Kan jag göra mer?

Babe

Trådstartare
Kanske en helt omöjlig fråga att svar på men jag håller på att bli nojig av vintern och all snö.
Har en häst, har ägt henne i snart elva år. Hon har haft kolik tre gånger under dessa år.
Första gången löste det sig utan veterinär, gick med henne och det släppte efter en stund, hästen var då fyra år.

Andra gången, fick ta ut vet ge kramplösande och det släppte.

Förra vintern, tredje gången. Rejäl kolik, hästen hade vilat i två dagar mycket snö i hagarna dvs dom rör sig minimalt. Kramplösande, dropp, sondering. Släppte efter ett par timmar och en del veterinär jobb.

I år är jag livrädd!
Har jag en kolikhäst? eller har jag haft otur?

Nu vågar jag inte låta henne vila en dag, alla dagar skall hon röra på sig. Har lyckats hitta en helt underbar tjej som kan komma och rida på eftermiddagen när jag jobbar kväll. Men jag är så orolig, idag red jag på morgonen, min underbara ryttare kunde inte på eftermiddagen idag. Och nu sitter jag med en sån orosklump i magen och väntar på att någon skall ringa i morgonbitti och säga att hon har kolik ( på grund av att jag inte kunde fixa att hon rörde på sig i kväll). Hon får jätte mycket betfor till frukost ( dom äter kraftfoder inne sen grovfoder i foderhäck ute), Hon får Slobber mash varannan dag. Har inte gett olja då jag tidigare testat det och det sätter sig i huvudet på henne.

Kan jag göra något mer? Eller är det bara att vaka vid telefonen varje morgon som gäller ( jag vaknar vid tre varje morgon och börjar oroa mig för att det skall ringa).
Hon har alltså fri tillgång på grovfoder ute, går ut vid 06.30 varje morgon och in när det mörknar och till 99% av dagarna så rör hon sig ( dvs rids) på eftermiddagen.

/B som har ont i magen och inte vet om hon orkar med snö i tre månader till

( SORRY FÖR SVAMLIGT INLÄGG!)

Sv: Kan jag göra mer?

Har de vatten i hagen hela dagen? Det står inget om det, och det är väl annars det enda jag kan komma på som du 'kan göra'. Annars låter det ju som du verkligen gjort allt rimligt för att minska/minimera risken för kolik.

Hoppas verkligen att du kan börja 'slappna av' snart och slipper oroa dig så mycket för att hon ska få ett nytt kolikanfall, måste vara väldigt jobbigt och om hon haft kolik tre gånger på elva år, så tycker jag inte du ska behöva vara så orolig. Allraminst med alla insatser du gör, som ju borde minska risken än mer jmf med tidigare.

Jag vet precis hur du känner dig och lider med dig.

Min ponny fick kolik hela tiden förr. Vilade hon ett par dagar var det kört. Nu talar vi inte om tre gånger på elva år, utan ett anfall varannan månad. :crazy:
(Kan ju tillägga att man inte hittar/hittade något fel på henne på varken biopsi, blodprov, prov på diverse bukvätskor, UL, mask, tänder gastroskopi etc.)

Det är verkligen hemskt, jag satt varje dag och väntade på att de skulle ringa både morgon och kväll. Åkte ut två gånger dagligen och promenerade med
henne om hon skulle vila och så vidare.

Tills vi ställde henne på halm. Jag tackar fortfarande diverse övre makter att jag provade att ställa henne på halm. Det har nog räddat hennes liv.
Nu kan hon pilla och äta hela tiden, går runt i boxen och petar och påtar. Det var nämligen så att hon lyckades med bravuren att sätta i sig en
massa spån när hon åt sitt grovfoder, min glupska ponny struntade helt i att sortera spån och silage.

Nu har hon inte haft ett anfall sedan mars 2010. Peppar, peppar, ta i trä.

Se till så att din häst alltid har vatten!
Gärna ett par hinkar i boxen så att du vet hur mycket hon får i sig. Finns det vatten i hagen? Hela tiden?

Vad står hon på i boxen?

Hur många timmar är hon ute? Vad får hon för grovfoder? Hur mycket sätter hon i sig varje dag? Tillgång till vatten? Iofs tycker jag inte att 3 kolikanfall på 11 år är särskilt mycket, men det är ju bra att vara försiktig iaf.

Kalla snöiga vintrar ger oftast fler kolikhästar fick jag höra på kliniken (som då var överfull med koliksjuka pållar) förra vintern. Varför vet man ju inte helt säkert eftersom olika saker påverkar.

Men några orsaker kan vara;
* hästarna äter mer grovfoder för att hålla värmen, dricker för lite till det och det blir till slut stopp i systemet.
* fruset/kallt hösilage
* kalla spända hästar
* hästarna gräver fram fruset gräs/buskar osv och sätter i sig

Min ena häst (som hade kolik flera gånger förra vintern) får betfor tre gånger om dagen, morgon+middag+kväll, samt även 1dl linfrö till middagen. Linfrö eller loppfrö är perfekt för att hålla igång magen. Har även begränsat hans hömängd ute eftersom jag vet att han inte dricker tillräckligt när det är kallt ute (trots tempererat vatten). Är det riktigt kallt ute (kallare än -20) är han bara ute 2-3 timmar om dagen.

Svarar er alla.
DOm har thermo bar ute och hon har två trettioliters hinkar inne i boxen.

Ensilage, ute i foderhäck = fritillgång äter ca 8 kg/häst torrsubstans över 60% kommer inte ihåg exakt inne får hon två mål till totalt ca 7 kg sista maten vid 22 tiden på kvällen.

UTe tiden är 06,30 till ca 17.00 längre när ljuset kommer.

Hon står på spån, halm har jag tillgång till men inte vågat prova :( har varit jätte rädd för att förstoppning skall komma då. Kanske värt att prova nästa år, nu vågar jag inte förändra något för får hon kolik så kommer jag aldrig förlåta mig.

Hästen är avmaskad ( kolla masken ) och tandläkarn kommer varje år och kollar över tänderna, hon brukar inte ha några konstigheter i munnen, lite vassa kanter är allt vi brukar åtgärda.

Måste försöka släppa detta, men det är skitsvårt. Förra året var jag bered att behöva ta bort henne på stallbacken när det var som värst.

Tack för era tankar

/B

Senast ändrad:

Hästar kan som vi människor har mer eller mindre känsliga magar..Och jag har träffat på hästar(3 hästar på 20 år) som som inte kan äta Hösilage/ensilage pga att det kan vara ganska fruset och isigt.

Den hästen som var värst hade koliksymptom i princip 1ggr/vecka, men då den gick över till torrhö och motion varje dag.

Men 3 kolikanfall på 11 år låter inte så farligt.

MVH

Min förra häst hade ofta kolik, ibland flera gånger i månaden. Jag fick tillslut tipset från en veterinär att prova att ge henne vanlig bakjäst. Från att ha haft kolikanfall så ofta så fick hon bara något anfall till det år hon hade kvar i livet. (Hon togs inte bort pga koliken utan för att hennes ursprungliga sjukdom blev så svår att hon led.)

Efter det har jag gett mina hästar bakjäst året runt, ibland en hel, ibland en halv och ibland en kvarts beroende på hur de är i magen men alltid jäst året runt. Jästen hjälper tarmen att få och behålla en bra bakteriflora i tarmarna och motverkar på så vis kolik och andra magsjukdomar. (SLU har forskat på detta och sett att det även motverkar fång.)
Jag ger också mina hästar 2 dl linfrökakapellets då det också hjälper magen att hålla sig i god form.

Så utöver det du redan gör så är det vad du kan göra att ge henne detta. Något som också är bra är om man kan ordna så att vattnet är i ena änden av hagen och maten den andra om de står still. Då måste de röra sig mer naturligt. Att ha en hage som främjar rörelse, där vindskydd är i en ände och insläppet i den andra är också ett bra sätt.

Tre kolikanfall på elva år är verkligen inte mycket men eftersom du oroar dej så mycket så kanske detta kan stilla din oro att ge henne bakjäst och linfrökakapellets. I vilket fall så kommer din hästs mage kunna arbeta bättre och kunna tillgodogöra sig fodrets innehåll bättre.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 983
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka