kan jag ge både fibergi bas, och mustang musli orginal??

J

jezzie-

Jag har i ca fyra månader nu, gett min sex åriga (stora) vallack mustang musli orginal. Det har funkat kanonbra, och han har hållt sig i fint hull. Jag började ge det av olika anledningar, men den största är att det ju är ett havrefritt foder (???), då min polle får trolltroll i huvudet då han får i sig minsta lilla havre. Men så för några dagar sedan så hade en stallkompis varit och köpt sig en fibergi bas, som det visade sig vara kort datum på, så hon sa att vi fick ta utav det så att det tog slut. Min mamma gav det som lite em-godis i några dagar, och så när jag skulle rida så var det trolltroll. Men det trodde jag endast berodde på en vila, pga hovböld, så jag tänkte inte mera på det. Men nu när det gått några dagar, och jag har ridit så är trolltrollet borta (fast han får fibergi som em-godis), och han har fått en helt annan inställning vid arbete. Han går fram (är ingen lat häst, men han är lite lat då det vankas seriöst arbete) utan att springa ifrån arbetet, och allt känns superbra.
Nu till frågan: Kan jag ge fibergi som em-godis/em-mat, och mustang musli de andra måltiderna (morgon-kväll), utan att han får för mycket utav ngt ämne som kan vara onyttigt?
Han står just nu på 1/2 kg mustang morgon,1/2 kg mustang kväll och 1/2 kg fibergi bas på em. (Jag har ett sånt där krafft mått och mäter i).
Nu har jag ju inte skrivit "innehållet" i de båda sorterna här, men ni som håller på med foder kanske redan vet vad det är i?
Annars så skriver jag ett nytt inlägg, med "innehållet" i de båda.
Tacksam för snabb hjälp, då jag tycker det funkar så bra just nu.
Min mamma kan räkna foderstater, men hon är inte hemma just nu, så nån här kanske kan hjälpa mig.

Sv: kan jag ge både fibergi bas, och mustang musli orginal??

Visst kan du ge båda sorterna! Det du ska tänka på att Kraffts mått är avsedda för just deras foder, och att tex Fibergi har mkt större volym än tex krafft grund. Så det troliga är att han får nog inte så mkt mat som du tror...
Men tycker du att hästen funkar bra i arbete och är fin i hullet, så fortsätt med det du ger nu!!!
Blir du osäker om han får i sig alla mineraler o vitaminer kan du ge halv giva av något tillskottsfoder.

Är det stort eller litet krafftmått du har.
Som sagt, Fibergi väger mkt mindre än krafft.

Ett stort krafftmått innehåller ca 0.5 kg Fibergi beroende på hur hårt du packar det & ett litet mått ca 0.25 kg Fibergi.

Jo jag vet ju att fibergin väger mkt mindre än krafft.
Ang mustang muslin så har jag vägt den, o vet hur mycket jag ska gen när jag använder kraffts lilla mått. (Det finns väll bara ett lite o ett stort mått från krafft?). Av mustang muslin så står det att hästen ska ha 0.5 kg per 100 kg kroppsvikt.
Ska ta o väga fibergon också, så jag vet vad han får i mäng när jag använder det måttet som jag gör. Han får ett fullt litet mått. Måttet är på 0.5 kg.
Men det jag funderade mest på, som sagt, är att om jag ger båda, kan han då få överskott av något "ämne" som kan vara skadligt för kroppen i längden. Lr kommer överskottet bara ut den naturliga vägen? så att det inte ligger o lagras i kroppen.
Jag kan ta o skriva exakt innehåll i enn nytt inlägg här, så kanske det är lättare att hjälpa mig me detta. Skrev det inte från början, pga att jag tänkte se om det var någon som kunde svara utan att ha det. Det är ju många här som kan det här med foder, o kanske redan vet vad just dessa två foder innehåller.
Just nu så står han inte på full giva utav mustang muslin, pga att jag tror inte det finns ett behov utav det än. Är blank, fin i hullet o bra vid ridningen. Han får 0.5 kg mustang musli morgon, 0.5 kg på kvällen. 1/4 kg på em + ett mått med fibergin på em. (ett 0.5 kg krafftmått). Kommer att öka denna giva, när kylan kommer, o träningen kommer igång på allvar. Jag rider jsut nu "normal ridning". I vanliga fall är det träningar o lite längre dressyrpass.
Tycker ni förresten att denna giva är för liten just nu? Han är kanonfin, o pigg o glad.....?

Ngn som kan hjälpa mig?? :bump:

INGEN??? :confused: :(

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: iNTOHiMO
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 371
Senast: CFrisk
·
Övr. Djur Jag har det fantastiska nöjet att passa två små grisar i 2 veckor. Det var längesedan jag hade marsvin, men har full koll på hö och...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark
  • WE-tråden