Kan jag ge fölet Pavo podo lac?

MaRomer

Trådstartare
Har börjat vänja av från stoet och det går jättebra. Han står lugnt i sin box på natten, äter allt kan ska och går med sin mamma mellan 06.00-21.00 på dagen. Har dragit ner all kraft från mamman för att hon överproducerar mjölk. (Har alltid haft mycket)

Står nu med 1½ säck Pavo podo lack över. Kan jag ge detta till fölet? Han blev 6 månader den 21 Oktober.

Sv: Kan jag ge fölet Pavo podo lac?

Vad innehåller det?
Kan inte hitta något om det.
Men när fölet inte är mer än sex månader så behöver den i alla fall fortfarande ha mjölk. Matsmältningen är inte klar att klara sig helt utan det innan den är minst åtta och helt tio månader. Så om fodret är mjölkbaserat ska det inte vara några problem för fölet att äta det.

Som du ser så går de ihop mellan minst 07.00 till 21.00 på kvällen, Men när mamma häst sparkar efter fölet (inne) då vill man inte ha dem i samma box på natten.

Innehåll finns på Pavo.nu, och nej jag tror inte det innehåller mjölk då det är ett foder för det högdräktiga och digivande stoet. Just pga detta så vill jag endast ge detta samtidigt som han diar.

Då kan du säker ge det om fölet behöver ett så pass kraftigt foder. Men tänk på att överutfodring i den åldern har vissa risker, så det är behovet hos fölet som styr om det går eller inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Tiden går ju så fort! Ägaren till stoet miste sin tävlingshäst i kolik/tarmvred för 3 veckor sedan:cry: Och givetvis har det satt...
Svar
8
· Visningar
1 313
Senast: Masse
·
G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 219
Senast: tuaphua
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 845
Senast: cirkus
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama