Kan man klippa häst med en hårklippningsmaskin för folk?

Norrlänning

Trådstartare
Är det någon som klippt häst med en trimmer till folk?

Jag funderar på att klippa liiite längs halsen och bröstet på min lurvas då han fått "svettskållor" där.
Men då jag inte har någon klippmaskin och inte tänkt klippa i fortsättningen så vill jag inte köpa någon.

Någon?

Sv: Kan man klippa häst med en hårklippningsmaskin för folk?

Jag köpte en trimmer för människa för att klippa nacken på mina hästar, men det fungerade inte särskilt bra.
Det verkade som om den var för svag för att orka med häst-tagel, samma gällde även päls, som ju är tätare än människohår.
Dessutom blir dom lätt slöa av stöv och sådant som alltid finns i hästpälsar.
Visserligen köpte jag min på vinst och förlust för 49.90 på Överskottsbolaget, så det var ju en ren chansning redan från början, kanske går bättre med kvalitetstrimmer??

Har du ingen bonde i närheten? De brukar ju klippa sina kor under stallperioden.Om du får låna en så kan du ju köpa en liten Whiskey eller nåt som tack (då får du säkert låna den igen:angel: )

Aj då, vad synd.
Det var mer för att vi har en hårtrimmer som inte används.
Jag tänkte då ta den till stallet.
Men som du säger så är nog hårremmen på en häst mycke tätare än på en människa.

:D
Smart ide´!
Jo bönder finns det några stycken av och whiskey tackar dom nog inte nej till;)

Nä tyvärr som alla andra har sagt funkar det inte.
maskinen börjar tugga å klarar inte av det hela, fast använder ni den inte är det ju värt att prova (förutsatt att ni aldrig vill använda den igen ungefär). Ska man klippa häst så behöver man en maskin som är avsedd för häst, häst å ko eller liknande. Kompisen har en ordentlig för hund å häst funkar men det skulle kunna finka bättre om vi säger så.

jag klippte benen på två av våra hästar med min pappas trimmer :) men det ta ju lite längre tid, men bättre det ifall dem är lite känsliga när man ska klippa.

Okej, fast då var det så litet område oxå. Ben kanske har annan kvalitet på pälsen = mindre stöv där kanske?
Kompisen har provat en massa olika till sin hund (hon har pudel) å köper hon inte en ordentlig klippmaskin å ordenltiga skär till den så går det typ knappt att klippa hunden.

Jag klippte hela hästen med vår Phi***s hårklippare när den stora klipparen var sönder för ett par år sedan. Gick bra.
(Skulle iväg på tävling, lite panik.)
Använder den fortfarande till hårklippning efter rengöring. :angel:

Senast ändrad:

det fungerar rätt okej:) men det kan bli lite sämre kvalité på klippningen, men det växer ju ut;) och jag tycker att det var smidigare när man skulle ta benen och mellan frambenen.

Det beror på vad man menar med trimmer för folk. Skiten som man köper för några hundralappar duger varken till häst el hund. Proffsapparater är ofta samma som man klipper hund med o går utmärkt att klippa delar av en häst med men har inte riktigt kapacitet för en hel häst.
PL

Den vi har som inte används skulle jag tro är billig skit.
Kanske får testa en liten fläck mellan frambenen där det inte syns så bra.
Köper man en ny dyrare trimmer så tror jag inte sambon vill låna ut den till hästen:D

Få väl annars köpa dom varsin, fast sambon får en av billig skit...;)

Säger som någon/några andra.
En människotrimmer håller INTE för att klippa häst med.

japp har jag gjort...tog vår gamla hårtrimmer hemmifrån och rakade undersidan av halsen på min pålle,funkade jättebra:)
mvh Arabizar

Kan ju behålla den billiga skiten till sambon å köpa värsta grejen till hästen + en värmemassage sak (vet inte vad det är men den masserar med hjälp av värme iaf, jag vill ha en) kan användas till både dig, sambon å hästen :)

Pappa lånade min hundtrimmer (Oster A5) att klippa hästarna (varmblodiga travare) med. Funkade bra, tror han använde 3:ans skär.

moonlightgarden skrev:
Kan ju behålla den billiga skiten till sambon å köpa värsta grejen till hästen + en värmemassage sak (vet inte vad det är men den masserar med hjälp av värme iaf, jag vill ha en) kan användas till både dig, sambon å hästen :)

Ja, det lutar åt det hållet:D

Massagegrejen...nja

J det är ju INTE en sådan massage grej om du tror det :D

Gnist skrev:
Pappa lånade min hundtrimmer (Oster A5) att klippa hästarna (varmblodiga travare) med. Funkade bra, tror han använde 3:ans skär.

Hundtrimmer har jag inte.
En rejäl sån kostar väl hyfsat mycke oxå?
Men ändå inte säkert att den klipper hästen då.
Fast nu har ju han börjat tappa vinterpälsen så så tjockt är det ju inte.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 793
Senast: Ketrawzc
·
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 654
Senast: TeamLundVer
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
766
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama