilt på 134!
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Precis som Centaur säger kommer du att ta slut på dina depåer innan Hb går ner! (detta har jag fått höra genom mitt jobb på blodcentralen), men ja Hb kan vara en indikator på (svår) järnbrist. Därför ska blodgivare gärna få sina ferritinnivåer undersökta då och då eftersom det inte märks så snabbt på Hb.

Så jag hade faktiskt bett om att få TIBC (total ironbinding capacity), B12 (kobalaminer) och folat (även om jag kanske inte helt tror på dessa), D-vitamin samt ev andra vitaminer/mineraler.

D-vitaminbrist är dessutom funnen att vara en riskfaktor för bla lunginflammationer, depression, cancer och andra sjukdomar. Den behövs för att kroppen ska kunna ta upp kalcium och verkar även som ett hormon. Bildas i huden från kolesterol när man utsätts för sol. Lagras i fettväven, men brist uppstår ändå ofta under vinterhalvåret och man misstänker att en del vårdepressioner beror på brist på D-vitamin.
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Självklart kan man ha det. Själv drabbas jag av D-vitaminbrist om jag inte fyller på med det via kosttillskott (fått det bekräftat via blodprov).

Har även haft dåliga blodvärden och en järnbrist som inte gick att bota via tabletter utan det blev järninfusion som blev min räddning. Där snackar vi trött och orkeslös.
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

halvt trådkapp.

Jag lämnade blodprov(av anledning stor trötthet, dåligt minne och dålig koncentrationsförmåga) på vårdcentralen för att kolla sköldkörtlen och d-vitaminbrist, men kollar man då samtidigt om det finns någn annan vitaminbrist också?
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Men så märkligt bemötande!

Vad sa läkaren sen då? Ville han inte ta några prover heller?
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Om de bara tagit sköldkörtel och D-vitamin har de troligast inte kollat någon annan vitamin/mineral, det borde de i så fall ha informerat om. Vet du om de har kollat ditt blodvärde (sk blodstatus)? Och har du fått veta dina provsvar?
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Men så märkligt bemötande!

Vad sa läkaren sen då? Ville han inte ta några prover heller?

Eftersom sköterskan sa som hon sa så tog jag faktiskt aldrig upp det med läkaren.

Angående blodvärde så vet jag inte. När jag ger blod får jag reda på HB:t, inget annat..
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Som jag sa innan så hade jag sökt mig till annan vårdcentral. :)

Jag vet hur det är att leva med de symptomen du beskriver (håller själv på att tjata på läkare för det så ;)). Så jag hoppas att du får hjälp snart och att det blir bättre!
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Om du äter mkt socker eller sockerhaltiga tingestar så brukar man känna sig tröttare än om man inte gör det x)
 
Sv: Kan man verkligen inte ha vitaminbrist i Sverige?

Jag har haft brist på: b-vitamin, d-vitamin, folsyra, järn tex.
Det har jag fått reda på genom blodprov. Läkaren skrev ut tillskotten.
Järnet får jag i sprutform.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp