Kan jag fortsätta ge detta hö??

S

Sassa

Jag är inte så himla duktig på det här med hövärden men jag vet så mycket att värdena på detta hö, som egentligen är ensilage, är för högt. Frågan är om det är skadligt högt eller om jag kan fortsätta ge det. Jag har tre islandshästar, en växande unghäst, en valack (7år) som lätt lägger på sig och ett sto (9år) som jag haft svårt att få upp vikten på. Stoet har blivit betydligt rundare och finare över vinter då dom fått ganska mycket (ibland fri tillgång) då dom går på lösdrift.
Här är iaf två analyser
Ts 33 38
råprotein 135 140
Ca 6,0 10,2
Fosfor 2,9 2,6
Mg 1,6 2,1
K 20,0 17,1

Har jag glömt skriva upp någon?

Jag köper ensilaget för att det är min sambos farbror som har bonderi, dvs billigare och enklare...Jag ser alltid till att välja dom balar som utanpå ser torrare ut, har bara misslyckats två gånger sen okt och då fått "riktigt ensilage" alltså himla blött...äckligt :crazy:

Frågan är alltså om jag kan fortsätta ge detta eller om jag måste börja leta hö någon annanstans.

Sv: Kan jag fortsätta ge detta hö??

Du har glömt att ange MJ (energi) per kg och sen så anger man proteinet i SMÄLTBART råprotein.

Men oavsett så ska det inte vara farligt att fodra med så höga värden när det kommer från GROVFODER. Värdena ser ut att vara ungefär som i GRÄS ;) .
Din unghäst och stoet är det väl bara bra för och för din valack, som lätt lägger på sig, kan du blanda ut det med HALM kanske?

Tack för svaret!

Mj är 9,9 resp 9,8
sen står det effektivt råprotein, är det samma sak som smältbart??

Analysen jag har är gjord för nötkreatur, har det någon betydelse? Den är beräknad i x/kg torrsubstans, ska det vara så?

Det är lite annorlunda smältbarhet för nöt jämfört med häst.
Men en rent spontan kommentar ändå är att det ser ut som ett grovfoder jag hade varit glad för i alla fall! Ju högre råproteinhalten är, desto högre andel av proteinet är smältbart.

Fortsätt du fodra med det hösilaget med gott samvete! :D

Tack för svaret!

Mj är 9,9 resp 9,8
sen står det effektivt råprotein, är det samma sak som smältbart??

Analysen jag har är gjord för nötkreatur, har det någon betydelse? Den är beräknad i x/kg torrsubstans, ska det vara så?

Ja liten betydelse har det när det är gjort för kor men inte nämnvärt. Sen så brukar man oftast prata om värden per KG/foder (inte torrsubstans) när det gäller hö och hösilage och kanske är det DÄRFÖR du reagerar på de "höga" värdena när du med detta foder ser dom angivna i TORRSUBSTANS = högre värden.
Räknar man om värdena i ditt silage till per kg foder blir det BETYDLIGT lägre värden eftersom det är så himla blött! (över 70% vatten ju per kg)

Tänk på att de behöver få MINST 2.5kg av detta silage per 100kg häst! För att täcka minimigiva av grovfoder (1kg TS/100kg kroppsvikt). Helst MER!

Liknande trådar

T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 305
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka