Kan jag rida för tränare?

E

ejn

Kan jag med min travare rida lektioner för någon tränare?
Är det någon tränare överhuvudtaget som vill instruera oss, en travare på 12 år som gillar att hoppa och kan gå hyfsat i form?med en ryttare som mesta dels bara lunkat runt i skogen?
Har på senare tid viljat bli mer seriös med min ridning och kanske komma ut på någon klubbtävling till våren...Vad tror ni?

Sv: Kan jag rida för tränare?

men absolut! :eek:
förstår inte vad det är för tränare som inte tar emot travare eller nybörjare/skogsryttare. Själv tar jag emot alla som vill lära sig.

om jag vore dej så skulle jag ringa runt och fråga men kan inte tänka mej att någon säger nej för att du har en travare...
lycka till.. och du du kan säkert komma med i någon klubbträning..

Självklart ska du rida för tränare!! :banana:

Att göra en bra ridhäst av en travare kräver nästan att man har hjälp, så kör på! Jag hade själv inte klarat min madam utan min AR-tränare.

Det är klart att du kan.
Kollar med klubbar i trakten vad det kan finnas för tränare sen är det bara ringa och höra.
Lycka till!!

Självklart! Ska börja rida för tränare med min kbl travare som behöver massa träning och
även med våran clydesdale :) var bor du?
kanske kan tipsa om en bra tränare om du bor i närheten

Självklart! :) Dottern min tränar både dressyr och hoppning med sin Kallblodstravare och det går super! :banana:

Men det finns vissa tränare som, även om de ställer upp, kanske inte har den "rätta" attityden till fd travare. Vår första tränare hade ingenting emot att ta emot våra pengar men så fort det inte fungerade riktigt så hörde man :"ja ja nu är det ju en travare...."

Jättetrist! Så känner du att tränaren har taskig attityd så byt!

Lycka till!

Vad glad jag bli av alla era svar :)
Ska ringa lite idag och höra efter.
Men ska man rida privat lektion eller vara med på "vanliga" lektioner? Det förstnämda känns mer värt?! :confused:

Jag bor i närheten av Västerås

absolut ska du rida lektion och privatlektioner lär man sig mer på tycker jag, för då är all uppmärksamhet riktad till dig (och ingen annan)!

Ja nu har jag ringt! Ska träna i morgon...en grupp med ca 6 stycken. Jag skulle prova i den först och sen skulle hon se om det passade mig och hästen.

Är så glad...men oxå så himla nervös!!!!!
Vad ska jag tänka på i morgon?

Jag har både ridit privat & i grupp med min travare . . båda två föredrar i grupp, känns konstigt nog som vi får mer ut av det :)
Min pålle är ända travaren i vår grupp, men han hänger med bra & är inte sämre än någon annan, dock har han ju lite svårt för vänster galopp ibland, men det är det ingen som bryr sig om, vi får goda råd istället ;) och det är ju det som är meningen med lektionsridning!
Men en fördel är att rida för någon instruktör som inte har något emot travare, känns lite jobbigt att rida för någon som egentligen inte tycker om travare, en travare kan ibland behöva ett annat sätt att bli riden på än andra hästar och det krävs tålamod, därför tycker jag att det krävs en ridlärare som har lite erfarenhet av travare :)

Lycka till !

Självklart kan du träna. Men däremot gör ditt val av häst att du behöver vara väldigt noga med vad du väljer för tränare.

Travhästar fungerar inte riktigt som ridhästar måga gånger, och många, även tränare, vet inte riktigt hur man ska gå tillväga och hur en sån häst fungerar. Därför är det bra att tala om för tränaren vad det är för häst och även fråga om h*n tränat ridtravare förut. Det är JÄTTEviktigt, oavsett vad du har för häst, att du känner efter under träningen. Passar tränaren dig? Och passar den din häst?

Jag har ridit för olika tränare och det gick ganska bra för alla, men det var bara en av den som verkligen lyckades få min häst riktigt glad efter ridpassen. Det visade sig att hon haft travare själv och jobbat mycket med dem.

Fundera på vad tränaren jobbar med mest. Det som är viktigt med ridtravare är att man börjar med att få dem avslappnade. Går h*n direkt på formen så bör du fundera. Travhästar behöver slappna av och hitta formen själv. Steget är en mycket viktig del att börja med, det tar man många ggr före formen - alltid, om jag får tycka.

Var noga med vem du tränar för och prova olika. Du ska ha en glad häst efter träning, om du inte har det(oavsett hur mkt du "fick igenom") så är det inte tränaren för er. Och tänk på att en tränare kan vara förstklassig för en del ekipage, och helt fel för ett annat.

Han går i hyffsad form och bra gångarter. Fattar både höger och vänster utan problem. Och han har blivit riden sedan han var fyra så det kan han redan.
Men det finns en del aatt fila på och för mig att lära mig.

Men som sagt vi ska provrida i en grupp i morgon*nervös*

ejn skrev:
Kan jag med min travare rida lektioner för någon tränare?
Är det någon tränare överhuvudtaget som vill instruera oss, en travare på 12 år som gillar att hoppa och kan gå hyfsat i form?med en ryttare som mesta dels bara lunkat runt i skogen?
Har på senare tid viljat bli mer seriös med min ridning och kanske komma ut på någon klubbtävling till våren...Vad tror ni?

Absolut! Tror dom flesta tränarna tar emot dig bara du själv är ambitiös och vill lära.

Jag rider för tränare regelbundet i dressyr. Är inne på min andra kurs för Julio Borba nu och brorsan ska rida sin travare för Julio imorgon, skulle tydligen vara med en till på kursen...
Hoppar öven för en mycket skicklig tränare när hopplusten faller på...

Red för tränare igår. Det gick sådär....Han var jätte nervös (han blir så när han kommer till nya platser) och "dummade" sig lite...
Men tränaren sa att vi får ge honom några gånger så att han får vänja sig vid den nya situationen.

Klart att du ska träna med din häst.
Jag vill bara ge dig rådet att hela tiden analysera dina träningspass och hur mycket du får ut ur dem.
Hade nämligen ett varmblod tidigare och vi ficck väldigt olika bemötanden från olika tränare. Konstigt nog var det alltid hopptränarna som var mest anti till vår närvaro. Det är inte roligt när man rider i en unghästgrupp och man alltid är den som får hoppa minst och sist för att "det är så omständigt att hålla på att ändra avstånden för din häst och det är ju inte så att du ska tävla breeders med den där". Lektionerna kostade 1000:-/termin och jag kände att jag inte fick något för mina pengar.
Däremot har jag haft dressyrtränare som båda varit otroligt engagerade och sett det positiva med att jobba hästen. Då har jag ridit privatlektioner och haft väldigt givande och utvecklingar.

Vill bara påpeka att du rider en häst som inte avlats för vad du ämnar göra med den. Du måste vara beredd på att den kanske inte har kapaciteten och förmågan för precis allt du vill göra. Därmed inte sagt att det inte är värt att prova.
Min gamle häst förstod inte alltid vad jag ville och uppfattade mycket som "roliga trix", när han blev frustrerad gjorde han bara ett "trix" utan att lyssna på vilket :crazy: han skulle utföra. Likaså tyckte han att det var roligt med sidvärtes rörelser, så roligt att han nästan trasslade ihop benen ibland, för fort skulle allt gå.

Varmblod/travare är väldigt trevliga hästar och de har en fantastisk attityd till arbete som jag kan sakna hos mitt halvblod. De är envisa och väldigt måna om att göra rätt. Men de kan vara lite begränsade.

Håll koll på vad du får ut av dina lektioner och se hur din häst klarar av de krav som ställs på honom så kommer ni ha mycket roligt.
Träningar är det bästa jag vet!

Apo

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 749
Senast: mamman
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama