Kan inte rida i dressyrsadel, hjälp!

K

kabitsoo

Hej! Har precis fått hem min foderhäst som jag ska träna dressyr på. Jag fick med en dressyrsadel, jag har aldrig ridit i det. Min sits blir HEMSK! Man måste ju ha långa läder och då kan jag inte rida lätt knappt, haha. Ändå har jag fortfarande lite för korta och måste länga ytterligare... :cry: Fattar inte hur det ska gå. Sen blir det ju inte bättre av att hästen har världens största trav så jag hoppar som en vante. Hahaha! :rofl:

Vad ska jag göra? Känns som jag sitter i stolsits nu:confused:
Kram!

Sv: Kan inte rida i dressyrsadel, hjälp!

Låna lite andra dressyrsadlar och provrid i :) kanske inte just den passar dig?
Känns kanske jobbigt att köpa en ny till en foderhäst men men, vad gör man?

Stirra dig inte blind på att du MÅSTE ha låååång läder :D ha den längd du trivs med. Ta hjälp av en tränare också.

Rid utan stigbygla och lär dig rida lätt utan stigbyglar. Har haft hästarna inspända då och mest åkt runt i 10-15 minuter per pass i några dagar eftersom man inte direkt kan inverka någonting.

Men just stigbyglarna tycker jag är bästa knepet att komma ner ordentligt i sadeln. Så man kan sitta på hästen och bara åka ner av sig själv och inte ha stigbyglarna som hindrar en.

Ha inte så långa läder :idea:. Om du inte kan rida lätt så är de för långa, helt klart. Jag tycker det är mycket lättare att rida med lite kortare läder, då har jag lättare att lossa bäckenet och vara följsam.

Håller med de andra, och våga slappna av!

Sen är det ju mycket en vanesak! Jag kan tex inte rida i hopp sadlar, känns som jag nästan
ska lägga mig raklång över halsen :o

Kanske passar inte den sadeln dig (i uppbyggnad och sits storlek) sen e det bara till o köra på.
Låt någon longera dig så du bara kan försöka få in sitsen utan att behöva bry dig om hästen.

Mia

Jag köpt mig en dressyrsadel och började tävla dressyr nyligen och mitt tips är att först och fräsmt hitta den sadel som passar dig och din häst bäst och därefter, rid i den dagligen! Sen är ett annat tips att rida mycket utan stigbyglar i början. De gjorde jag vilket gör att man kommer ner i sadeln!

Tack så jättemycket för tipsen och råden allihop :D

Hej! Har precis fått hem min foderhäst som jag ska träna dressyr på. Jag fick med en dressyrsadel, jag har aldrig ridit i det. Min sits blir HEMSK! Man måste ju ha långa läder och då kan jag inte rida lätt knappt, haha. Ändå har jag fortfarande lite för korta och måste länga ytterligare... :cry: Fattar inte hur det ska gå. Sen blir det ju inte bättre av att hästen har världens största trav så jag hoppar som en vante. Hahaha! :rofl:

Vad ska jag göra? Känns som jag sitter i stolsits nu:confused:
Kram!

Vrid om benen uppe vid höften trampa ner hälen och rid lätt framåt och inte uppåt ;)

Samma problem hade jag :P kunde absolut INTE rida i dressyr sadel. Men så Blev jag longerad på hästen med just den sadeln så fick ja sitta o Trycka ner mig i sadeln de gjorde väldigt mycke faktiskt. och de förbättrar sisten på samma gång :) Så prova de funkade för mig iaf :laugh:

Ha så långa stigläder som du känner att du vill ha, efter ett tag så kommer du att vilja länga dom, garanterat..
Jag hade bara ridit i hoppsadel/allround tidigare och sen när jag köpte dressyrsadel så hade jag långa läder enligt mig men eg korta, sen efter ett tag när jag var mer van så har jag längt, tror jag har längt 3 hål minst sen dess. Har jag för korta nu så känns det helknas och nu "kan " jag knappt rida i hopspadel, det känns som att jag har jockeyläder medans alla andra klagar på mina "dressyrläder" ;)

Det där är väldigt olika. Jag har kortat mina läder mer och mer ju bättre jag rider :).

Säker på att sadeln ligger bra? Annars hamnar man ju rejält i stolsits i sadlar som ligger i bakvikt. ;)

Jadå, den ska ligga bra. Fick ju med den iaf ^^ Men får satsa på att bli longerad och rida utan stigbyglar, för det SKA gå :D

Och jag som tycker att dressyrsadlar är bäst! Jättejobbigt med hoppsadlar och korta läder, måste ta pauser emellanåt och röra benen (hemskt!) så att de inte blir helt bortdomnade.

Mitt tips till dig är att fokusera på sitsen och komma bak i sadeln. Skippa stigbyglarna helt om du måste. Jag har själv tendenser att sitta lite snett ibland, med tygden ojämt fördelad över sittbenen (känner knappt det själv) och det försvårar hela ridningen. Men när jag får till det så går allt så mycket bättre och hästen slappnar av och kommer frammåt neråt. Tänk att sitsen spelar en så stor roll!

Jag har alltid ridit i allroundsadlar så detta är jätteovant för mig ;S

Komma bak vet jag inte om jag behöver göra, snarae tvärtom... Tycker jag sitter för långt bak :(
Sitsen har en otrolig inverkan!

Rid lätt utan stigbyglar, stå i fälstsits utan stigbyglar för att komma ner bättre i sadeln och försöka hitta din egen balans.
Du kan också sätta dig utan stigbyglar och dra ut benen rakt ut från sadeln så att bara rumpan vidrör sadeln och sitta så så länge du orkar. Sen kan du vidareutveckla den övningen till att även dra upp benen framför sadeln, fortf får bara rumpan nudda sadeln, och ha dem framför dig böjda så länge du orkar, luta dig så långt bak du kan. Vidareutveckla genom att hålla ena armen rakt upp. Och sedan kan du bygga på med att cirkla med tår och arm.

När du sen travar kan du också ta tag i framvalvet och dra dig själv ner i sadeln för att hitta känslan av hur djupt ned du ska.

En bra tränare ska kunna hjälpa dig med det här. Så ta hjälp av en sådan.

Kanske är du svag i bålen och orkar inte riktigt sitta på hästen. Kanske är du stel i musklerna och kommer inte ner därför. Då hjälper dessa övningar en del. Men du kan behöva stretcha med.
Lycka till!

*Slappna av

*Stretcha ut benmusklerna, man vara så att de är korta och lite spända naturligt och gör det därmed svårt att få ned benen)

*Rid utan stigbyglar

*Hitta en sadel som du tycker om, även om det är en dressyrsadel så betyder inte det att alla dressyrsadlar ser och är likadana att sitta i.

*Spänn en achen rem vid framvalvet och tryck ned dig själv i sadeln med den genom att hålla ytterhandens fingrar kring denna.

Sedan är det en vanesak. Jag Hatar att rida i hoppsadel till exempel!

Jag hade samma problem med min nya medryttarhästs dressyrsadel.
Bla för att jag mest ridit i hoppsadeln på min förra sköthäst, men även för att jag var så van vid dennes dressyrsadel med, som var jättelätt att sitta i. Och att rida i 5 år i samma sadlar sätter ju sina spår så att säga :p
Men iallafall så tyckte jag att den nya hästens dressyrsadel kändes bred och obekväm, fast den var mjuk och skön liksom.
Men jag gjorde så att jag använde dressyrsadeln när jag red ut, vilket jag gjorde mest i början då jag lärde känna hästen, så att jag lärde känna sadeln med, och så att det blev mer naturligt att rida i den.

Många av er tipsar mycket om att jag ska rida utan stigbyglar.. lite problem med just det eftersom denna hästen har en räv bakom varje öra ^^ Hon bockar en hel del (nej hon har inte ont) så vill helst inte rida utan stigbyglar :P
Imorgon kommer iaf en tränare så vi ska träna för första gången! :D Så hon får hjälpa mig lite ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 728
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 343
Senast: Badger
·
L
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
2 210
Utrustning Ska man kunna det? Jag har ridit lite i en sadel, vet inte om den är dressyr eller island, och har svårt att stå i upp. För att inte...
2
Svar
25
· Visningar
2 611
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar