Kan knott döda hästar??

Tippie

Trådstartare
Hej! Jag undrar om de är sant att knott kan döda hästen?
Blir ganska orolig då vi har mkt knott hos oss:/

Tacksam för svar
//Tippie.

Sv: Kan knott döda hästar??

Vilken knott menar du? Svidknott eller den större sorten?

Kor vet jag har dött av knottangrepp. Men hästar kan man ju skydda väldigt bra med täcken och flugmedel.

Senast ändrad:

Var det inte uppåt landet någonstans där ett gäng kvigor dött pga av knott? var nån sommar för ett par år sen när det var helt galet mkt knott.. Osäker på vilken sort...

Det är av giftet från knotten som de kan dö av när de hamnar mitt i rejäla svärmar utan skydd.

Tror dom sprang ihjäl sig. Hörde att grannarnas får hade blivit dödade p g a att knotten sprutar in nått farligt för nötkreatur :/

Kan dock säga att ägaren & ja karske kom fram till en lösning, han är gaanska tjurig, då han inte vill börjar han som låt "uuh" typ som ibland då han svänger. Så antagligen var det lathet. Eller?

Ja, knott kan döda hästar. Orsaken är att knott sprutar in ett protein när de biter och stora mängder påverkar blodcirkulationen, hjärtmuskeln och kan leda till blodtrycksfall och till slut hjärtstillestånd.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10