Kan man säga ngt om det här? *hovbilder*

Alexandra_W

Trådstartare
Vet inte om det är för dåliga bilder, men åsikter mottages gärna om det går att säga något.

Hästens HF har alltid varit mindre än den vänstra, dock ser det extra mycket ut nu eftersom hon förra skoperioden trampade av sig dojan på just HF och fick gå utan 1½ vecka och då trampade sönder hoven och bröt loss ganska mkt horn på utsidan av HF, vilket gör att den inte bara ser ännu mindre ut, utan även 'skev' sett till utsida vs insida.

Hon står tyvärr knas på vissa av bilderna (jag ska uppfinna ett magnetgolv banne mig, så kan man ställa upp dem, slå på magneteffekten och sen knäppa i lugn och ro utan att de går runt och ställer sig som en kråka när de stannar igen :devil: )

Det svarta underlaget är mjuuk gummimatta (brodden sjunker), det ljusare är betonggolv. Har 10 mm traktbrodd, och slät blindbrodd (5 mm kanske?) i tån. Se bildtexter för angivelse av vad det är för hov etc.

https://lagring.storegate.se:443/user/share.aspx?id=3697eeb6-f0ce-4a56-953a-3b555cba4ae9

Sv: Kan man säga ngt om det här? *hovbilder*

tycker att det ser ut som om hästen har lite för små skor, vet inte hur det ser ut efter skoning då man bara ser framifrån. men hästen kanske trampar av sig skorna lätt?

Settis - på vilket sätt tycker du de är för små? På den sista bilden syns hur mkt utlägg hon har på skorna (tog en extrabild för det syntes så dåligt på de lite längre ifrån, det smälte in i bakgrunden liksom och blev murrigt), och jag som brukar vara pipig som satan ang utlägg tycker inte det är för lite? Eller menade du 'längdmässigt'?

Jag kan ta fler bilder från sidan om du vill?

Och, vet inte om det är relevant, men hon är skodd med ringskor förresten. Trampar inte av sig skorna lätt, dock är det första skoperioden med ringskor, så möjligt hovslagaren tog det säkra före det osäkra, det var dock inget han informerade om (och han brukar tala om om han gör ngt 'avvikande' av ngna nledning). Jag har förvisso inte heller reagerat på att de skulle vara 'för små' (och jag är en sån där pipig och besvärlig kunde som stller en massa 'varför är det såhär?', varför har du gjort si? Ska det se ut så? varför då? *s*)

Förutom då ev 'för korta' skor, vad kan man säga i övrigt? *nyfiken*

tycker nog att man skulle kunna ha lite "längre" skor om hästen inte trampar av dem stup i kvarten.

då jag inte är en hovslagare å ingen expert på området heller har jag lite svårt å förklara mig.. kanske skulle varit tyst..

min ena häst har haft problem med en hög å en låg trakt, fd sk hovslagaren skodde henne med försmå skor plus att han släppte iväg den hoven med för hög trakt för mycket. både veterinär å duktig utbildad hovslagare sa att min häst hade för korta skor å att det påverkarde hoven så att den låga trakten inte kunde börja växa normalt. då din häst skor såg ut att vara nästan lika korta som min häst hade (tror nog bestämt att min hästs skor var kortare innan jag bytt hovslagare) reagerade jag.

men som sagt än en gång, jag är ingen expert å är dålig på att förklara mig å hoppas att det kommer inlägg av folk som är duktiga på hovar (typ från en hovslagare) som kanske kan förklara vad jag menar. oj vad snurrigt allt blev.

Okej, jag har som sagt inte reagerat på att den skulle vara för kort, men så är min erfarenhet av ringskor typ noll också, en 'vanlig' skoning kan jag bedömma mycket bättre än en ringskoning.

Ang hennes olika stora framhovar förresten, så det är bättre när hon är skodd, den sticker inte alls lika mkt då högerhoven.

Oskodd blir det mycket värre och trakten på HF sticker iväg såfort man tittar bort typ, och hela den hoven vill oskodd gärna bli brantare och högre, nästan så det blev bockhovsvarning (hon har varit skodd sen hon var 1 år och 8 månader, dock inte på grund a´v den framhoven, utan hon skoddes pga ishalka och efter att ha gått omkull som 1½ årning, var tvungen att sko så vi kunde brodda helt enkelt. Sen när jag skulle dra av skorna igen på våren så ömmade hon, och det var verkligen inte läge då att addera det ovanpå de andra problem hon hade då, så då slog vi på skor fram igen, och så fick hon skor bak igen till vintern som 2/3 åring, och sen har hon varit skodd runt om förutom några kortare perioder barfota)

Vi har inte lyckats räkna ut varför HF sticker iväg, det ligger ju nära till hands att tycka att det beror på att hon belastar den hoven mindre (hon sliter normalt på trakten på VF, den 'överslits' alltså inte och HF är normal, utan HF slits inte ned som den ska), samtidigt har vi inte kommit på någon bra anledning varför hon skulle göra det, och det syns ingen störning/etc när hon rör sig heller. Kan dock vara sådana saker som att hon hela tiden tar bak det benet och fram det andra när hon betar eller så, men känns som att det inte kan vara enda anledningen heller. Men eftersom det inte går att hitta någon riktigt bra anledning så gör vi vad som går för att hålla den schack 'bara'. (Bättre vore ju att kunna påverka grunden, men när man inte vet vad den är så..)

Men att HF är mindre är alltså inte kopplat till om skorna nu är för korta, utan hon har varit så ändå sedan föltiden, och långt innan hon sett en sko på bild ens en gång =/ (och det har blivit mkt bättre med skor som sagt, och faktiskt ännu bättre med den här hovslagaren jag har nu än den förra, utan att ha minsta att klaga på på den förras arbete, så kanske är en åldergrej eller liknande och inte har med skoningen att göra).

Men ska diskutera med hovslagaren ang varför han valt att ha just den skostorleken, och vad som ev talar emot att ha längre skor t ex. Kan ju vara så att det finns en välgrundad anledning (om de nu är för korta, jag kan som sagt varken hålla med eller dementera på den punkten, men kanske kommer fler och svarar sen som tycker något om det).

Tillägg - hovis har dock pratat om att om 'den här modellen' av ringskor inte hjälper henne, så kan vi prova att ha längre skor så 'tvärslån' kommer ännu längre bak och mer 'utanför hoven'. (Med reservation för att jag nu översatt fel, men iaf att få mer utstick bakåt, med tvärslån längre bak.). Det har som sagt dock bara gått en period med ringskor, och de tycks ha haft effekt långt över förväntan så än har det inte varit läge för att 'trixa vidare'.

Senast ändrad:

Hästar är som människor; inte exact lika på varje sida.
Är dina fötter exact lika stora? :smirk:

Jag är ingen hovslagare, men tycker att dina hästs hovar ser fina ut, även om det finns en liten skillnad i storlek som det ser ut på bilderna. Gillar skoningen med!

Tror inte att du behöver bekymra dig över utseendet på hovarna, dets er fullkomligt normalt och välskött ut.

Hästar är som människor; inte exact lika på varje sida.
Är dina fötter exact lika stora? :smirk:

Jag är ingen hovslagare, men tycker att dina hästs hovar ser fina ut, även om det finns en liten skillnad i storlek som det ser ut på bilderna. Gillar skoningen med!

Tror inte att du behöver bekymra dig över utseendet på hovarna, dets er fullkomligt normalt och välskött ut.

Så bekymrad är jag faktiskt inte, det vore som sagt bra att komma åt grunden, men eftersom hon inte tycks besväras av det så. Däremot, om jag lagt ut bilderna UTAN att tala om att 'jo, jag vet att hovarna är olika stora bla bla' så kan man ju ge sig på att det hade 'hackats' på det direkt ;)

Jag är nöjd med min hovslagare, och nöjd med skoningen (vi har lite diskussioner ang hur mkt utlägg som behövs ibland bara, han har inte skott mina hästar så länge och det tog ett tag innan han insåg att jag inte yrade i nattmössan med hur mycket utlägg de faktiskt behöver, de breddar rejält under en skoperiod..), men jag är varken hovslagare eller expert (ffa inte vad gäller ringskor), så nyfiken på vad 'de som kan säger'.

Men kändes onödigt att få 15 svar som tyckte 'hästen har olika stora hovar!' och om jag svarade 'jo jag vet' få 15 till svar om att 'varför har den det, ta reda på det. Den har säkert ont, har du röntgat hovarna?' osv osv :angel:

Men storleksskillnaden är sålänge hon inte är besvärad av den inget jag går och grubblar över eller bekymrar mig om (däremot HAR den sysselsatt mig ganska mkt, och jodå hovarna är röntgade flera ggr osv)

Hej
Min häst är likadan, ena hoven är större än den andra, har oxså varit orolig och tjatar varje gång på min hovslagare om vad som är fel.
Men han säger precis som du fick i svar här ovan, att dom är som oss, lite olika i fötterna.....
Så länge min häst är fräsch så tänker jag slutar oroa mig.(har alltid varit orolig att det är för att dom avlastar sig pga av att dom har ont någonstans). Lycka till

Hm... Alltid lättare när man ser hästen "live". Men ur min egen synvinkel hade jag svetsat skon något längre och haft ett något större utlägg. Men men, jag känner inte hästen, kanske är en liten avtrampare... :)

Just ringskor är lättare att trampa av. Jag tycker den ser prydligt skodd ut! Jag skulle vara nöjd.

Man får göra en ordentlig avfasning med vinkelslipen och göra det bästa av situationen:)

Hm... Alltid lättare när man ser hästen "live". Men ur min egen synvinkel hade jag svetsat skon något längre och haft ett något större utlägg. Men men, jag känner inte hästen, kanske är en liten avtrampare... :)

Större utlägg på sidorna? Jämfört med den sista bilden på den första länken jag la in? motivering? *nyfiken*
Jag är pipig med utlägget på sidorna som sagt, men har inget att invända mot utlägget nu efter skoning, det kommer att finnas utlägg kvar om 6 veckor när det är dags att sko om, och det är kravet jag har. (Däremot blev utlägget för litet förra skoperioden, men hon breddade än mer än normalt nu med ringskor, så det är förlåtet).

Eller menar du utlägg bakåt?

Hur menar du med svetsat skon något längre?

Tvärslån är btw avfasad med slipen, och hästen har som sagt ingen historia av att kliva ur sina pjuck, dock är det här hennes andra skoperiod med ringskor, så som sagt möjligt hovis är 'försiktig', ska höra om det. (Det är som sagt inget han sagt ngt om och han brukar tala om när han 'avviker från idealet' av någon anledning.)

Var är förresten 'hovslagarmaffian' som aldrig brukar försitta en chans att kommentera? Nu när man VILL ha kommentarer? =)

Ni som svarat - är det några fler bilder jag ska/bör ta för det ska bli lättare att avgöra, och i så fall vilka? Är det bra förutom då att flera tyckt att skon borde vara längre?

/Alexandra - tacksam för alla svar :bow:

Var är förresten 'hovslagarmaffian' som aldrig brukar försitta en chans att kommentera? Nu när man VILL ha kommentarer? =)
/Alexandra - tacksam för alla svar :bow:

Hej, jag kan inte svara för jag förstår inte vad det är du frågar om.

Gäller din fråga den minde eller den större hoven och vad det beror på??

Jag menar på bilden på det tredje inlägget du lade. Alla hovslagare har olika åsikter, och detta är min åsikt!
Jag brukar lägga ett normalt utlägg lateralt, d.v.s. utåt sidorna. Sen vill jag lägga en något längre ringsko, så det täcker trakterna och går mer mot ballarna.

Speciellt är jag noga med längre skor i bak för att hästen skall få ett ordentligt stöd. Speciellt om man jobbar mycket med hoppning...

Apropå utlägg så söker sig hoven alltid mot den bredaste punkten. För att en något mindre hov att bli något större är det viktigt att försöka OBS försöka få hoven att söka sig utåt.

Som parantes kan jag sen säga att jag har haft ett atal kunder som kommit till mig med problemet att hoven på ena benet är något mindre. Om jag inte ser något uppenbart brukar jag vilja kolla upp en eventuell hälta i benet eftersom hoven inte utvecklas lika bra om hästen inte vill lägga tyngd på den hoven...

Hoppas att mitt svar ger dig något mer... Lycka till med hästen och trevlig helg!!!

du svarade ungefär som hovslagare å veterinär har förklarat för mig angående längden på skor.. så lätt att utrycka för någon som kan!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka