Kan man byta ut mockan på sadeln?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare nocke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 896
N

nocke

Hej!
Vi har en fin Kieffer hoppsadel med mocka i sits och över knäklossarna. Nu har mockan blivit så tunnsliten att det faktiskt har gått hål på ett ställe. Är det någon som vet om det ens är lönt att ta den till sadelmakare och försöka byta skinnet eller är det bara att inrikta sig på att köpa ny sadel? :confused:
Tacksam om någon vet......
/nocke/

Sv: Kan man byta ut mockan på sadeln?

Det blir nog för det första ganska fult och för det andra ganska dyrt. Finns ju begagnade Kieffer för en rimlig kostnad, så köp en ny sadel istället....

Det kanske går att fixa. Hör med närmsta sadelmakare. Har du långt till sadelmakaren kan du väll ringa och rådfråga om hjälp. Är sadeln skön och du trivs med den kan det ju faktiskt vara värt det, men om det kostar alldeles för mycket kan det ju vara värt att se sig om efter en ny sadel alt. beg. Lycka till!

Visst går det att byta sitsskinn hos en duktig sadelmakare. Jag tror inte det är helt ovanligt, en del sadlar får ju gropar efter sittbenen. Jag tror jag såg att sadelmakaren på Strömsholm gör sånt. Du kan säkert ringa dit och få ett hum om vad det skulle kosta iaf.

Tack för svaren - jag ska ringa till den närmaste sadelmakaren och fråga vad det kan kosta. Och så ska jag kolla upp vad en helt ny likadan sadel kostar.
hälsningar /nocke/

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 127
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 113
Utrustning Jag har problem med min svanskota och drömmer om biomex - sätet Stübben har. Jag har en Stübben Edelweiss hoppsadel och nu har jag...
Svar
2
· Visningar
461
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka