Kan man "färga om" en sadel?

Fibusen

Trådstartare
Om man gillar sadeln,men färgen har börjat bli lite dassig och nött,kan man få den omfärgad eller något? Är en brun sadel...

Sv: Kan man "färga om" en sadel?

Ja man kan köpa speciell läderfärg, dock ska man vara medveten om att på en brun sadel kan det bli lite flammigt. (kan det bli på en svart sadel med, men det är mindre risk då det oftast inte är så stora färgskiftningar på en svart sadel)
Jag har köpt läderfärg av en sadelmakare, så kan tyvärr inte tipsa var man köper det. Tänk dock på att när du färgar sadeln ska lädret INTE vara infettat på ett tag. Gör så att du tvättar med sadeltvål, låt den torka någon vecka och färga sedan. Färga en eller två gånger och låt det torka ett dygn emellan. Efter ytterligare något dygn ska du fetta in sadeln ordentligt så färgen "sätter sig".

Så hör med en sadelmakare, h*n kan säkert tipsa om en bra läderfärg att använda.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
527
Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
1 037
Senast: MissFideli
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka