Kan man rida reining med en trailsadel???

Isabelle L

Trådstartare
Har hittat en sadel jag gillar men det står att det är en trailsadel och jag tänkte tävla i reining....... så som frågan lyder: Funkar detta???? :grin:

Vad är det för skillnad på sadlarna???

Vad tävlar du för gren och har du en sadel som är gjord för den grenen??? :grin:

Sv: Kan man rida reining med en trailsadel???

Har en reiningsadel på stoet och tävlar trail, pleasure, horsemanship och western riding på d/c-nivå med henne.

Tror att det spelar större roll med vilken typ av sadel man har om man kommer upp högre i klasserna.
På vilken nivå ska du rida?

Senast ändrad:

Har en reiningsadel på stoet och tävlar trail, pleasure, horsemanship och western riding på d/c-nivå med henne.

Tror att det spelar större roll med vilken typ av sadel man har om man kommer upp högre i klasserna.

På så låg nivå jag bara kan!! :D:bump: E-nivå i år iallafall och sedan så kanske man kan rida på d-nivå nästa år :)

Har du någon koll på vad som skiljer sig mellan en trail och en reiningsadel??

Har du någon koll på vad som skiljer sig mellan en trail och en reiningsadel??

Jag vet väldigt lite om vad som skiljer de olika modellerna åt men jag har en trailsadel på fjordingen och den skillnad som jag märker mellan de två är väl främst att jag sitter djupare och mer "fast" i trailsadeln. Reiningsadeln känns mer "öppen" i sitsen.

Fast detta är bara så jag känner mellan mina två sadlar. :grin:

Jag vet väldigt lite om vad som skiljer de olika modellerna åt men jag har en trailsadel på fjordingen och den skillnad som jag märker mellan de två är väl främst att jag sitter djupare och mer "fast" i trailsadeln. Reiningsadeln känns mer "öppen" i sitsen.

Fast detta är bara så jag känner mellan mina två sadlar. :grin:

Vad har du för sadlar, märke, prisklass osv.??? :)

Reiningsadeln är en Dakota Reiner Close Contact kostade 9000,-
Tailsadeln är en Double C kostade 7000,-
Båda köptes begangnade och i mycket bra skick.
Den jag har hittat är från b'rjes, Poll saddle heter den och ser otroligt mycket bättre ut än deras andra sadlar. Har du någon erfarenhet av den?? Vad har du för storlek på sitsen?? Det fanns 15,5 och 16 att välja mellan..... Jag är 170 och har lite rumpa..:bump::D

Den jag har hittat är från b'rjes, Poll saddle heter den och ser otroligt mycket bättre ut än deras andra sadlar. Har du någon erfarenhet av den?? Vad har du för storlek på sitsen?? Det fanns 15,5 och 16 att välja mellan..... Jag är 170 och har lite rumpa..:bump::D

Har ingen erfarenhet av den sadeln och jag aktar mig noga för att köpa sadlar därifrån...

Båda är 15,5" och det passar mig och hästarna bra :)

jag är ca 170cm lång, byxstorlek 36-38 och jag har 16" på sadeln, jag skulle inte kunna a en mindre sitsstorlek, då skulle man ju sitta på bakvalvet...;)

Har ingen erfarenhet av den sadeln och jag aktar mig noga för att köpa sadlar därifrån...

Båda är 15,5" och det passar mig och hästarna bra :)

Det är inte b*rjes egna märke utan dom är bara återförsäljare.... tror att det är lite högre kvalite på denna. :D

Det är inte b*rjes egna märke utan dom är bara återförsäljare.... tror att det är lite högre kvalite på denna. :D

Köpte en sadel därifrån för länge sen och den var inte mer värd än kartongen den låg i, riktigt dålig kvalitet. Är väl därför jag är så skeptisk :)

Köpte en sadel därifrån för länge sen och den var inte mer värd än kartongen den låg i, riktigt dålig kvalitet. Är väl därför jag är så skeptisk :)

Vad var det för sadel då?? Var det deras märke eller??

Vad var det för sadel då?? Var det deras märke eller??

Det var en dressyrsadel som köptes för ca 7-8 år sedan. Jag kan inte komma ihåg vad det var för märke.

Detta köp avskräkte mig från att köpa sadlar från postorder.

Men om andra har bra erfarenheter av liknande köp så är det jättebra och om denna westernsadel är av bra kvalitet och passar så visst, då är det ju inga problem.

Jag hade en trailsadel men sålde den för min sits blev inte alls bra i den.
Jag har upplevt att fendrarna sitter längre fram i en trailsadel än en reiningsadel tex. (som jag rider i nu).
Det kan kanske variera från märke till märke osv. men just den jag hade upplevde jag detta med.

Det är klart att det går rida reining i en trailsadel på lägre nivå men vill man tävla högre är det väl bra att ha en som är mera lämpad.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 706
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka