Kan jag använda denna sadel till Hunter?

r_freddy

Trådstartare
Hmm nu fick jag lite panik när man läste de andra trådarna
Har för några månader sedan köpt en engelsk sadel för att ha till hutern.
Den ligger jättebra på Chili men nu är frågan om det
är en allround mot dressyr eller hopp :crazy::confused:

Har inte en aning själv. Är ju inte jul att bli diskad på grund av sadeln :(

aaa.jpg

aa.jpg

a.jpg

Sadel12eJPG1.jpg

Sv: Kan jag använda denna sadel till Hunter?

Det måste vara en allround mot hopp!!! Annars skulle den inte vara så framskuren vid vulsterna.

Du behöver inte vara orolig! :D Den sadeln kan du använda, utan problem. Det är en allround mot hopp. Det är när man kommer med en dressyrsadel med långa, raka kåpor man kan få problem.

Phuuu :smirk: vad skönt :banana: Fick lite panik där ett tag :crazy:

Avgör själva.

Här är en allround mot dressyr:
loke2.gif

Här är en mot hopp:
kljohn2.jpg

Så länge hon inte kommer i en dressyrsadel med långa helt raka kåpor är det lugnt.... Så noga studerar inte domaren sadeln! Är det så liten skillnad som du visar på dina bilder, då diskas knappast ekipaget.
(TS, jag får väl bjuda dig på en fika om du mot förmodan skulle bli diskad i din sadel! ;):D)

Nä, tror inte heller att de kollar så himla noga. Är skillnad om man kommer i en dressyr. Tänkte bara påpeka:angel::)

Den ser inte ut att vara inriktad åt något håll utan just allround. En dressyrinriktad allroundsadel har inte så framskjutna kåpor och en hoppinriktad har oftast kraftigare stöd under vulstren. Ibland finns även kloss bak. (eller ett mindre stöd bak på vissa märken)

Den borde passa i en halterklass, för med såpass framskjutna kåpor sitter du bäst med ganska korta läder. (som för hoppning)

Den borde passa i en halterklass, för med såpass framskjutna kåpor sitter du bäst med ganska korta läder. (som för hoppning)

Det är en hunter klass hon ska rida, halter är ingen uppsutten klass :D

Det går jättebra! No problem!
:)

säkert? :bump::bump:

lite OT, men vad har ni för (hopp/allround)sadlar till era quartrar/paintar? jag ska sälja min favoritsadel ( :cry: ) då jag har insett att min rumpa inte kommer krympa (16").... och därför letar jag nytt, vill ha en omstoppningsbar (eler en såndär panelgrejj, inte så insatt, iaf så att det går att byta när det blir knöligt) med extremt mjukt säte, gärna gel. vet inte vart jag ska börja kolla och efter vilka märken.

säkert? :bump::bump:

lite OT, men vad har ni för (hopp/allround)sadlar till era quartrar/paintar? jag ska sälja min favoritsadel ( :cry: ) då jag har insett att min rumpa inte kommer krympa (16").... och därför letar jag nytt, vill ha en omstoppningsbar (eler en såndär panelgrejj, inte så insatt, iaf så att det går att byta när det blir knöligt) med extremt mjukt säte, gärna gel. vet inte vart jag ska börja kolla och efter vilka märken.
Vi har en brun flatt back hopp sadel Santa Cruz , kostade 4900 kr , 1 år gammal.

Min sadel är en Crown.
Älskar verkligen den sadel. Jättemjuk att rida i :love:
Och passar min breda lilla quarter utan manke med 115 i täckeslängd :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 167
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 617
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross