kan man tävla alla raser?

RamboFargo95

Trådstartare
Jag har ägt en varmblods travare i snart 2 år, och nu vill jag börja träna körning med honom, kanske tävla senare. Får man tävla med en förre detta travhäst. vilka licenser måste man ha? viklen sorts vagn är lämplig att börja med?
Tacksam för svar!:laugh:

Sv: kan man tävla alla raser?

Du får tävla i med i princip alla raser utan rasism och diskriminering ;)

I lokal Lätt B får du starta utan draglinor i dressyr och precision, i maraton däremot är det krav på draglinor m.m.

From lokal Lätt A och uppåt måste vagnen ha svängel eller fasta dockor och draglinor och om du saknar broms på vagnen så måste du ha baksele.

Så i lok LB kan du i princip starta med alla vagnar som har minst 125 cm spårvidd (110 för ponny) och som är säker att använda, dvs inga gammla gistna trähjul etc. Tex en tryckvagn skulle kunna funka för första starten i en LB dressyr och precision.

Det som krävs i pappersväg är grönt kort och en tävlingslicens.
Om du saknar grönt kort så kan du kontakta närmaste ridklubb och höra om dessa har någon "grönt-kort-kurs" - jag tror att det ska finnas ett särskilt grönt kort för kuskar så att du slipper ridprovet, dessvärre tror jag att det ingår nån form av benlindning och manknoppning i gröna korten numera (som om det knoppas man och lindas ben på i tid och otid på alla hästar i riket :devil:) vilket känns riktigt fånig på ren svenska.

Alla raser knoppar man inte. som tex spanska hästar och kallblod, vilka av tradition inte knoppas. Och det finns idag mycket bättre alternativ än lindor för att skydda sin hästs ben och tex stalllindor behövs som regel inte på hästar som får skritta tillräckligt mycket på kvällstid istället för att stå inlåsta i boxar :devil::devil::devil: men det är ju en helt annan sak.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 269
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka