Sv: Kan man fortsätta rida efter höftledsoperation?
*Knapplån*
Jag opererade ju som sagt, vänsterhöften sept 2009 och var lite halvfeg och svävade runt på hur och när jag skulle våga rida. Var i alla fall uppe i april 2010...
Sedan började den högra höften strula och i augusti, när jag var på återbesök för den vänstra, trodde jag att jag skulle få operationstid för den högra. Vi hade nämligen diskuterat det efter vänsteroperationen... Men nä, oj vänsterhöften ser bra ut. Va, skulle vi ta den högra? Ja, då sätter vi väl upp dig i kö och så fick jag värktablettrecept som skulle räcka i det halvår som kön var...
Jag flyttade damen i maj till ett kanonstall, visserligen kollektiv med både stallplatser och lösdrift. Men just då funkade det klockrent, alla ställde upp första veckorna och det var alltid någon i stallet, som stallägaren hade sagt. Men sen flyttade ett par stallgäster ut och då var man HELT själv vid ut- och insläpp och skulle dessutom hinna med sin egen häst. Det hela slutade med att jag betalade 1800 kronor i månaden för att sköta de andras hästar. Jag hann/orkade inte med min dam helt enkelt. Hon led inte på något vis av det. Det mockades och borstades, som vanligt men jag hann/orkade inte rida också. Ändå var jag oftast ute 2 ggr om dagen i stallet.
Jag hade varit klar från början med hur min kropp och jag fungerade att jag kanske skulle behöva hjälp och alla sa, att självklart här hjälps alla åt och det skulle alltid finnas någon som skulle kunna ta med Tima ut någon gång ibland. Men sen i början av november, kom det "Du kan inte räkna med att vi ska hjälpa dig, vi har jobb/skola/famil och egna hästar att ta hand om. Du kanske ska ta och söka dig en annan stallplats." Och så blev det. I slutet av december, när det var en rejäl köldknäpp, släpptes Timsan ut med tredubbla täcken på en dygnet runt-lösdrift. Och vi trivs jättebra. Jag hinner med damen, men just nu har jag värk och orkar inte så mkt jag skulle vilja. Jag har ridit två gånger och longerat/tömkört en del, samt varit ute och promenerat. Jag ska försöka ta tag i mitt mod igen och kravla mig upp på damen igen innan det blir dags, för höft nummer två.
Nu härom veckan lyckades jag få tag på kökordinatorn och har fått reda på att min operation skjutits fram ett par gånger. Datum har tydligen funnits alltså. Men preliminärt, ska jag nu opereras v 14.
Den här gången tänker jag inte faila igen och skicka bort min häst till någon som inte kan hålla det löfte, som lämnas som muntligt avtal att hästen ska hållas igång så att det bara är för mig att börja rida. Utan Timsan får fortsätta gå på lösdriften, där hon går nu och så ska jag försöka höra med de vänner jag fortfarande har kvar, som inte sagt upp bekantskapen via SMS om de kan hjälpa mig lite att hålla igång henne ett par dagar i veckan.
Och som Kimmis säger, det är ju inte meningen att man ska bli sämre efter en operation.