Sv: Kan jag rida för tränare?
Klart att du ska träna med din häst.
Jag vill bara ge dig rådet att hela tiden analysera dina träningspass och hur mycket du får ut ur dem.
Hade nämligen ett varmblod tidigare och vi ficck väldigt olika bemötanden från olika tränare. Konstigt nog var det alltid hopptränarna som var mest anti till vår närvaro. Det är inte roligt när man rider i en unghästgrupp och man alltid är den som får hoppa minst och sist för att "det är så omständigt att hålla på att ändra avstånden för din häst och det är ju inte så att du ska tävla breeders med den där". Lektionerna kostade 1000:-/termin och jag kände att jag inte fick något för mina pengar.
Däremot har jag haft dressyrtränare som båda varit otroligt engagerade och sett det positiva med att jobba hästen. Då har jag ridit privatlektioner och haft väldigt givande och utvecklingar.
Vill bara påpeka att du rider en häst som inte avlats för vad du ämnar göra med den. Du måste vara beredd på att den kanske inte har kapaciteten och förmågan för precis allt du vill göra. Därmed inte sagt att det inte är värt att prova.
Min gamle häst förstod inte alltid vad jag ville och uppfattade mycket som "roliga trix", när han blev frustrerad gjorde han bara ett "trix" utan att lyssna på vilket
han skulle utföra. Likaså tyckte han att det var roligt med sidvärtes rörelser, så roligt att han nästan trasslade ihop benen ibland, för fort skulle allt gå.
Varmblod/travare är väldigt trevliga hästar och de har en fantastisk attityd till arbete som jag kan sakna hos mitt halvblod. De är envisa och väldigt måna om att göra rätt. Men de kan vara lite begränsade.
Håll koll på vad du får ut av dina lektioner och se hur din häst klarar av de krav som ställs på honom så kommer ni ha mycket roligt.
Träningar är det bästa jag vet!
Apo