Kan man radera bilder från en cd-skiva av misstag???

dimmansstuteri

Trådstartare
Trodde inte att det gick att radera "inbrända" bilder på en cd-skiva, men det verkar som om det är precis vad jag "lyckats" med - av misstag... :( Men, GÅR det verkligen? Eller vad kan ha hänt med mina bilder som är "försvunna"? Virus?
Jag har lagt in mina digitala bilder på cd, och fyllde häromdagen på med fler bilder på samma skiva, men denna gång laddade jag inte in dem från kameran, utan det var bilder som låg på två olika disketter - tagna med en digitalkamera modell äldre. När jag sedan öppnade cd-skivan fanns bara bilderna från disketterna kvar... :confused:
Alla bilder är sparade i jpg-format, och jag kan inte komma på var - eller hur de har försvunnit. Någon som kan hjälpa mig? :bow:

Hlsn Helena
 
Eftersom du kunde fylla på skivan med bilder borde det har varit en CD-RW skiva du använde.
På en "vanlig" (CD-R) skiva tror jag nämligen inte att man kan fylla på med bilder för om den en gång bränts går den väl inte att använda igen (någon får gärna rätta mig om jag har fel).
På en CD-RW är ju meningen att du ska kunna lägga till (och ta bort) saker vartefter. Tror att du kanske av misstag skrivit över de gamla bildfilerna med de nya.
 
Jag kan bränna fler gånger på mina CD-R-skivor. Det gäller bara att inte "stänga sessionen" så funkar det att lägga till nya filer vid ett senare tillfälle! Jag tror däremot att det krävs att man säger att man ska skapa ett nytt "spår" på en redan bränd skiva.

Jag är inte alls särskilt bra på det här med bränning eftersom jag lyckats med samma sak som trådskrivaren och inte vet varför. :crazy: Det var inte så att filerna försvann - informationen fanns kvar på skivan och tog upp plats, men cd-läsaren förstod inte att det var något där så den kunde inte läsa den gamla informationen.

/Erica
 
Hm, skall kolla om det är en CD-R eller CD-RW. Det har gått alldeles utmärkt att "fylla på " skivan, i windows XP får jag upp en sida med "Filer som redan finns ... osv" samt "Filer som är klara att skivas till cd" eller ngt liknande (sitter på jobbet nu o kan inte kolla... :o)
Jag har gjort flera sådana skivor tidigare, bara fyllt på från digitalkameran. Men detta hände nu när jag fyllde på med bilder från två disketter, ca 15-18 bilder. På cd-skivan fanns sedan tidigare ett drygt hundratal bilder, så jag har svår att tänka mig att samtliga bilder har blivit överskrivna... Något annat borde ha hänt, men vad?? :(

Hlsn Helena
 
Svarar båda:
Nu har jag verkligen ingen aning längre.
Det verkar inte ha varit så enkelt som jag trodde med det där.
Det jag skrev ovan var vad jag trodde/fått höra.
Så jag vet inte vad som hänt med era bilder helt enkelt. Kanske kan filerna på något sätt skadas när man bränner på samma skiva igen?
 
Vi ses ju imorgon, så i all korthet ang att använda CD-R till att bränna flera gånger:
Det finns en del brännarprogram där man kan lämna en CD-R (vanlig skiva) "öppen" och lägga in fler filer allt eftersom. Jag kan göra det med det program jag har nu (Nero har jag för mig) men använder det aldrig...
Sambon använde tidigare ett annat program, fungerade jättebra tills det började strula och filer inte kunde hittas (vad jag minns).

Hoppas, hoppas, hoppas att du hade nån backup... :crazy:
Annars är ett bra tips att vara slösaktig med CD-skivor och bara bränna en gång... Det gör jag numera...

Förresten - har du alltid använt samma dator och operativsystem för att kolla på CD-skivan i fråga? Jag tar med min laptop imorgon så kan vi ju testa om det syns nåt på den... Man kan ha tur... ;)

Mvh Cissi
 
Man kan skriva över fat-tabellen på en multisession cd-r skiva.
Resultatet blir att man bara ser dom nya filerna som man brände in.
Dom gammla filerna är dock inte borta, för skivan är ju bara skrivbar, inte raderingsbar.
Så för att hitta dom gammla filerna igen får man använda någon form av specialprogramvara (var något år sedan jag gjorde det hela!)
I mitt fall hittade jag den under www.download.com
Via programvara kopierade jag ut dom "raderade" filerna till hårddisken för att sedan bränna en ny skiva på det sätt som jag ville ha den!
 
Bubbeb: Åh, tack för tipset, det låter hoppfullt...

Cissi: Nä, inte hade jag någon backup... Det var bl a bilder på Dizney från Strömsholm i år, suck. Men vi kanske hinner kika på det i morgon?
Hlsn Helena
 
Jag är inte speciellt hemma på datorer, men jag tar med laptopen så testar vi! Kan ju inte skada iaf! :D

Mvh Cissi
 
Jag hade ingen aning om att man kunde skriva på samma CD-R skiva flera gånger men då jag hört detta inser jag att det är lika bra att fortsätta vara lite slösaktig med CD-skivor och bara bränna på dem en gång.
Skänker en tacksam tanke till den som "lärde" mig att det inte går att göra på något annat sätt (trots att lärdomen är felaktig).
 
Nu har jag försökt hitta rätt program, men inte lyckats... Vet du vad programmet heter och under vilken rubrik man kan hitta det?

Hlsn Helena
 
Lånar frugans Inloggning :o(eftersom hon redan var inloggad!)

Det jag använde tror jag var ett som hette IsoBuster
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler Jag blir snart galen. Sen jag började ta kort med digitalkamera har jag haft bilderna i datorn, och det har alltid gått bra. Inte en...
2
Svar
20
· Visningar
2 556
Senast: Carolus
·
IT & mobiler En kompis kompis fick en digitalkamera i födelsedagspresent, och tog massor av bilder under festen. Han tittade på de tagna bilderna...
Svar
7
· Visningar
1 847
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp