kan man longera blind häst?

P

PiaRoding

Hej, premiär för mig här. Jag har en fin islänning som har allvarliga sår på båda sina hornhinnor orsakat av någon slags infektion. han är nu hemma i sitt mörka stall (stallkompisarna är på sommarbete en bit bort) efter sammanlagt åtta veckor på djursjukhuset i Hbg. Han måste stå mörkt, tål inte solljus pga av atropin som vidgar pupillerna, och får bara vara ute på natten.
Jag började den långa rehabiliteringen med att släppa ut honom kl 21 och ta in honom 04.30, efter tre dagar fick han kolik, han äter för mycket och rör sig för lite. Så nu har jag gjort en pyttehage till honom där det är skugga redan 19.30, jag longerar honom två ggr 20 minuter varje gång försiktigt, han är väldigt pigg och vill helst galoppera.
Framsidan av all denna hemska tid är att jag kommit väldigt nära hästen, han har full tillit till mig. Han mår inte bra av att stå i stallet 18 timmar om dygnet i mörker utan kompisar. Jag har en idé om att det skulle gå att longera honom med bindel för ögonen. hade han sår på bara det ena ögat så skulle han kunna ha lapp för det och vara ute osv, men nu är det ju sår på båda. Vad säger ni, ska jag prova?
vänligen Pia Röding

Sv: kan man longera blind häst?

Kan du inte promenera med hästen vid sidan? Om jag var häst skulle jag inte vilja longeras med bindel.

Jag har en fin islänning som har allvarliga sår på båda sina hornhinnor orsakat av någon slags infektion.

Vet man vad för infektion/orsaken till det? Kom bara att tänka på en bekant som hade en häst som råkade ut för samma sak - dock aldrig båda ögonen samtidigt. På henne kom man fram till att det var pga VIRUSABORT viruset. Hon hade varit i kontakt med viruset något år tidigare, och detta i ögonen var "följdsjukdomen".

hej och oj vad ni är snabba, poängen är alltså att jag ska hålla igång honom en stund på dagen när det är ljust, på kvällen både promenerar vi och longerar. men det räcker inte, dels är han väldigt uttråkad, dels kan han få kolik igen för att han står för mycket still

nej, veterinären på Hbg som är expert på ögonen säger ungefär så här: "varje sommar får vi in en eller två hästar som har oförklarliga sår på hornhinnan och de är väldigt svårläkta, vi vet inte varför, men för det mesta är det infektioner, i det här fallet streptococker"

ja men nu fattar jag, färlåt lite trög efter allt, du menar att jag skulle försöka gå bredvid honom med bindel, det är en väldigt bra idé. tack, jag ska prova, vi har ju vandrat i mörker innan, när han fick kolik och han var helt cool

Jag har varit här inne hundra gånger och letat trådar om hornhinnesår. Ibland tror jag att man som hästägare behöver terapi av människor som fattar vad man pratar om. Ingen av mina kompisar förstår att jag lagt så mycket pengar och tid på den här hästen.

Min häst fick en skada på ena ögat för några år sedan och fick inte vara ute i ljus.
Jag satte på henne en "flughuva" som jag sytt på svarta tyglappar på.
Inget ljus in i ögat men hon kunde ändå vara ute.

Under den tiden var vi ute och gick mycke och kom varandra närmare än vi någonsin gjort.

Hästen kan fortfarande vara ute om du bara skyddar ögonen. Ha kul med dom medel ni har till hands just nu.

Lycka till!

Min häst fick en skada på ena ögat för några år sedan och fick inte vara ute i ljus.
Jag satte på henne en "flughuva" som jag sytt på svarta tyglappar på.
Inget ljus in i ögat men hon kunde ändå vara ute.

Lycka till!

Tack
Men då var det bara ett öga som var skadat väl, eller hade du tyglappar på båda?

Pröva sätta på hästen vanliga svarta flughuvor, du vet såna man har i hagen undre sommaren, ett par tre stycken på varandra. Det reducerar ljuset kraftigt men hästen kan fortfarande se lite. Den blir inte totalblind som med bildel på. Den kanske tycker det är obehagligt att gå eller springa totalt blind..
Kan ju var värt att pröva.

Pröva sätta på hästen vanliga svarta flughuvor, du vet såna man har i hagen undre sommaren, ett par tre stycken på varandra. Det reducerar ljuset kraftigt men hästen kan fortfarande se lite. Den blir inte totalblind som med bildel på. Den kanske tycker det är obehagligt att gå eller springa totalt blind..
Kan ju var värt att pröva.

Ska prova det, har en hög med såna där huvor. tack

Jag hade bara svart lapp för det skadade ögat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka