Kan man typa ner ett Boj släp -08

ankic

Trådstartare
Finns det någon chans att man kan typa ner ett Boj släp ( Boggi) -08
I dag är max vikten 1400 kg, men skulle vilja ha ner den till 1200 kg, min bil får inte dra mer , har funderat på att ta utökat b- körkort , men pga vissa omständigheter så finns inte ork o lust just nu.
Läste att man skulle vända sig till återförsäljare för att få svar , men finns det kvar någon åf till Boj-släpen ?
 
Finns det någon chans att man kan typa ner ett Boj släp ( Boggi) -08
I dag är max vikten 1400 kg, men skulle vilja ha ner den till 1200 kg, min bil får inte dra mer , har funderat på att ta utökat b- körkort , men pga vissa omständigheter så finns inte ork o lust just nu.
Läste att man skulle vända sig till återförsäljare för att få svar , men finns det kvar någon åf till Boj-släpen ?
tänk på att max lasten kommer bli väldigt liten med bara 1200 i totalvikt. och utökat b kort är ju bara en uppkörning, dvs lätt avklarat :).
 
Säkraste svaret är nog Bilprovningen, men som ovan säger: tänk på att lastvikten blir minimal med så liten totalvikt. Och släpet väger ofta mer än vad tjänstevikten på pappret säger.
 
Säkraste svaret är nog Bilprovningen,

När jag frågade om att väga upp ett Cheval Liberté så kunde de bara svara på hur själva registreringsbesiktningen skulle gå till och vad den skulle kosta, HUR släpet skulle ändras och OM det öht gick överlät de till släpleverantören. :)
 
Det finns ett företag som tydligen köpt rättigheterna till det eller något.
Som hjälper dig med alla papper. Minns inte namnet.
 
Du måste göra en försvagning, d v s byta handske eller däck (eller bägge). Men visst kan de ge besked om det ö h t är möjligt. De gör det inte gärna, för de vill inte ha bry med så oviktiga saker. Står du på dig, kollar de dock.

Jag går inte på sådant som att ÅF/GA måste ta bollen, för om det gäller t ex Boj är det inte solklart vem som ska kontaktas.
 
Du behöver byta handske, få ett intyg och en skylt. Sen regbesiktning på det, runt 3500:-
Finns ett företag som annonserar som kan hjälpa dig.
Bojtsläp är astunga så det blir inte mycket kvar att lasta men har den ponny är det ju lugnt.
 
Vi har bara ponnyer , så det skulle gå om vi typade ner den
Vilket företag är det som annonserar , som kan hjälpa?
 
Finns det någon chans att man kan typa ner ett Boj släp ( Boggi) -08
I dag är max vikten 1400 kg, men skulle vilja ha ner den till 1200 kg, min bil får inte dra mer , har funderat på att ta utökat b- körkort , men pga vissa omständigheter så finns inte ork o lust just nu.
Läste att man skulle vända sig till återförsäljare för att få svar , men finns det kvar någon åf till Boj-släpen ?

Ankic.
Jag jobbar heltid med släp och kan tyvärr rätta en del felaktigheter ovan och ev hjälpa dig med problemet men behöver mer info för att precisera pris.

Om man vill väga om ett släp tillverkat 2008 hjälper det inte att byta kulkoppling utan hel påskjutsenheten ska bytas ut till en mindre för att klara kraven. Denna förändring gäller alla släp nyare ön 2005.
Sedan behöver du köpa in viktintyg från ÅF eller liknande tillsammans med ett bromsintyg för den nya påskjutsbromsen.
När bromsen monterats tar man sina papper och kör ner på de besiktningar som gör A2 bes och gör en ny reg besiktning.
Totalkostnad ca 8000kr (påsjkutsbroms ca 3500kr, intyg ca 2500kr, ombes ca 1000kr och körning med tid 1000kr) inget svårt bara lite dyrt.
 
Köp en annan bil som får dra 1400kg istället för att typa ner transporten. Lastvikten kommer antagligen stoppa dig från att köra hästar lagligt i den annars.
 
Ankic.
Jag jobbar heltid med släp och kan tyvärr rätta en del felaktigheter ovan och ev hjälpa dig med problemet men behöver mer info för att precisera pris.

Om man vill väga om ett släp tillverkat 2008 hjälper det inte att byta kulkoppling utan hel påskjutsenheten ska bytas ut till en mindre för att klara kraven. Denna förändring gäller alla släp nyare ön 2005.
Sedan behöver du köpa in viktintyg från ÅF eller liknande tillsammans med ett bromsintyg för den nya påskjutsbromsen.
När bromsen monterats tar man sina papper och kör ner på de besiktningar som gör A2 bes och gör en ny reg besiktning.
Totalkostnad ca 8000kr (påsjkutsbroms ca 3500kr, intyg ca 2500kr, ombes ca 1000kr och körning med tid 1000kr) inget svårt bara lite dyrt.

Detta stämmer inte på släp som har fördefinierade vikter. Då räcker det med intyg från tillverkaren även om de är tillverkade från 2005 och framåt.

Ts, leta på Sveriges största annonssida så hittar du.
 
Detta stämmer inte på släp som har fördefinierade vikter. Då räcker det med intyg från tillverkaren även om de är tillverkade från 2005 och framåt.

Ts, leta på Sveriges största annonssida så hittar du.

Håller med, men tror inte 1200kg är en nationell typvikt för denna vagn då det är en generellt för låg vikt för en häst. Är den det så visst.
 
Håller med, men tror inte 1200kg är en nationell typvikt för denna vagn då det är en generellt för låg vikt för en häst. Är den det så visst.

Låg absolut, men absolut inte ovanlig.
Kontaktar TS det företag som utfärdar intygen för Boj kommer hen få exakt svar och prisuppgift.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 456
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 397
Senast: machafuko
·
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 252
Kropp & Själ Godmorgon alla fantastiska bukefalister! Jag har legat vaken nu under natten till och från och malt lite tankar. Jag känner att jag...
Svar
16
· Visningar
1 472
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Sundsvall?
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Första hund
  • Det bästa med ”din” ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp