Kan man ändra "kohö" till hästhö tro?

Sv: Kan man ändra "kohö" till hästhö tro?

Okej, tack!:)

Gjorde en snabb beräkning på Hippocampus och fick fram att jag hade lite stor energi & protein giva, men svårt när man inte vet vad en näve betfor & kli väger riktigt och fick inte heller med mina 2-5 nävar krafft grund. Enl beräkningen så saknas selen.
Jag ger chevinal plus som inte räknades med, någon som vet om det innehåller mkt selen & e-vitamin?
Har hört att flytande mineraler skulle vara mer svårupptagligt, men vet inte om det ligger någon sanning i det.
Tokosel, erfarenhet av att ge det? Dyrt? (ang selen)

Skulle någon vänlig själ kunna förklara HUR man räknar ut analysen? Vi har skickat in men vet inte hur vi ska räkna ut den sedan.//bonny

Jag har sparat ner några väldigt bra sidor om just foderstatsberäkningar... Pm:a din mail adress så skickar jag de till dig..

vad kom det fram till med här? alltså är kovärden och hästvärden detsamma?

I princip ja. Visst kan man räkna om, men det skiljer inte speciellt mycket.

Skillnaden är så marginell att det inte har någon praktisk betydselse vid t ex beräkning av foderstat.

MJ värdet blir samma men det smältbara proteinet är något lägre för häst

Jag har en analys gjord för både ko och häst (står på separata rader på samma analys) och där står det samma värde för smältbart råprotein...

Vi säger bara att skillnaden är marginell. Man behöver inte hårddra det hela och räkna petimeter. Det gör ändå ingen större skillnad i slutändan.

Var någon som skrev att det var ganska stor skillnad, därför frågan, men nu är det så då att det är likartade värden, bra & lättare & räkna!:)

Jepp! Fast vissa säger annat så ska det vara samma värden då.
Så vi har ett prima hö:D

Vi har för höga värden med det "gamla kosshöet" :p
Stackars ponnyerna får ju knappt någonting för att inte bli smällfeta eller få fång, kusarna på fri tillgång är omöjliga att pussla foderstat till eftersom de får dubbla sina behov av protein/energi redan vid sisådär 8-9kg TS :crazy:

Ja det är klart, kan ju bli svårt & fodra med ett för bra hö..
Våra har också "fri tillgång", fast lägger ut en mängd som inte blir för överdriven. Fodrar med kraftfoder bara en gång per dag, så då gör det ju inte så mkt när grovfodret står för näringen mest.

Som sagt inte tillräckligt stor skildnad för att man ska behöva räkna om.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 970
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 095
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 599
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna