Kan man upptäcka epilepsi?

L

Lea

Idag blev vi tvugna att avliva en häst i stallet som fick ett epileptiskt anfall på en lektion. Han kom för någon vecka sen och därför undrar jag: Kan veterinären upptäcka epilepsi på besiktningen även om hästen inte haft något tidigare anfall?

Sv: Kan man upptäcka epilepsi?

Inte på en vanlig besiktning!
Behövs speciella undersökningar av hjärnan som man inte gör om man inte finns anledning till det.

Sv: Kan man upptäcka epilepsi?

Ytterst tveksam till att ens det skulle gå att se epilepsi vid ingående us av hjärnan utan att hästen hade ett anfall under tiden...

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka