Sv: Kan man säga ngt om det här? *hovbilder*
Jag menar på bilden på det tredje inlägget du lade. Alla hovslagare har olika åsikter, och detta är min åsikt!
Jag brukar lägga ett normalt utlägg lateralt, d.v.s. utåt sidorna. Sen vill jag lägga en något längre ringsko, så det täcker trakterna och går mer mot ballarna.
Ah, då fattar jag. På den bilden är utlägget för litet ja, där är vi helt eniga. Hovis la ut 'normalt för hästen', men hon breddade mer med ringskor än hon gjort med vanliga skor.
Det här är utlägget idag efter skoning, vilket jag tycker är helt okej utlagt?
https://lagring.storegate.se/user/P...e-4a56-953a-3b555cba4ae9&Image=1073424&Size=1
Däremot är skon inte längre idag än tidigare, hon har fått skorna omlagda, däremot så skar hovis av tvärslån, breddade skon och svetsade ihop igen. Men dte lär ju bara gjort skon bredare och inte längre.
Speciellt är jag noga med längre skor i bak för att hästen skall få ett ordentligt stöd. Speciellt om man jobbar mycket med hoppning...
Ska kolla om hon har längre skor bak, hon har ju vanliga skor bak, men var ju just ringskorna jag var nyfiken på.
Apropå utlägg så söker sig hoven alltid mot den bredaste punkten. För att en något mindre hov att bli något större är det viktigt att försöka OBS försöka få hoven att söka sig utåt.
Mm, vi har förut flera perioder provat med extremt stort utlägg för att försöka få den att bredda sig mera, och det gav ju en förbättring inledningsvis, men det kom så att säga till ett läge där det 'tog stopp', bredare än så ville den inte bli. Och det läget är som den är nu, vi körde extremt utlägg några perioder till men utan ytterligare förbättring, och sen gick vi tillbaka till normalt utlägg. Fast man kanske skulle provat det ännu längre kanske. Och fortsätter hon 'extrabredda' med ringskor, så kan det ju vara ide prova med extremutlägg några perioder nu igen och se om man kan få den ännu lite större?
Som parantes kan jag sen säga att jag har haft ett atal kunder som kommit till mig med problemet att hoven på ena benet är något mindre. Om jag inte ser något uppenbart brukar jag vilja kolla upp en eventuell hälta i benet eftersom hoven inte utvecklas lika bra om hästen inte vill lägga tyngd på den hoven
mm, och därför kollades hon ju redan som liten, inkl rtg, utan att finna minsta påvisbar anledning varför hon skulle belasta så. Hon är räntgad flera ggr som liten iom att hon växte för fort och hängde i knäna, och det var då hon hade bockhovstendens på den där HF med. Men soms agt vi hittade ingen anledning, och ingen rörelsestörning/hälta heller. Men den har levt sitt eget liv sen hon föddes, hovis fick göra ganska täta besök och hålla efter trakten.
Hon vurpade i hagen som 1½ åring och ådrog sig diverse sviter av det, bland annat blev hons ned i bäckenet och felbelastade fram ledinflammationer BF. Tyvärr tog det nästan ett år av upprepade ledinflammationer innan vi hittade roten till dem - snedheten. Rättades och ledinfl försvann som genom ett trollslag. Dock så blev hon tvungen att av andra anledningar genomgå tre narkoser på ett halvår, och blev sned efter varje jävla narkos, och då kraschade ju lederna igen, ffa kotlederna BF.
Och om det skulle 'hänt ändå' eller om det är att hon tyvärr gick så länge och överbelastade fram och så länge gick med ledinflammationer är ju svårt att säga, men hon har måttlig HBF båda fram, och tyvärr också förändringar på strålbenen BF. Detta fanns dock inte när hon var liten (inte för hon är lastgammal direkt nu, hon är fyra år i år), så att HF inte slitis korrekt fanns redan innan det fanns ens teoretiska anledningar till det. Både HBF:en och strålbensförändringarna är på BF som sagt, och lika mkt på båda hovarna. Hon är utdömd för det, men matte bestämde sig i elfte timmen för att ge det en chans, och det är där ringskorna kom in i bilden.
Så, i DAGSLÄGET skulle man kunna peka på fula röntgenplåtar och säga 'titta det är DÄRFÖR' (även fast det då är konstigt det är lika mkt båda fram, men..), men det fanns inte ett skit nånstans att påvisa när hon var liten och redan då hade en HF som levde sitt eget liv.
Så, det kanske låter udda, men man kan nog utesluta att grunden är smärta/hälta. Men det var det absolut första jag kollade med, både en, tre och fem ggr
Hoppas att mitt svar ger dig något mer... Lycka till med hästen och trevlig helg!!
Japps det gjorde det, och tack för att du orkar engagera dig fast jag ställer frågor som säkerligen i en fackmans ögon är stenkorkade.
Trevlig helg själv!