De kan de definitivt få, och inte har de sans nog att förstå att det kan vara bra att ta det lugnt i värmen
Min förra katt fick rejält värmeslag en gång. Jag (ung och hade inte 100% koll på sådant) var ute och gick med katten i koppel på en landsväg i typ 28 graders värme och gassande sol. Katten i fråga gick som hund i koppel och vi var ute och gick jämt och länge på somrarna, Vi hade gått någon kilometer när han tydligt visade att han gärna ville springa, jag joggade med, och helt plötsligt slänger han sig ner på den supervarma gruset och andas riktigt tungt och väsande.
Jag minns hur rädd jag blev, trodde han hade fått hjärtinfarkt eller något men när jag kände på honom var han skållhet, öronen brändes nästan, och hela han var lealös. Plockade upp honom och började springa hemåt när jag fick snilleblixten att det var värmeslag, så då höll jag honom i stället lite från mig och sprang iväg mot sjön i stället.
Han fick bada ordentligt, och jag höll honom kvar i vattnet ett tag tills han var okej nerkyld. Han var inte nöjd men 20 minuter senare var han sig själv igen och vi kunde gå hemåt. Väl hemma fick jag själv värmeslag istället, karma kanske.