Kan jag öka kraftfodret ännu mer?

Glimfeather

Trådstartare
Mitt fullblodssto är lite för smal. Egentligen är hon väl på gränsen till normalviktig fäör man ser inte revbenen längre. Hon går ute hela dygnet och knaprar på det gräset som finns kvar och stödfodras med hö morgon och kväll, de har så det alltid finns kvar.

En gång om dagen får hon 2,5 kg hippo alfa för att hålla vikten. Hon var ganska tanig i somras och behövde sätta muskler så veterinären tyckte jag skulle ge mer protein så jag höjde alfan till tre liter.

Men jag tycker att hon fortfarande är lite för smal. Speciellt nu när det börjar bli höst så hon inte tappar allt. Och nu går hon inte upp mer.

För tillfället har jag bara möjlighet att fodra henne en gång om dagen (pluggar ca 9 mil härifrån) och när det inte passar så lämnar hon en del av maten redan som det är. Men pellets är ju tråkigt att äta så det kan ju vara det med.

Inser ju att jag kanske borde fodra fler gånger om dagen, men nu går inte det. Har heller ingen analys på höet eftersom jag inte vet om hon ska bo här i vinter, så fort jag vet ska jag ta analys.

Kan man lägga på något kilo havre? Det är det bästa hon vet så det vet jag att hon hade ätit upp. Eller är det ingen idé när jag bara fodrar henne en gång om dagen? Det blir ju en ganska stor volym på samma gång ... Vad tror ni?

Så här ser hon ut idag:
4444410.jpg

4444429.jpg

Sv: Kan jag öka kraftfodret ännu mer?

Man ska ju helst inte ge mer än 400g kraftfoder/ 100kg häst vid ett och samma tillfälle. Du kan inte byta ut alfan mot nåt med lite mer sprutt i? Krafft Pluss grön tex? På 2,5 kg skulle hon ju då få i sig 500smrp.Kankse kan du spetsa med lite olja också för att få upp energin också, om det fattas av både och.

Vet precis hur det är, har själv ett svårfött fullblod som jag måste trycka i massor av mat när hon går på bete:crazy: Har också bara möjlighet att fodra då en ggr/dag vilket ju begränsar en aning..

Men om du gör såhär: Istället för Alfan så kan du ge lucernhack, nån bra müsli (Eggersman Vital/Senior får min gammling, den är väldigt smaklig) och lite olja. Så blandar du det i en hink och ger.

Så får du proteinet som stråfoder. Och om du inte redan gjort det, täck henne. Dom gör av med mkt energi och hull på att hålla sig varma också.

Men räknas egentligen alfan till kraftfoder? Vet. sa att det var ungefär som lusern. 400 g per kilo häst ... Hennes normalvikt är 500 kg, då får hon alltså käka 2 kg bara ju :(

Typiskt. Hade jag bott i närheten så hade jag kunnat åka oftare.

Jag ska kolla på krafft plus grön!

Mmm,*viskar lite* min väger 525, jag ger 2,5 kg och hon lever ännu:angel: (Ibland kan man fuska liiite:D )
En del hamnar ju faktiskt utanför munnen på min grisfia när hon äter, så jag räknar med lite "spill"

Men får hon i sig alla proteinerna hon behöver då då? Hon tar väääldigt lång tid på sig att ära allt i stråform, ja, allt annat också för den delen.

Har inte täckat än, förutom vid regn på natten då. Men det är inte kallt här än så jag vill inte slänga på henne på dagen nu och jag har ingen möjlighet att ta mig dit alla kvällar.

Kollade på plus grön nu, och den verkar ju toppen. Någon som vet vad den kostar?

Jag har fiskpinneminne trots att min häst gått på det sen i juli, men om jag inte minns fel så runt 260:-/ säck. Inte så billigt men det gör susen;) (vem har sagt att det ska vara billigt att äga fullblod liksom?:p )
Min svårföding går forfarande på bete och är rund och go (nästan lite för rund, men jag vill ha henne där eftersom hon lätt faller ur.). Hon har sista 1,5 månaden fått 2 kg pluss grön och 0,5 kg korn/dag. Sen har hon även pillat i sig ca 0,5 kg lusernhack/dag.

400 g kraftfoder per 100 kg häst är egentligen rekommendationen för havre och har med stärkelsehalt att göra, samt gäller per utfodring. Räknar man om detta till stärkelsehalt för korn så kan man bara ge ca 300 g korn per 100 kg häst och utfodring.
Vet inte om det finns något riktvärde som har med volymen att göra, det lämnar jag till nån annan att svara på.

Kanske kan ge henne soja. Min ena häst har fått mycket finare överlinje på det. Då gav jag ca 2-3 dl per dag. Har hört att det är lättsmält oxå.

Jag tycker hon ser fin ut!

men de faller ju lätt ur så förstår att du är orolig.

Jag hade också gett henne ett mer spruttigt kraftfoder. Olja är finfint att trycka ned också.

Finns ingen annan som kan ge henne mat en extra gång?
Hur länge ska hon gå ute?

Ja, nu är hon väl perfekt i hullet, bara muskler som fattas. Men som sagt så faller hon lätt ur och då har jag hellre henne lite tjockare.

Jag kanske kan lägga till både soya och olja så hon får mer av både proteinet och energin men kvoten inte förändras?

Tyvärr finns det ingen som kan ge henne en extra gång, men när hon ska stå inne på natten ska hon såklart få minst två gånger.

Jag ska ha ute henne så länge som möjligt, jag får se hur länge den andra tjejen vill ha ute sina hästar. Men håller vädret i sig så blir det nog oktober med! Men kanske täcke på natten om det blir kallare.

Är ju inte säker på om hon ska stå där i vinter heller.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 064
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 492
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Häst med mycket fullblod, faller lätt ur. Vid denna tiden förra året blev han som en sticka men det var ju också ett extremår. Jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 211
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 532
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka