kan inte vara själv i stallet

A

almunge

hejsan!
Min häst gillar inte att vara ensam. Hon blir jätte stirrig i stallet av att stå själv och vill bara ut så att hon kan se sina hästkompisar.
va ska jag göra för att få henne lung i ensamma situationer?
Hon funkar bra att rida och köras ensam men inte i stallet.
Finns det någon som har samma problem eller haft samma problem som vet hur jag ska hantera min häst??

Sv: kan inte vara själv i stallet

Hade liknande problem förut. Min tränare sa att det handlar om ledarskap, hästen känner sig inte 100% trygg med dig. Så därför vill den hellre vara med kompisarna. Vet inte exakt vad jag gjorde men nu är det inga problem längre. Kanske blev jag noggranare att visa mitt ledarskap i alla situationer. Och sen bara funkade det.

nej hon gillar inte att vara kvar ensam i hagen

okej så du har inget konkrekt tips mer än att jag ska bli en bättre ledare. Brukade du träna att hästen ska stå kvar ensam ?

Hmm. ja jag vet det blev inget bra konkret tips... tänkte efter lite nu....:)men jag tog in honom i stallet, ibland enbart för och träna det. Han fick stå i gången en stund medans jag pysslade lite med honom, och sen när han var lugn så släppte jag ut honom. Min häst tyckte inte om att stå uppbunden, han vadrade fram och tillbaka och kastade med huvudet, så jag började ha honom lös, tror det var då det började bli bättre. Ibland så gick han till stall dörren eller försökte vandra iväg, men efter att ha flytta tillbaka honom 7tusen gånger:smirk: så kan jag nu ställa honom i gången säga stanna och gå iväg utom synhåll och hämta sadel mm och när jag är tillbaka så står han så snällt på samma ställe.

hade precis samma problem med min förra häst. Och det är nog som några här säger kanske lite brist i ledarskapet. FÖr min häst var väldigt tuff och utmanade mitt ledarskap hela tiden...

Min ena häst klarar inte av att vara ensam i stallet. Så vi har köpt två shettisar som turas om att göra henne sällskap:angel:

Min häst är fruktansvärt osäker i grunden, det blri bättre och bättre men hon kommer alltid ha det lite ängsliga i sig.

Köp en shettis och ha som sällskap till din häst så den inte behöver vara inne själv.

Min häst klarade inte att stå själv i stallet, men så skadade hon sig när det var betesperiod å då fick hon lov att lära sig. Hon var dessutom ny inflyttad och inte van vid den miljön.

Hon fick hö och inget onödigt spring, hon skrek de första nätterna (dagarna gick hon i liten hage) och försökte dra iväg ut så fort man öppnade boxen, men sen så förstod hon att hon inte är ensam, utan de är ju kvar i hagen. Och nu är de inga problem alls att ha henne själv i stallet, varken i boxen eller på gången.

Jag har en arabvalack som inte kan stå själv i stallet.
De gånger som vi har försökt, har han spräng sin box.

Jag tror att det hänt något med honom under sina yngre år.
Han har haft över 10 olika ägare i sitt liv, så han har förmodligen varit med om en hel del.

Tur att jag har eget stall och fler hästar som kan hålla han sällskap om han skulle behöva stå inne.

Jag anser att det är jätteviktigt att en häst ska kunna stå inne själv. Den kan bli skadad och behöva stå inne pga det. Då känns det onödigt att behöva slita in en fullt frisk häst och stänga in den också.

Det är viktigt att lära en häst att stå inne själv redan vid unga år.

Hästar är flockdjur och det är helt onaturligt för dom att lämna flocken och stå inne själv. Ha därför förståelse varför din häst blir stressad och orolig när ni stänger in han i en box.

Hästar som lär sig tidigt att det är lugnt att stå inne själv, har inga problem att stå inne själv senare i livet. Det är viktigt att hästen känner sig trygg i sin box.

Har inga tips på hur du kan få din häst säker i sin box, tyvärr.

Jag har valt att låta bli och pressa min arabvalack och tar alltid in shettisen om han skulle behöva stå inne själv någon gång. Han är ändå 25 år gammal, så det känns dumt att behöva krångla med honom.

Du kanske inte har möjlighet att ta in en sällskapshäst?

Sån är min med, har blivit lugnare nu dock!
I början hade jag sällskap med inne, men när jag skaffade medryttare så sa jag att han inte fick ta in extra häst (grannens häst och de är inte så glada i att andra än ajg och de själva pillar med pållarna)
Min häst har blivit coollugn sen dess. kan ju säga att min häst innan ajg köpte honom bara blivit riden av killar och trivs bäst med det. därför har han lugnat ner sig nu när medisen är kille = )

Så tyvärr har ajg inget tips mer än att jag och pållen tränar själva också, då knäpper jag med fingrarna framför nosen på honom när han är för långt fram, ibland knäpper honom på nosen när han gått över gränsen!
Det funkar, så han har lugnat ner sig endel emd mig med innan ajg skaffade medis, men skillnaden blev stor :cry:

Börja ta in ensam korta stunder med mat i krubban,låt hästen äta och stå medans du pysslar i närheten när hästen blir orolig ta ut den,förläng stunderna och vips en dag bryr den sig inte.. hästen måste LITA på att du kommer att ta ut den igen.

Ställ in hästen och gå och ta en fika. förr elelr senare vänjer de sig och lugnar ner sig.

Jag har ett 18årigt sto som inte kan stå inne i boxen själv. Det går bra att ta in henne ställa upp henne i gången och rida henne själv. Men så fort jag ställer henne i boxen och ingen annan är inne blir ett herrans liv. Är det ledarskapsproblem när hon gör allt jag begär av henne hon är 100 % trygg med mig så länge jag hanterar henne men jag hanterar ju henne inte i boxen?

I alla fall jag har gett upp hoppet om att hon ska stå inne själv däremot 1-åringen tränas flitigt i detta att vara själv. Jag tar inne 1-åringen först och har då lagt äpplen i boxen. I början var det lite oroligt men det går bättre och bättre för varje dag och nu är det dags att förlänga stunden hon får vara själv. Det är nog väldigt viktigt att träna detta när hästarna är unga, ju äldre häst desto längre tid tar det nog

Vår ena häst är fd ridskole häst, och hade iaf inte på flera år innan vi köpte henne gått ensam i hage, stått inne sj osv.

Anser att ALLA hästar MÅSTE kunna stå ensamma, som nån annan sa, blir de skadade o måste stå inne så känns det inte snällt o behöva ta in en fullt frisk häst bara frö sällskapet.

Vi har helt enkelt utsatt henne för det hon inte tycker om, stå ensam inne, både box o på gången, gå ensam i hage osv. Inget hon är förtjust i, men det går.

Vårt hbl sto var också otroligt stirrig så fort hon blev ensam inne när vi köpte henne, rusade runti boxen och ropade efter kompisarna...men hon har lärt sig att när vi rider iväg så kommer ponnyerna alltid tillbaka, de försvinner inte bara. Nu står hon med en "öppen" övre boxdörrhalva (hm,låter konstigt..) och går kanon bra! Man får lära dom helt enkelt att de får träffa sina kompisar igen, efter en stund när de varit duktiga :)

Min ena osäkra dam kunde inte vara ensam när jag köpte henne men jag körde med uttjatning och det gick jättebra. Gjorde så att min andra häst tog jag utanför stallet och efter bara någon minut tog jag in henne igen. Detta upprepade jag flera gånger samma dag och till slut förstog min osäkra dam att det inte hände så mycket när hon var ensam. Jag gjorde ingen affär av att hon varit orolig så hon behövde ju inte känna att hon varit "dum".
Detta hände ju inte första gången men beteendet lade sig till slut.

hejsan!
Min häst gillar inte att vara ensam. Hon blir jätte stirrig i stallet av att stå själv och vill bara ut så att hon kan se sina hästkompisar.
va ska jag göra för att få henne lung i ensamma situationer?
Hon funkar bra att rida och köras ensam men inte i stallet.
Finns det någon som har samma problem eller haft samma problem som vet hur jag ska hantera min häst??

Jag har haft samma problem, och nu går det jättebra fast hästen bara är 3 år.

Tänk på att det är helt onaturligt för hästen att vara själv, men hästar kan göra onaturliga saker om man ger dem tid och att de får vänjas långsamt.

Tänk invänjning på dagis - det är jättesvårt för barnen i början, därför får de vara på dagis bara en kort stund i taget i början, och de bllir också distraherade med lek.

Ett enkelt sätt är att ta in hästen bort från hagen och mata den i en hink, så småningom står hinken i stallet och hästen får gå in och äta.

I början är det viktigt att du avbryter hästen innan den blir orolig.
Mata hästen tillräckligt nära, och du kanseek måste avbryta inan hästen ätit upp.

med min häst var ovanstående ganska lätt fixat värre var deta att bli ifångådd, men även det går jättebra nu fast hon bara är 3.

Tänk också på att hästen itne bara lär sig att vara ensam, den kan också lära sig att du är att lita på - OM du inte utsätter den för svårare situtaioner än den kan hantera.

Om du bara Tvingar" den att var ensam genom att stänga in den - så slutar den protestera, men den får ju inge vidare förtroende för dig.....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 511
Senast: Svartkatt
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama