Kan jag ha katter?

Uppsnarjd

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden två katter, ca 3 år gamla. Om jag inte tar katterna kommer de avlivas som det ser ut nu.
Jag verkligen älskar dessa katter. Problemet är att jag dels bor i en liten lägenhet och dels är borta mycket.
Kan man ha två katter på 30-35kvadratmeter eller blir det alldeles för trångt? De bor nu i en trea och den ena har bott där sen han var kattunge och den andra är född på katthem och bodde där i ett år innan hon hämtades.

Jag jobbar heltid och har dessutom häst så är inte hemma jättemånga timmar varje dag. Hur mycket uppmärksamhet kräver katter?

Jag har tidigare bara haft utekatter, innan jag flyttade till lägenhet, och har därför dålig koll på innekatter.
 
Sv: Kan jag ha katter?

Om det är trångt tycker jag beror mycket på planlösning vs kattens behov. Har man en katt som gärna klättrar kan man möblera på höjden, med träd och hyllor. Har man en katt som springer mycket behövs ju längre golvytor istället. Jag tycker generellt att 35 är lite litet, men det beror som sagt på katten.
Jag väljer bort dagliga stallbesök pga katterna, jag tycker dom behöver mer av mig än att se mig sova. Men jag vet många som inte tycker/tänker så. Fördelen för dig är att det är 2 katter, dom har ju sällskap av varandra och det är väldigt viktigt vid så mycket frånvaro. Hade det gällt en katt hade jag sagt absolut nej. Nu tycker jag du kan testa ändå.
 
Sv: Kan jag ha katter?

Om de ska vara innekatter på 35 kvm skulle jag inte ta dem. De måste ha mer space. Folk som vill försvara att de har katt i små lägenheter brukar säga Katter lever inte på kvadrat utan i kubik. Jag håller inte med. Katter har ingen nytta av takhöjd, de behöver ytor att kuta omkring på. Och ytor till att få tillräckliga revir för att inte gå varann på nerverna.

Om du sen jobbar heltid och har häst så är du ju hemma väldigt lite. Vilket betyder väldigt liten stimulans för katterna.

Hoppas du inte känner dig känslomässigt utpressad av att de riskerar avlivning annars. Katter ska inte bara ha ett liv, de ska ha ett GOTT liv.
 
Sv: Kan jag ha katter?

Jo jag tycker också att katterna ska få mycket tid av mig, och jag tror att mina stallbesök kommer minskas ner om jag vet att det är några som väntar på mig hemma :)
Jag är bara så orolig för att jag inte kan ge dem ett hem som är gott nog, det kommer krossa mitt hjärta totalt om det inte fungerar och jag tvingas omplacera dem.
 
Sv: Kan jag ha katter?

Jag håller med dig, är egentligen helt emot att ha katter i lägenheter oavsett storlek. Hade det inte gällt just dessa två katter hade jag sagt nej utan att tveka men dessa katterna är väldigt speciella för mig och jag tror det är väldigt svårt att hitta nån annan som är villig att ta dem, och om de avlivas kommer jag känna mig skyldig till det.
Jag har funderingar att flytta till nåt större, men det kan ju dröja innan jag hittar nåt.
 
Sv: Kan jag ha katter?

Katt i lägenhet behöver absolut inte vara fel, varför tycker du det?
Däremot två katter på så liten yta tycker jag är fel speciellt när du är borta så mycket.
 
Sv: Kan jag ha katter?

Jag får väl vara motsträvig jag då för jag tycker inte 35 kvadrat är för litet om man har klösmöbler, hyllor, fönsterbräden m.m. där katterna kan vara utan att de blir fast på golvet sas. Du kanske får räkna med att köpa lite billiga vägghyllor på IKEA och kattmöbler, men om du verkligen vill ser jag inga problem. För jag antar att du inte tänker bo i den lägenheten för alltid?

Det är kanske inte optimalt men om du leker mycket med katterna, kanske tar ut dem på balkong om det finns eller bara går ut med dem i sele så tror jag att det kan funka.

Däremot ställer jag mig tveksam till att lämna katter ensamma i en lägenhet medan man jobbar heltid OCH är i stallet på det, varje dag. Men det beror ju på katterna, de kanske inte bryr sig ett skvatt eller så trivs de inte alls med att du är borta så länge. Så frågan är ju hur stor uppoffring du är villig att göra?

Edit: sen är det klart att det beror på katterna om det kommer funka, två vilda bjässar som tidigare varit utekatt? Nej det kanske inte går så bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan jag ha katter?

Du kan ju alltid testa.
Om det fungerar eller inte beror ju på individen. Vissa behöver yta att springa på, andra nöjer sig med att vara soffpotatisar.
Klösmöbler och hyllor som de får vara på ökar ju katternas rörelseyta en hel del.
Sen kan du roa dom med koppelpromenader, vippor, laserpekare o.s.v. Det finns även en hel del aktivitetsprylar som du kan förbereda och sen låta katterna ägna sig åt medan du är iväg (tänker då främst på sånna man gömmer mat i, t.ex. labyrinter).
 
Sv: Kan jag ha katter?

Jo jag tycker också att katterna ska få mycket tid av mig, och jag tror att mina stallbesök kommer minskas ner om jag vet att det är några som väntar på mig hemma :)

Fast häst tar ju massor av tid, det vet vi. Om du kapar en halvtimme per kväll i stallet så ger det ändå inte katterna mycket tid.

Jag har en katt nu, har haft två. Och jag är helt övertygad om att de bara sov när jag inte var hemma. Det hände helt enkelt inget i lägenheten då som höll dem igång. När jag kom hem följde båda mig hela tiden för det var ju jag som orsakade aktivitet som de blev nyfikna på. Två katter som sover i soffan 12 timmar per dag - det är ju inget särskilt givande liv. Alla katter sover mycket - men om de inte har ett uteliv som stimulerar dem mellan tupplurarna så blir det helt enkelt för lite aktivitet.

Dessutom måste du alltid ta med i beräkningen att det kan skära sig mellan katterna, och den risken ökar om de bor på väldigt liten yta.

Jag förstår om ditt hjärta lider med katterna men då låter det som om du tänker mer på ditt välmående än på deras. Och det är jättesynd om nuvarande ägaren sätter press på dig genom att hota med avlivning om du inte tar dem. Hen borde sätta till alla klutar på att omplacera dem till någon som verkligen kan ta dem - eller själv ta ansvar för avlivningsbeslutet.
 
Sv: Kan jag ha katter?

Jag hade nog tänkt kapa lite mer än en halvtimme per stallbesök, som det är nu tar det kanske 7 timmar för mig att rida en sväng, och jag skulle hinna med det på max 2 utan problem...

aktivera katterna är jag helt inställd på att jag måste göra, om inte annat så vet jag att de aldrig kommer tillåta mig att sova om jag inte gör det ;)

Jag tror att det kan vara väldigt svårt att omplacera dem, den ena katten är VÄLDIGT skygg, den enda person som fått komma i närheten av henne under de två år nuvarande ägare haft dem är jag, inte ens han eller hans familj få klappa henne förutom i undantagsfall och det är väldigt få människor som vill ha en katt de inte får röra.
 
Sv: Kan jag ha katter?

Jobbar du heltid och lägger 7 timmar i stallet? Då måste du ha väldigt långa dygn.

Heltidsjobb + restid + häst + sömn. Det blir inte särskilt lång tid kvar för att "aktivera katterna". Om det inte är så att ditt heltidsjobb är på natten, då ser ju schemat annorlunda ut.

Men jag ska inte tjata mer här, jag tycker bara att dina förutsättningar för att ha katt är minimala.
 
Sv: Kan jag ha katter?

snarare så att jag sover väldigt lite.

Som det är nu kommer jag hem från stallet framåt nio, men skulle utan problem kunna vara hemma vid halv fem. Och då har jag iaf 5 timmar till att aktivera katterna. (och det är iaf sjukt mycket mer tid än vad nuvarande ägare lägger på dem)
 
Sv: Kan jag ha katter?

Den ena katten är väldigt lugn av sig, den är uppvuxen på katthem så är inte van vid stora ytor, den andra har dock väldigt mycket energi.
Dock brukar det räcka att apportera en stund för att han ska springa av sig och bli lugn.
 
Sv: Kan jag ha katter?

Som det är nu är katterna själva väldigt mycket, och den stund ägaren är hemma är jag ganska säker på att han inte ägnar åt katterna, så de är vana vid att vara själv.
Jobbar 9 dagar av 14 och är i stallet ca 4 dagar i veckan.

Båda katterna är födda ute men varit innekatter sen de bara var några veckor gamla.
jo det finns planer på att flytta, men vet inte riktigt när bara. och har tänkt köpa hem mer än en kattmöbel.
 
Sv: Kan jag ha katter?

Jag tycker det kan vara värt att pröva om du är medveten om att du kommer få korta ner tiden i stallet, kanske kan du spendera lite mer tid där på lediga dagar och mindre på jobbdagar, och även är medveten om att det kanske inte funkar. De kanske helt enkelt inte trivs eller går ihop i ett nytt hem. Men jag tycker faktiskt att du kan pröva, i värsta fall kanske de måste somna in ändå men då har du i varje fall gett det ett försök. Lycka till. :)
 
Sv: Kan jag ha katter?

Alternativet är som du skriver avlivning så det är inte mycket att förlora. Det enda du kan göra för att se om det går är att prova. Eftersom de är två stycken så klarar de sig ganska bra själva. En ensam ska man inte lämna så mycket. Ett rejält klätterträd och leksaker så ska det inte vara så stort problem. Visst blir det lite trångt men de är ju iallafall vana att vara inne. Tycker att det är värt ett försök iallafall.
 
Sv: Kan jag ha katter?

Precis vad jag tänkte säga!
Gör ett försök, du märker ju om det inte verkar fungera. Och om katterna är vana vid en inaktiv/frånvarande ägare tror jag inte de blir jätteledsna om de inte ser dig flera timmar om dagen. Korta ner stalltiden lite och lägg den tiden på att kela med kissarna så tror jag det blir bra!
 
Sv: Kan jag ha katter?

Jag har för tillfället en katt (de var tidigare två men en gick bort i våras), vi bor på 40 kvm i en marklägenhet. Kisse får vara ute när jag är hemma och tycker det är lämpligt (vilket blir ca 1h vardag och 2-8h på helgdagarna) annars är han inomhus. Jag har även egen häst som jag är hos varje dag (det tar mellan 40 min och 3h beroende på vad jag gör i stallet). När de var två lekte de med varandra på dagarna, nu när han är själv leker han ensam (vilket är lätt att läsa av eftersom mina trasmattor ligger i högar hemma och kattleksakerna som låg mitt på golvet nu ligger inpetade under olika saker samt i olika hörn han ägnar också en hel del tid åt att speja i fönstren.
Kisse har många olika sovplatser i garderoben, på skrivbordet, i soffan, i sängen osv. Det finns gott om utrymme att ränna omkring på om man så önskar eftersom jag har en ganska lång korridor in till vardagsrummet.

Kisse har sina lekstunder på morgonen efter frukost och sedan en vända på kvällen efter att han varit ute.

Han har även ett klätterträd som går från golv till tak, men det är han måttligt road av. Det hade nog varit bättre investerade pengar att köpa en till trasmatta åt honom att leka med.
 
Sv: Kan jag ha katter?

Trasmattor är en hit här också.:D Vi har nu också en katt som försöker slå världsrekord (sitt eget) i att strimla toapappersrullar. Snabb som en vessla in på toaletten och börja riva, missar man att hon smitit med och blir kvar där så har man mikroskopiska bitar dasspapper över hela golvet sen. Roligaste leksakerna är ofta de som de själva hittat på:rofl:, inte alltid vi är överens där.
 
Sv: Kan jag ha katter?

För att ha innekatt skulle jag personligen inte bo mindre än 70 kvm + ha inglasad/med nät balkong. Har ca 87 kvm + 10 kvm inglasad terass. Men då min kanon fortfarande är damen i huset och det är hennes terass så blir det inga katter ännu. Sen efter henne kommer jag inte skaffa fler kaniner, kanske när jag får småttingar själv, vet inte. Men katter känns som roligt, då blir det devon rex. Eller en katt från katthemmet. Eller helst båda.

I ditt fall skulle jag ta emot katterna om jag samtidigt hade för avsikt att flytta till större inom
något år. Speciellt innekatter är det ju viktigt m inredning å utrymmet innomhus.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
164
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 382
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp