Kan inte spela upp mov. Hjälp!!

Krockodil

Trådstartare
Har en digital kamera (canon) som spelar in filmer med mov. På de två andra datorerna i huset har vi bara behövt plugga in sladden och sedan har vi kunnat spela upp filmerna utan problem.
Men det går inte på min egen dator! Windows XP är det på den och vi gjorde precis som tidigare men när vi försöker överföra filmerna så säger datorn nejnej!
Vet någon vad felet är?? Vad behöver man för att kunna spela upp mov?? :confused:
 
Sv: Kan inte spela upp mov. Hjälp!!

Hejsan!

Ville bara kolla om du behövt att installera ngt program från en CD som man fick med Canonkameran på de andra datorerna? Undrade bara eftersom det kan behöva göras ibland. ;) Du kan ju också kolla om det saknas någon codec till programmet som du vill använda för att spela upp filmfilen. Eller så missuppfattar jag och du kanske menar att du inte kan överföra filen ifrån kameran till datorn? :confused:
 
Sv: Kan inte spela upp mov. Hjälp!!

Vi har då inte använt någon cd på de andra datorerna för det fungerade i alla fall, och jag vet inte om det följde med en cd men det ska jag ta reda på!

Hur vet man om man saknar en codec? När jag googlade mov så stod det att det var en quick time uppspelning och jag har quick time men det fungerar inte. :(

Problemet är både och! Det går inte att ladda över filen från kameran till datorn, den laddar i evigheter innan den hakar upp sig och jag får starta om alltihop. Försöker jag föra över en mov fil med en USB så blir det bara en tom fil som inte går att öppna.

Jag fattar inte varför! :mad:
 
Sv: Kan inte spela upp mov. Hjälp!!

Hejsan!

Aha! Då förstår jag!

Hmmmmm! Jag skulle föreslå att du kanske går in på kameratillverkarens hemsida och kollar om du kan ladda ner mjukvaran för din kamera till din dator därifrån, alternativt kanske ringa eller maila till tillverkaren och fråga dem om detta problemet. Canon har en supertrevlig supportavdelning. Har själv talat med dem vid tillfälle då jag fick låna en Canonkamera av en kompis och behövde ladda deras program för att överföra bilderna till min dator! :)

Alternativt kan du ju också kolla att du har den senaste versionen av Quicktime installerad. Ibland behöver man ju uppdatera spelarprogrammen. Grrrrr! Du kan ju också kolla om du inte kan installera ett codecprogram som heter FFDShow (gör en Googlesökning, så hittar du det), om detta kanske hjälper?! Suveränt program, men tror dock att det hjälper främst för om man kör med Media Player t ex. Skadar dock aldrig att testa!! ;)

Hoppas att detta kanske hjälper dig lite?! Lycka till!!:)
 
Sv: Kan inte spela upp mov. Hjälp!!

Är det samma program ni försöker spela upp filmerna i?
Provat VLC?
 
Sv: Kan inte spela upp mov. Hjälp!!

Det spelar nog ingen roll vilken mediaplayer jag använder eftersom det inte finns någon fil att spela upp. Det är bara en tom icon som det inte finns något i...
 
Sv: Kan inte spela upp mov. Hjälp!!

Tack för tipsen!! :bow: Jag ska prova allt det där och se om nått fungerar! :bow:
 
Sv: Kan inte spela upp mov. Hjälp!!

Hejsan!

Snacka om att jag är lite borta nu!!! :confused: Glömde att jag också svarat på en annan tråd, med frågan om att konvertera från .mov format till t ex avi eller annat önskat format! :angel: LOL! Kolla gärna in den tråden, för där skickade/bifogade jag en länk (på engelska i och för sig), men som på ett bra sätt förklarar hur man kan konvertera .mov formatet till annat format.

Hoppas att detta kanske kan hjälpa till lite när du väl får överfört filerna till din dator?! :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vet att de är riktiga för jag har tittat på dem. Plötsligt går de inte att öppna på någon dator här hemma??? Min vännina kan öppna de i...
Svar
0
· Visningar
1 005
Senast: mag
·
Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 968
Senast: Mustasukka
·
M
IT & mobiler Jag har ett problem, jag skulle vilja lägga in film på min dator, som jag filmat med min Ericsson w715 (tror jag den heter)...
Svar
8
· Visningar
3 898
Senast: Sonic76
·
T
IT & mobiler Visste inte om jag skulle lägga den här tråden här eller på datorer men provar här. Moderatorn får väl flytta om den ligger fel...
Svar
12
· Visningar
1 515
Senast: Stormogul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp