Kan man tävla med fjording?

U

uppsala_tjejen

tjabba! jo det är så att jag rider en fjording och jag är jätte taggad på att börja tävla..:) Men fjordingen är ca 16 år gammal...
När går "gränsen" för när man inte kan tävla längre?
och jag hade tänkt tävla han i dressyr..Men kan man tävla i hoppning med fjordingar? Är det nån som har gjort d?:)
och i sånafall hur högt hoppade ni med den?=)

glad för svar:D

Sv: Kan man tävla med fjording?

Känner du att du vill ut och tävla så tuta o kör:banana:
16år är ingen ålder på en häst/ponny!

har haft fjording men aldrig tävlat,har sett jättefina fjordingar som folk lagt ut här på buke tex som ser duktiga ut i både hopp/dressyr.

Mvh Arabizar

Jag köpte också min fjording när hon var 16 och tävlade henne ett par år så det är nog inga problem :)
Tävlade up till LB hoppning (Cponny).

sålänge hästen är frisk o kry o i bra form kan man träna o tävla.
Jag tävlade hoppning på min fjord upp till LB, d ponny.

16 är ingen ålder på en fjordhäst. Visst kan du tävla både dressyr och hoppning. Många fjordingar har gått upp till LA dressyr och vissa har tom klarat MSV hoppning (inte vanligt men iaf).

min syster tävlar min fjording i ld lc (hopp) änsålänge med dom har bara varit ute på 3 tävlingar än så länge... visserligen e fjoden "bara" 10 år men han ligger hyfsat bra till.

så visst kan man tävla fjordingar

kram

Min vallack är 20 år och vi kom igår hem från Karlstad efter att ha ridit fjord-SM i dressyr, så visst kan man tävla med en äldre häst så länge den är pigg o fräsch, 16 år är ingen ålder!

Hoppningen är väl generellt sett fjordingens sämsta gren, det är väl inte särskilt många som tävlar hoppning över metern, men nånstans 80-100 cm är det många som tävlar. Vi hoppar inte högre än 50 cm, men det är ryttarens nerver som begränsar, inte hästen.. ;)

min kompis tävlade en 21-årig fjording i dressyr och det gick jättebra (eller, de kom nästan sist, men det var för att ryttaren var nervös :smirk:)

Jag tror vår fjording var 19 år när han tävlade i värmlandsmästerskapen i hoppning (lektionshästar) och då är han ändå av en tyngre variant än de flesta man ser idag.

Här i Värmland var det SM för fjordhästar.

De hoppade upp till 0.90 tror jag............i alla fall red de LA dressyr och gick LA program i körningen.

Jättegulliga :p

Min första häst var en fjording. När jag började rida henne så sprang hon igenom t.o.m oljefat, ingen lust att hoppa hinder alls. Efter att jag börjat jobba henne med löshoppning, mycket godis å beröm så började hon koppla:idea:.... Hinder = godis !!! Hon började bjuda som sjutton på hinder. Det gjorde att hon blev mkt duktig att hoppa en bana med låg höjd. Hon rev aldrig men var inte så snabb. Minns en gång när vi red in i ridhuset å folk fnissade, sedan red vi ut och speakern meddelade... noll fel och leder därmed klassen... Det va kul. Dressyren tog vi alldrig för jag tyckte att en Fjordhäst kan inte gå dressyr å så drog jag i innertygeln!!! Nu fattar jag ju att det var jag som inte kunde rida tillräckligt bra på den tiden.:crazy:.. Om du tränar rätt så kan du minsann tävla med din fjordhäst men glöm ALDRIG bort att det måste tränas å tävlas med glädje. Det gäller alla raser och alla dicipliner.. Lycka till...

Jodå, visst kan man tävla med fjordingar! :) Vet en fjording som vunnit över halvblod i hoppning i Lätt B eller Lätt A, så visst kan de hävda sig :).

Jepp, sm-klassen gick i 0,90, men bed A1:a, alltså var omhoppningen 1 m.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama