S
Sassa
Jag är inte så himla duktig på det här med hövärden men jag vet så mycket att värdena på detta hö, som egentligen är ensilage, är för högt. Frågan är om det är skadligt högt eller om jag kan fortsätta ge det. Jag har tre islandshästar, en växande unghäst, en valack (7år) som lätt lägger på sig och ett sto (9år) som jag haft svårt att få upp vikten på. Stoet har blivit betydligt rundare och finare över vinter då dom fått ganska mycket (ibland fri tillgång) då dom går på lösdrift.
Här är iaf två analyser
Ts 33 38
råprotein 135 140
Ca 6,0 10,2
Fosfor 2,9 2,6
Mg 1,6 2,1
K 20,0 17,1
Har jag glömt skriva upp någon?
Jag köper ensilaget för att det är min sambos farbror som har bonderi, dvs billigare och enklare...Jag ser alltid till att välja dom balar som utanpå ser torrare ut, har bara misslyckats två gånger sen okt och då fått "riktigt ensilage" alltså himla blött...äckligt
Frågan är alltså om jag kan fortsätta ge detta eller om jag måste börja leta hö någon annanstans.
Här är iaf två analyser
Ts 33 38
råprotein 135 140
Ca 6,0 10,2
Fosfor 2,9 2,6
Mg 1,6 2,1
K 20,0 17,1
Har jag glömt skriva upp någon?
Jag köper ensilaget för att det är min sambos farbror som har bonderi, dvs billigare och enklare...Jag ser alltid till att välja dom balar som utanpå ser torrare ut, har bara misslyckats två gånger sen okt och då fått "riktigt ensilage" alltså himla blött...äckligt
Frågan är alltså om jag kan fortsätta ge detta eller om jag måste börja leta hö någon annanstans.