Kan man ha marsvin ute?

Fossing

Trådstartare
På sommaren alltså? I någon form av kaninbur? Så de får äta lite gräs och vara lite på grönbete liksom. Klarar de det, såvida det inte är för kallt förstås. Kanske ska man in dem på nätterna?
Vad tycker/tror/vet ni`?

Sv: Kan man ha marsvin ute?

Jag är ingen marsvinsexpert, men visst tycker jag att de små grisarna kan få vara ute på sommaren! I alla fall på dagarna. Jag hade mina grisar ute (året runt!) och det gick jättebra.

Visst går det att ha dom ute under sommaren, kolla bara så det inte är fuktigt i gräset och att det inte blåser kallt, dom är väldigt känsliga mot drag och fukt, och kolla också så att dom har skugga! Marsvin får väldigt lätt värmeslag! och lämna dom såklart inte utan tillsyn för länge, så det inte kommer något annat djur eller att dom får värmeslag osv. Annars går det alldeles utmärkt! Men ha dom bara ute på dagen, mot kvällen/natten blir det fuktigare och kallare ute, men på dagen går det bra! Mina grisar älskar att gå ute och smaska gräs! :D

det går utmärkt.. men de vill helst vara i skuggan och det är bra att hålla dem under uppsikt. Har mina grisar ute varje sommar :)

Jag hade också mina ute hela dagarna på sommaren. SKulle inte rekommendera att ha dem uta på natten då de är lite känsliga för fukt och drag (som sagts ovan).
Jag byggde en låg men stor bur av plankor och hönsnät så inga rovfåglar skulle ta dem. Hade nät även i botten (hur mycket gräver de?) och de äter utmärkt genom det och får inte ont i tassarna pga det mjuka gräset under : )
Tänk på att vänja in dem på gräs innan bara så de inte blir upp å ner i magen..

har man ett bra hus att gå in i, med halmoch som är ovan mark så kan de vara ute även på nätterna.

klart att de kan vara ute !
mina marsvin älskar iallafall att busa av sig ute i grön gräset :)

Jag hade mina marsvin ute dygnet runt på sommaren sålänge det hölls sig över ca 10 grader på natten och inte blåste. Hade en "trekantsbur" och ett hus som var lite upphöjt med ramp upp för dem att sova i. Funkade jättebra till mina i alla fall.

Tråden är över 3,5 år. Skicka ett meddelande till användaren istället.

Mina två gammelgubbar och deras lilla kaninkompis har en stor utehage som de brukar spendera hela dagarna i på sommaren. Hagen är 4x4m, pappa som byggt med hönsnät på ca 60cm höjd. Längs kanten på hela buren är det en tjock träplanka.

De är därute endast på dagarna då det inte regnar eller blåser alltför mycket. För mina vill jag att det ska vara minst 17grader innan jag släpper ut dem. De har tillgång till två vattenskålar, massor med små och stora hus, pinnar, stora stenar, små rör, sandgrop och hinder (hindren är dock mest till kaninen.

Under värmeböljan har de blivit avduschade/badade ca varannan timme eftersom de kan lätt få värmeslag. Min vita sheltie kille har fått bruna öron, min lilla stekare :p Tycker synd om de marsvin som aldrig får vara ute, därför tvekar jag till att skaffa ett nakenmarsvin eftersom den kanske blir solbränd om den är ute :crazy:

Sååå lätt får de inte värmeslag... Badning verkar mer riskabelt än första altenativet.
Mina grisar fick vara inne när det var som varmast eftersom det är flera grader kallare inne än ute
Bada har de inte gjort på evigheter, men med tanke på att de kan dö av stressen över att badas
så kommer de inte bli badade än på länge heller. Bättre isof att fylla petflaskor med kallt vatten och
ha i burarna (igenkorkade petflaskor då).

Mina grisar är vana vid att bli badade, eftersom båda är långhåriga så de behöver hjälp att hålla pälsen ren, främst vid den här körteln på baken.

Bada kanske är fel uttryck, de får mer en snabbdusch genom att jag tar vatten i handen och häller på dem över ryggen, alltså små mängder. De brukar inte vara speciellt besvärade av det, snarare tvärtom :)

Glimfeather; Jo, men jag vet inte vad man ska få tag på en solkräm som de tål både på huden och i kroppen om de skulle slicka i sig ;)

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 817
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama