Kan jag ha katter?

Sv: Kan jag ha katter?

Rent jäv*a djurplågeri att ha katter i små lägenheter! Överväg det inte ens! Döda djur lider åtminstone inte!!! Att som djurmänniska sitta och försvara att katter ska leva i små lägenheter inomhus hela livet är rent ut sagt förjävligt! Stackars djur! BLÄ!
 
Sv: Kan jag ha katter?

Men herregud, chilla! Man kan ju alltid gå ut med dem dagligen, och dessutom har ts tänkt flytta till större.
Dödarmentaliteten på det här forumet är skrämmande!
 
Sv: Kan jag ha katter?

Jag bor i en lägenhet på ca 60 kvadrat och har 6 katter. På sommarhalvåret kan de komma och gå som de vill genom fönstret. Så även på hösten när vädret tillåter (dvs när de själv väljer att de vill gå ut).
Vintertid och vid dåligt väder är de inne. De rejsar glatt mellan de olika rummen, upp och ned på bokhyllor och över möbler. Det händer att de bråkar lite lätt emellanåt, med det händer lika mycket ute som inne.

De perioder då de själv valt att vara inomhus anser jag att de är både lugna och välmående.
Det finns olika sätt att aktivera katterna, och det behöver nödvändigtvis inte bara ha med yta att göra!
 
Sv: Kan jag ha katter?

Katter har ingen nytta av takhöjd

Säg gärna det där till mina katter :D
Dom fullkomligt ÄLSKAR olika roliga hyllor, att vara högt i klösställningen osv. Dom utnyttjar verkligen i kubik! Nu bor jag iof på 53 kvm så dom har utrymme så dom klarar sig, men vi har bott mindre :)

TS:
Om du lägger tid och energi på katterna och deras omgivning kan det absolut vara ett bättre alternativ än avlivning. Förstår att du inte är hemma mycket, men lite tid skrapar man alltid fram. Roliga leksaker, klätterhyllor på väggarna, klösställningar, aktiveringsboll osv. Se till att dom kan sysselsätta sig om dom vill, och att dom kan utnyttja ytan till max. 3åriga katter brukar inte vara högaktiva som tur är. Det är ju såklart helt olika, men dom brukar har börjat varva ner vid den åldern :)
 
Sv: Kan jag ha katter?

Precis så är det med mina också! De är uppe på bokhyllor, hyllor, varmvattenberedaren osv.
Jag kan komma hem en vinterdag när alla 6 katterna är inomhus och inte hitta en enda en, för de är på alla tänkbara mystiska ställen!
Även nu sommartid när fönstret står öppet väljer flera av dem att tillbringa större delen av tiden inomhus, så de verkar inte alls fara illa av sin boendesituation.

Sedan skulle jag nog inte stänga in en vuxen katt som är van att vara ute på en liten yta, så det beror lite på vad katterna är vana vid innan.
 
Sv: Kan jag ha katter?

Jag kan komma hem en vinterdag när alla 6 katterna är inomhus och inte hitta en enda en, för de är på alla tänkbara mystiska ställen!

Ja verkligen, det är kusligt hur katter kan försvinna om dom bara vill :eek: Oftast väntar jag tills dom kommer fram för att äta, men lyckas aldrig vara snabb nog för att luska ut exakt vart dom legat :p
 
Sv: Kan jag ha katter?

Nu har katterna kommit, och än så länge verkar allt gå bra och de verka trivas.
Håller tummarna för att det håller i sig.
 
Sv: Kan jag ha katter?

Nu har jag hittat min kamera, så bilder kommer så fort jag
1. Har fattat hur kameran funkar
2. Fattat hur man får över bilderna till datorn
3. Fattat hur man lägger upp den här
:D
 
Sv: Kan jag ha katter?

Rent jäv*a djurplågeri att ha katter i små lägenheter! Överväg det inte ens! Döda djur lider åtminstone inte!!! Att som djurmänniska sitta och försvara att katter ska leva i små lägenheter inomhus hela livet är rent ut sagt förjävligt! Stackars djur! BLÄ!


Optimalt? Nej. Djurplågeri? Nej.

Det finns en anledning till varför vissa katthem inte adopterar utekatter. Däremot finns det ingen minsta kvm yta. Men de åker hem till den blivande bostaden och inspekterar. En liten lägenhet kan ändå funka. Värre är det med folk som bor stort och har kaos hemma. Katterna har ingenstans att vara och skitigt och rent av hälsovådligt.

Men ja det bästa är ju att bo både stort, säkert och med massa plats för katterna att hitta på bus och välja å vraka på sovplatser, utsiktsplatser osv.
 
Sv: Kan jag ha katter?

Äsch, missade att tråden hade fler sidor :D
hoppas det går bra, och att du har nödlösningar för dem (stallkatter, som naturligtvis inte ska släppas där vind för våg, men det kanske går att ta reda på om det skulle kunna funka?) eller släktingar som kan ta dem, OM de börjar visa tecken på att vantrivas md situationen...

Skogstroll - Tagga ner lite va! Ser man till INDIVIDENS behov så kan det visst funka!
Vissa behöver ytor för att kunna rejsa, andra vill ha bra klättermöjligheter, en del är nöjda med att bara ha någon att gosa med och en trevlig sovplats.
Det viktigaste är ju ändå att kunna erbjuda katten vad den mår bäst av, och funkar det inte så får man lösa det då.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan jag ha katter?

Än så länge flyter det på fint även om jag är lite orolig för att Flex tycker det är för liten yta att springa på.
Blackie däremot verkar stormtrivas. Förra ägaren hade knappt fått röra henne sista året och så fort det kom folk försvann hon (hans vänner trodde inte ens hon fanns på riktigt:p) Nu börjar hon varje dag med att hoppa upp till miog i sängen och kelar, och när det kommer folk gömmer hon sig först men kommer ganska snart fram igen. Det måste väl vara ett tecken på att hon trivs?
 
Sv: Kan jag ha katter?

Åh, det tror jag verkligen är ett tecken på att hon trivs! :love:
Vad härligt att det verkar gå bra.

Men du får kämpa med kameran, inte kan du ha en sån här tråd utan bilder. :eek::D
 
Sv: Kan jag ha katter?

Jamen dåså! :)
Som med min, hos förra ägaren sprang han och gömde sig när jag skulle komma och kolla på honom (vuxen omplacering) nu är han först fram till dörren när det ringer på, sedan svansar han efter besökare, redo att hoppa upp i knäet på denna så fort den sätter sig! :D

Och så fort han märker att jag vaknar kommer han och säger god morgon :love:
Vi bor på 28 kvm och ibland delar vi ytan med 1-2 små hundar också - inga problem någonstans! :)
 
Sv: Kan jag ha katter?

Kan konstatera att jag och kameran nog aldrig kommer bli några goda vänner:p

Blackie vill inte vara med på bild alls, men när man väl lyckas är hon iaf stilla.
Flex har inga problem att vara med på kort med är inte stilla en sekund.

Men håll till godo
P1010049.jpg

P1010032.jpg

P1010038.jpg

P1010042.jpg

P1010044.jpg

P1010046.jpg

P1010047.jpg

P1010048.jpg
 
Sv: Kan jag ha katter?

Med Blackie går det helt klart över förväntan :banana:
Flex däremot är ju som han är, man blir galen på honom mest hela tiden, tex i natt väckte han mig och visade glatt upp hallen som numera är helt nerstänkt av röd stearin.
Sen tycker jag han är lite väl hårdhänt mot Blackie ibland, men jag hoppas att det kommer lugna sig.
Men jag tycker om honom ändå :love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
164
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 382
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp