Jag vet att du har bestämt dig för ponny nu, men vill bara kommentera det här att jodå, det kan visst gå att ändra på!
Jag var som du förr, kände mig osäker på stora hästar och ville bara rida ponny. Köpte en d-ponny när jag ville komma igång med hoppning igen, hon är 144 och maffig och jag är 175. Det gick bra! Jag har som sagt alltid ridit ponny så balansen "satt i ryggmärgen" på mig.
Men vi växte ifrån varandra rätt snabbt (hon ville inte hoppa högre än LC, och jag tyckte det var schysstast då att hon fick en ny liten ryttare att lära upp) och jag ville tävla "på riktigt" och skaffade en stor häst på 167 cm (typ 1 dm större än jag tänkt mig). I början var hon JÄTTEstor såklart, MEN jag kände mig faktiskt trygg på henne från första början! Hon har sina sidor och inte bara en räv bakom örat, men jag känner mig ändå trygg med henne. Fast jag för några år sedan ALDRIG hade trott att jag skulle känna mig trygg i att hoppa med en storhäst!
Jag var lite osäker i början såklart för att hindren var högre, och sen har jag haft en svacka då självförtroendet försvann, men det hade ju inte spelat nån roll om min krasch (som ledde till svackan) hade varit från d-ponny eller storhäst. Jag hade tappat självförtroendet ändå.
Men nu är min jätte (som ju inte är nån jätte egentligen) min bästa vän som jag har SÅÅÅ kul med!
Så det jag vill säga är att, för att ge dig själv störst möjligheter att hitta rätt häst, prova både d-ponny och stor häst! Det finns stora hästar som är gudasnälla, och som är som "stora ponnyer", och allt möjligt. Stänger du ingen dörr har du minst dubbelt så stor chans att hitta din nya vän
Du kan säkert rida en maxad, rejäl d-ponny, men du får nog också vara beredd på att ibland känna dig lång eller fundera på om du är för lång, eller få nån kommentar om din längd osv. Din vikt är däremot självklart inga problem!