Kan man äta...

P

Piffelina

Peperoni Con Queso från Ridderheims? Det är mellanstarka krispiga pepperonis fyllda med ört- och vitlöksost. I innehållsförteckningen står det att det är fetaost (50%) och färskost från får (50%). Jag letar på livsmedelsverkets webbsida, men får ingen klarhet i om jag kan äta det :confused:

Sv: Kan man äta...

Antar att du är gravid?
Isåfall kandu äta det om osten är pastöriserad (vilket den förmodligen är ;)).

Ja just det ja, jag glömde nämna den detaljen att jag är gravid :D
Det dumma är att det står inte på den om det är det och jag har tyvärr noll koll på hur ostar vanligtvis brukar vara. Jag kollade även deras webbsida men ingen info alls :(

Färskost från man äta. Fetaost om den är pastöriserad, vilket i princip all fetaost är i Sverige.

Vanligtvis brukar ostar vara pastöriserade, eller rättare sagt mjölken som osten är gjord av.

Jag hade nog käkat det med gott samvete om jag var du ;).

Tack båda för svaret!

Jag satsar på att det funkar ;)

Färskost från man äta. Fetaost om den är pastöriserad, vilket i princip all fetaost är i Sverige.

Utomlands oxå tror jag, var ju på kreta i september och hon som hade lilla kiosken vid stranden tyckte vi nord-bor var så knäppa som bad om grekisksallad utan fetaost ;)

Opastöriserad ost kan man ha i såser, eftersom man kokar osten så dör ev. bakterier.

Jag tycker att det beror lite på mängd. Jag åt då och då lite fetaost och annan ost som är opastoriserad, och både min flicka och jag mår bra idag. Jag tror bara att det är farligt i större mängder.

Det är farligt även i små mängder, eftersom du aldrig kan veta om osten innehåller bakterier eller ej. För din del gick det bra, men det är inte alltid det gör det.

Det är farligt även i små mängder, eftersom du aldrig kan veta om osten innehåller bakterier eller ej. För din del gick det bra, men det är inte alltid det gör det.

Då skulle varenda fransk och belgisk unge vara skadad eftersom det äts opastöriserade ostar till höger och vänster där. Det enda man ska akta sig för där är ett par specifika typer just när de mognat under hösten.

Där är de däremot riktigt petiga med att skölja sallader och testa för toxoplasmosis vilket inte en människa verkar göra i Sverige enligt de jag vet som fått barn här.

Jag vet att riktlinjerna skiljer sig rätt vitt åt om man tittar på Europa, men om man väljer att följa svenska livsmedelsverkets råd så gäller det de flesta ostar. Samma med alkohol - i Sverige håller LVM en nolltolerans gentemot alkohol, medans man i många andra europeiska länder ser det som något naturligt med ett glas vin ibland, oavsett om man är gravid eller inte.

Skölja sallad och grönsaker trodde jag de flesta gjorde? :confused: Vi har gjort det så länge jag kan minnas, långt innan jag blev gravid alltså.

Sen ang. diverse råd och rön från LVM och andra ställen - man kan ju bli knäpp för mindre. Sunt förnuft kommer man nog långt med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka