Kan man byta endast halva golvet i transporten?

S

sova

Går det? Såg en annons där de just saluförde att halva golvet var bytt. Egentligen kanske det inte är en så dum ide. Oftast är det en bit där bak som börjar murkna först. Mitt golv är tex i tiptop form (enl bilprovningen och verkstad), men på ett ställe runt en skruv där bak kan man dock få ner en kniv ca 2 mm på ett område mindre än en handflata.
Någon som bytat halva golvet eller är det totalbyte som gäller? :confused:

Pja, är det inte nästan lika mycket jobb att byta halva som att byta hela då? Skillnaden i materialkostnad är väl försumbar?

Förresten - vad kan det tänkas kosta att byta ett golv, månntro?

Ingen aning? Har du ett förslag? :cool:
Har kikat och eftersom mitt släp är ett rätt "Basic" släp torde det inte vara SÅ svårt med pappas hjälp... :angel: :cool:
Vill dock ha ett lite tjockare golv. Gör inte så mkt rent viktmässigt eftersom jag har >100 kg tillgodo.
Tror standard är 24 mm. Har jag fel? :confused:

Jag har också hört att man kan byta halva golvet, men jag misstänker att släpet blir stadigare om man bara har en platta :confused: istället för fler.

Jag har precis bytt i min finka och det golvet är 24 mm.

Jag skulle nog hellre byta hela när man ändå ska lägga ner jobb på det, då vet man att hela golvet är fräscht oxå.

Gjorde du arbetet själv? Får man fråga vad material osv kostade? Köpte ni en färdig skiva eller fixade ni till från en sor skiva? (Hoppas du förstår.. :crazy:)

Brorsan hjälpte mig men det var jätteenkelt.
Mitt golv satt inte fast på nåt sätt, utan vi tog en domkraft från bilen och "pumpade" upp golvet så vi fick ur det gamla.

Jag köpte 2 plattor plyfa som egentligen är till släpvagnar (12mm tjocka) och sen sågade vi till dom, och la in först den ena. Sen la vi på kontaktlim och sen på med andra plattan.
Skitenkelt! Iofs var det brorsan som fixade sågningen :crazy: ;)

Jag tror att plattan gick på 2500 kr. Skulle jag beställt från tillverkaren eller ett annat ställe här skulle det gått på 4000-5000 kr.

Har jag missat nåt så fråga bara :)

Aha! Låter ju busenkelt! Vad har du för märke på ditt släp? Mitt golv tror jag sitter fast med några skuvar runt om, men de går väl alltid att lossa.
Tog du 2 plattor för att ev bara kunna byta den översta vid behov och isåfall går det om det nu är limmat?
Kanske kan man lägga en plåtbit emellan oxå?.. *tänker högt* :D

Hmm näe jag tog två för att det skulle bli tillräckligt tjockt och bärande.
Tror inte att det går att dela på dom, eftersom dom är ihop limmade, men det bör ändå hålla i bra många år.
Vet inte alls om det går att lägga någon plåt el så emellan. Man måste väl ändå få ihop plattorna på något sätt. Men är ditt golv fastskruvat så borde det kanske gå utan lim.

Mitt släp är ett Värmlandsvagn.
Här är lite bilder efter golvbytet och ommålningen av halva väggarna för att den skulle bli lite ljusare.
Kolla under Transport.
Iofs ser man inte golvet så bra där, och mattan ligger inte riktigt som den ska. Lite tung att fixa själv :D
http://community.webshots.com/user/smurfmodesty

Jag är i golvbytar tiden och har ringt runt lite. Bilbesiktningen har inga krav på tjocklek eller material men de är noga med att det håller och är frächt.
Så då blir det två lager med 12 mm vattenfast plyfa. Det finns stora skivor(150*300 cm, precis lagom till min transport) och de kostar 800 kr styck på ett ställe.
/T

Liknande trådar

E
Utrustning Vill gärna ha era tankar och ideer kring vilket golv som skulle kunna klassas som säkrast? Har precis påbörjat utbildning till...
Svar
17
· Visningar
7 622
Senast: boccia
·
R
Utrustning hej alla bukas vänner tänkte hänga ut en fråga golvet i transporten är i behov att bytas ut. en god vän hade en ide på att lägga in...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: ringen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka