Kan man skicka iväg lastovillig häst på kurs?

S

Skogstamefan

Jag har en häst, som inte är lättlastad. Han var så, när han kom till mej. Vi lasttränade till att börja med, och det gick att få in honom i transporten hemma i hagen, fast bara om han var lös, dvs utan grimma o grimskaft och ingen som ledde in honom i transporten. Han gick in, för att han fick en godbit, när han väl var inne.

Problemet var då, att han vägrade att kliva in i transporten då man åkt någonstans, han gick inte att få hem. Då måste vi ta till linor, och han gick då in utan problem.

Nu var det ett tag sen han åkte sist, och skulle i väg igen. Han lyckades med konststycket att halka o trilla omkull när han skulle in i transporten, och gjorde illa sej på ett ben (lindrigt). Sen blev han rädd. Vi linade in honom, med stort besvär. Jag känner att det är inte så man vill ha det. Jag vill att det ska gå lätt. Jag känner också att jag inte orkar och är riktigt kunnig på hur man ska bära sej åt. Jag är inte av den åsikten att man ska ta till våldsamma metoder, utan vill ha det så skonsamt som möjligt.

Hästen är av den sorten som är passiv hanterare, när han blir rädd för något. Han stänger av och går inte att rubba ur fläcken, utan står där han står. Om man lyckas få honom att röra sej då, så kastar han sej och bryr sej inte om han springer över någon.

Det jag funderar är, om man kan skicka iväg honom till någon som lasttränar med någon bra metod, och isåfall vart den människa finns att tillgå? Vi bor i Gävleborgs län.

Sv: Kan man skicka iväg lastovillig häst på kurs?

Puttar! Någon som kan svara?:smirk:

Det spelar ingen roll om en skicklig tränare kan lasta honom. Det är den som hanterar hästen och ska lasta när det gäller som måste vara med och kunna lasta.

Alltså: Leta upp en bra tränare som kan komma till er och lära ER lasta hästen.

/Migo
klickertränare

Nåt bra förslag på bra tränare nära mej?

Min tränare visade mig ett bra sätt, som fungera kalas för oss, min häst stänger oxå av, för att sedan kasta sig om hon blir pressad.

Jag lägger en longerlina över bommen framme i transporten, fäster den i hästens grimma och håller sedan i andra änden med vänster hand och ser till att jag har jämt tryck i tampen (jag står till vänster om hästen). Jag ber hästen gå framåt (genom stadigt tryck i longerlinan över bommen) och håller ett spö i höger hand som jag ev. petar på hennes gump med. Detta var så enkelt, så jag trodde inte det skulle fungera, men det gör det!

Jag fick oxå lära mig, att vara bestämd, hästen ska gå fram, när jag ber henne. Varje steg belönas naturligtvis med rösten. Skulle hästen få för sig att backa är det pisken som gäller, hästen måste respektera framåtdrivande hjälper!

Idag kan jag oftast skicka in henne utan longerlina.

Varmt lycka till!

Ska prova detta. Verkar vettigt!:) Han tycker det är jobbigt med många människor också när man lastar, han är reserverad och litar nästan bara på mej, så det är ju lämpligt om det bara är han o jag. På så sätt kan jag ju få honom att gå framåt in och samtidigt vara med o driva på.

Kom gärna med fler tips alla.

Min tränare visade mig ett bra sätt, som fungera kalas för oss, min häst stänger oxå av, för att sedan kasta sig om hon blir pressad.

Jag lägger en longerlina över bommen framme i transporten, fäster den i hästens grimma och håller sedan i andra änden med vänster hand och ser till att jag har jämt tryck i tampen (jag står till vänster om hästen). Jag ber hästen gå framåt (genom stadigt tryck i longerlinan över bommen) och håller ett spö i höger hand som jag ev. petar på hennes gump med. Detta var så enkelt, så jag trodde inte det skulle fungera, men det gör det!

Det här sättet fungerar utmärkt om man vet vad man gör, skulle dock rekommendera TS att ta hjälp av någon som har vana av metoden innan hon testar första gången. Min häst lasttränades på detta sätt av sin förra ägare och hon pressade honom lite för mycket vilket resulterade i en häst som var bakskygg i samband med lastning. Var därför en jobbig period när han gick in snällt hemma, men blev osäker och tvekade när vi var på träning och tävling där det var liv och rörelse bakom transporten. Samma problem som TS redan har.

Jag tränade genom att åka till runt till grannarna och lasta av där och sedan lastträna hos dem i lugn och ro. Snälla grannar!
Tränade även hästen hemma genom att folk fick prata, ropa, rida eller allmänt föra oväsen runt transporten när jag lastade så att hästen långsamt fick vänja sig vid att gå in även när det inte är helt lugnt.

Det viktiga är att läsa hästen i varje ögonblick och hitta den svåra balansen mellan att vara för mesig och för krävande. Är man för mesig och låter hästen gå in och ut ur transporten som den vill utan påföljder får man en häst som går in när den känner för det.
Är man för krävande kan man pressa hästen så den upplever obehag och stress i samband med transporten och då får man en häst som antingen blir fortsatt svårlastad eller som går in men lever rövare i transporten när den väl är där.

För att hitta denna balans kan det vara bra att ha någon som är van vid lastträning med de första gångerna.

Lycka till!!

Du måste bygga upp förtroendet igen.

Hästar kan bli "dumma" pga att de blivit skrämda.

Lasta med linor - börja inte ens utan.
sen kommer den att gå in igen bara den ser linorna.

Sen får ingenting hända.
Lasta på o av försiktigt, samt kör dito.

När du backar ut den- backa rakt. Om hästen är på väg att backa snett- styr huvudet åt motsatt håll som du vill att den ska backa åt.
Lycka till!:)

Jo! Han blev rädd när han trillade av rampen och gjorde sej illa. Efter detta är han jätteomöjlig att lasta även med linor. Förr gick han in om man hade linor utan problem, men efter viss övertalning. Har nu hittat en tränare i närheten, som jag ska försöka ta hjälp av, det är ju viktigt att det inte blir fel, så att han blir mer rädd än vad han är nu. Tack för alla tips och all hjälp.:)

Som sagt det är du som måste lära dig lasta. Så skicka i så fall iväg er båda på lastträning! Lycka till

Det är just det vi tänkt göra, skicka iväg oss:) Jag är inte helt obekant med horsemenship, vi har nog rätt bra koll på detta (har övat med Ellen Hofstad), men just det här problemet löser jag inte på egen hand.

Hej Tamefan.
En häst som stänger av är oerhört rädd. Så rädd att den också är farlig så glöm allt vad piskor och linor heter och se till att inte hästen hamnar i 'Koma-tillstånd' utan föregå genom att aktivera framåt, åt sidan,bakåt eller annan avledning. Har du fronturlasning så prova lasta där. Gör saker den inte känner igen.
Du säger att du vet lite om Horsemanship, använd det till att stärka ditt ledarskap innan du lastar. Har du provat utan mellanvägg? Har du tillgång till annan transport så prova den.
Utförligare led- och lastinstruktioner finner du på adress:
http://www.europaslapet.se/horsemanship/hs_lasta.htm
Lycka till !

Tack tack, för alla tips. Flugar har helt rätt. :)

Det är just det vi tänkt göra, skicka iväg oss:) Jag är inte helt obekant med horsemenship, vi har nog rätt bra koll på detta (har övat med Ellen Hofstad), men just det här problemet löser jag inte på egen hand.

Det låter som en bra idé!:) Ellen hofstad.. är det inte hon som bara ger hästarna massa godis och låter dom praktiskt taget kliva över henne och tigga mer och mer? :confused:

Jag stavade hennes namn fel. Ofstad heter hon ju. Dom får en belöning om dom gör rätt. Har enbart använt detta vid vår första lastträning, att han fick en morotsbit, först när han klivit in i transporten och stått still där en stund. Då var det ett stort genombrott, från att inte gått i närheten av transporten till att gå in o stå still där i flera minuter... Fast det var då det!

Efter det hade vi inga problem, dom kom när han trillade på rampen o gjorde illa sej. Nu fungerar inga knep verkar det som..

Jag stavade hennes namn fel. Ofstad heter hon ju. Dom får en belöning om dom gör rätt. Har enbart använt detta vid vår första lastträning, att han fick en morotsbit, först när han klivit in i transporten och stått still där en stund. Då var det ett stort genombrott, från att inte gått i närheten av transporten till att gå in o stå still där i flera minuter... Fast det var då det!

Efter det hade vi inga problem, dom kom när han trillade på rampen o gjorde illa sej. Nu fungerar inga knep verkar det som..

Jag tycker bara att det är HUR man uppnår sina resultat som räknas inte ATT man gör det bara. Därför tycker jag att andra metoder är bättre och naturligare. Ledarhästen i en flock ger väl inte morötter till de hästar som är duktiga?;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 741
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar