Kan man amma "för ofta"?

Swat

Trådstartare
Var och vägde och mätte bäbisen idag och kurvorna ser bra ut men vikten kunde ha ökat lite till. Inget alarmerande alls, men sköterksan tyckte att jag kunde amma oftare om han vill ha mer mat.

Men så kom jag att fundera... Bör man vänta en viss tid mellan amningarna för att produktionen skall stimuleras maximalt eller är det ok att amma en gång i timman - eller oftare - om bäbisen vill äta så ofta? :crazy:

/Swat

Sv: Kan man amma "för ofta"?

Du kan amma konstant om barnet vill det, byt bröst då och då bara. :)

Tack!! Då vet jag!

Visste så klart att det är "tillgång och efterfrågan" som styr :D, men tänkte att det optimala kanske var att ha ett visst "uppehåll". Men nu förstår jag att det inte behövs!

/Swat

Att amma hela tiden blir lite som en blaslampa i roven pa tuttarna. Inget snallt knackande pa dorren och "kan ni vara snalla och gora lite mer mjolk" utan mer "Mjolk! Nu! Jaaaavligt hungrig bebis!!!!" :D

Ha ha ha! Blåslampa :D

Idag har jag ammat - som det känns - konstant...
Fast ärligt så har det nog varit ca 1-2 timmar emellan, men jag har verkligen inte hunnit göra något annat :)

Hur lång tid brukar det ta för kroppen att inse att produktionen måste ökas?
I kväll känns brösten vääääldigt "tomma och innehållslösa" ;) - när de tidigare kvällar varit ganska "stora och välfylda" även efter sista amningen för kvällen.

/Swat

Mina tuttar är ganska sega och kräver typ fem dagar på sig att öka produktionen. Fast minska produktionen gör de ganska snabbt, två dagar ungefär.

Det gör inget att dina bröst känns tomma, man producerar mjölk hela tiden ändå. I intervaller äter min bebis en gång i timmen och sucklar gärna hela nätterna.

Oj, min första ammade med 1-2 tim mellan MAX i flera månader. Första gången han sov 5 tim i sträck fick jag mjölkstockning... Mjuka bröst är bra!

Amma på du! Jag hade en jättehungrig bebis som åt jämt. Kom ihåg att dricka mycket och ät lite extra. Jag rasade i vikt och fick rådet att börja äta lite onyttigt igen för att gå upp igen.
Bulla upp framför tv´n med mat och dryck.
Sebastian lugnade ner sig efter 4 månaden och åt sen bara max 10 minuter och jag ammade varannan timme, ibland var tredje.

Här kämpar vi på :) och jag ammar ca var annan timma nu - mot ca var tredje timma eller drygt de tidigare. Bäbisen har färre "gråt-timmar" per dag, verkar mer nöjd med livet och "gnäller" mest när något inte uppskattas.

Vad gäller min vikt så ser jag fram emot att amningen skall få efftek där! ;) Trots att bäbisen är tio veckor, jag ammar och är ute med hundarna ca 2 timmar/dag så sitter mina "nya kilon" kvar...

/Swat

Vilken lycklig bebis du har som har mjölkbaren till hands så där!

Det har mina ungar också haft. Ibland är barn hungrigare än andra dagar - svårt att veta vad det beror på. Kanske att de växer mer just då eller att mamman har haft lite mindre mjölk under en liten tid.

Ifall du upplever att du är "tom" eller har blivit alltför upptagen av bebisen så kan man som mamma/pappa säkra upp med ersättning i de där små röda (är de röda fortfarande?) tetrapacken, du vet. Funkar bra, tycker jag.

Tänk inte på ev kilon, var glad att det funkar med bespisningen av mat... :grin:

Vad gäller min vikt så ser jag fram emot att amningen skall få efftek där! ;) Trots att bäbisen är tio veckor, jag ammar och är ute med hundarna ca 2 timmar/dag så sitter mina "nya kilon" kvar...

/Swat

Förra gången (med två bebisar) satt kilona som sten men den här gången går jag sakta och säkert neråt så det verkar vara väldigt olika.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 202
Gravid - 1år Hej Har en liten fundering hur ofta man skall/bör gå till både MVC och BVC... Väntar bebis i slutet av Aug samt har en 6 åring...
2
Svar
27
· Visningar
4 566
Senast: Sar
·
Gravid - 1år Det kanske blir dubbelpostning nu då jag ställde samma fråga i Vårmammortråden, men tänkte att det kanske är fler som läser här och jag...
Svar
7
· Visningar
3 216
Senast: vindvissla
·
Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 795
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar