Kan man överdosera B-vitamin??

M

Mayflower

Jag har fått lära mig att man inte kan ge för mycket av B-vitamin eftersom överskottet försvinner ut med urinen, men nu har jag fått höra att det inte stämmer. Nån som vet vad som gäller? Vad händer i så fall med överskottet och är det skadligt på något sätt??
 
Sv: Kan man överdosera B-vitamin??

B-vitamin är vattenlösligt och lagras alltså inte i kroppen. Jag har aldrig hört talas om någon effekt av att överdosera B-vit annat än att det inte är kostnadeseffektivt.

Hästen producerar ju själv B i tarmen och ska ju generellt inte behöva tillskott kontinuerligt. Vi brukar ge vid pälssättning/fällning och vid störe foderbyten (vilka vi givetvis försöker undvika).
Vid längre resor och kraftiga ansträngningar kan det ju också vara bra.

Nej, nu gled jag från ämnet, sorry.
Jag tror inte det är falrligt, det följer med urinen ut...
 
Sv: Kan man överdosera B-vitamin??

Överskott kissas ut. Men alla ämnen har en toxisk gräns, så teoretiskt sett om man ger otroligt stora mängder borde det kunna ge problem.
 
Sv: Kan man överdosera B-vitamin??

B-vitamin står för en hel grupp av olika vitaminer, men ingen av dem har i dagsläget funnits toxiska i för höga doser till häst. Å andra sidan har den mesta forskningen på vitaminer utförts på råttor, kyckling, hund och till viss del idisslare.

Fysiologiskt kan kroppen bara ta till sig en viss mängd av varje vitamin, innan det blir överflöd. När överdosering sker av de vattenlösliga vitaminerna, så utsöndras de via urinen. Det enda jag kan tänka mig som kan påverkas (på långsikt) om man konstant utfodrar med på tok för mycket B-vitamin, är att njurarna utsätts för högt arbetstryck.

Ta det lite lungt med alla vitamintillskott och tänk på att grovfodret och ditt vanlig kraftfoder innehåller en hel del och att din häst har fina små mikrober i tarmkanalen, som tillverkar dessa B-vitaminer alldeles utmärkt själva, förutsättningsvis att din häst inte har problem med magen och tarmarna.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 335
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
777
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp