Kan man ge hästen en del lusern när höet är dåligt?

H

HillsDouble

Har pga skada fått ställa in min häst i box. Höet som finns i stallet som hon står är inte av den bästa sorten. Det är gult, luktar inte speciellt gott och jag tror inte att det är ngt bra näringsvärde i det. Tror är pga att det inte gjorts ngn analys på det pga att vi under vintern fodrar med hösilage (som analyseras) Höet är mest till för om det skulle behövas.
Hästen äter det men jag funderar på att ge henne Lusern som extra tillskott. Hon är dock inte underviktig om man säger så, har gott med hull och en hel del gräs i hagen som hon går i hela dagarna.
Tror ni att hon behöver ngt extra? Är lusern ett bra alternativ?

Mvh Isa
 
Har hästen gräs i hagen som verkar räcka efter som hullet är gott så skulle jag vänta med lusern.Höet den får är väl mera som sysselsättning och som strå foder bra för magen men tar gräset slut så kan du nog lägga till lusern.Står på påsen om jag inte minns fel att det är tillskott vid sämre näringsvärde i höet eller något liknande. Mvh/Maskros
 
Verkar höet hålla en god hygienisk kvalitet - d.v.s. inte dammar och/eller luktar ofräscht?

Att fodra en häst på box ett hö med sämre näringsvärde är kanon - då kan man nämligen ge mer och därigenom erbjuda hästen sysselsättning.

Om det var min häst skulle jag fortsätta att fodra med höet (om det verkar OK m.a.p. hygien). Går hon dessutom i gräshage på dagarna finns det ingen anledning att ge lucern så länge hon är i bra hull.
 
Jag använder mig mycket av lusernstrå, tycker det är kanon! Tycker det är bättre än pelletsen då den ju helst ska ligga i blöt ett bra tag innan man fodrar!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Idag släppte vi på bete och trots att det har sina fördelar innebär det också att det blir betydligt svårare att få i hästen sina...
2
Svar
27
· Visningar
2 650
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 761
Senast: Bee
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 561
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp