Kan man mata sönder en unghäst/föl?

Sv: Kan man mata sönder en unghäst/föl?

felaktigt foder kan ge skador, såsom urkalkning och uppdriva "broilers", ja

Som skrivet innan så inte bara för mycket utan även för lite eller fel sammansatt foder kan förstöra en unghäst.

Man kan i allra högsta grad "mata sönder" ett föl/unghäst. Både med för lite eller för mycket eller fel mat.

Inte alltid man märker det direkt heller. Det kan visa sig år senare när hästen inte håller.

Tack för alla svar.

Har en travar valack hemma som inte ser snygg ut i sina ben. Raka kotor, dock mycket bättre efter rätt skoning. Vad jag hört har han fått mycket kraftfoder som föl då han var stor redan då, och långbent. Han är 176 i manken.

Så man kan alltså ge för mycket mat, är det typ så att dom växer för fort och kanske till och med fel?

Man kan inte säg generellt att det är fel att ge kraftfoder till en växande unghäst, det beror ju helt och hållet på hur grovfodret ser ut och vilken typ av kraftfoder han fick.

Var din häst stor som föl var det kanske tur att han fick kraftfoder med ex högt proteininnehåll, om nu grovfodret innehöll lite av det. Vi vet ju inte hur sammansättningen såg ut och det är det som är det viktiga, inte om det var med eller utan kraftfoder :)

Man kan inte säg generellt att det är fel att ge kraftfoder till en växande unghäst, det beror ju helt och hållet på hur grovfodret ser ut och vilken typ av kraftfoder han fick.

Var din häst stor som föl var det kanske tur att han fick kraftfoder med ex högt proteininnehåll, om nu grovfodret innehöll lite av det. Vi vet ju inte hur sammansättningen såg ut och det är det som är det viktiga, inte om det var med eller utan kraftfoder :)

Han stod ju hos tränare länge så vem vet hur han hade det där och vad han fick för hovvård etc etc så det har du alldeles rätt i.

Självklart ska unghästar/föl ha kraftfoder ifall dom behöver det. Det ska ju alla hästar ha.

Ska själv få ett föl snart så är livrädd för att fodra fel.

Tack för alla svar.

Har en travar valack hemma som inte ser snygg ut i sina ben. Raka kotor, dock mycket bättre efter rätt skoning. Vad jag hört har han fått mycket kraftfoder som föl då han var stor redan då, och långbent. Han är 176 i manken.

Så man kan alltså ge för mycket mat, är det typ så att dom växer för fort och kanske till och med fel?

Fast att han har fått mycket kraftfoder säger ju egentligen ingenting. De allra flesta föl behöver kraftfoder, sällan grovfodret räcker till och det är särskilt viktigt om man vänjer av tidigare än vid 9-10 månader.

Vad är mycket kraftfoder? Och vilken sort?

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 463
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka