Kan inte få analys,vad göra??

Juzzzen

Trådstartare
Jag kan inte få analys på det höet vi har i vårt stall,för det är från tre olika skördar, och att analysera alla dem blir lite dyrt..hade vi haft dom pengarna så..
Jag som verkligen skulle behöva en analys så jag kunne räkna ut vad pålle ska ha,så han inte får brist på nåt (speciellt protein)

Han är en connemara ca 153 cm mankhöjd,21 år gammal o ganska kraftigt byggd.Fräsch o framåt.

Just nu är jag i igångsättning stadium och hans foderstat ser ut så här

morgon: 0.5 kg havre,0.25 betfor,1/2 mått mineraler(vet ej märket men det är pellets,för hästar i normalt arbete iallafall),2 kg hö

Middag:0.5 kg havre 2 kg hö
Kväll: 0.5 kg havre 2 1/2 kg hö
O moröttter vid varje måltid såklart.. :d

(där i mellan äter han en del hö i hagen oxå såklart)

Jag vet att det inte går att säjja nåt speciellt utan analys, men jag funderade på att tillsätta vetekli oxå.Vad tycker ni....lite tips om vad ni tror,just nu e han lagom i hull oxå,men behöver musklas upp..Tackar för alla tips jag kan få!
 
Sv: Kan inte få analys,vad göra??

Det här fick mig att fundera över en sak... Ni som vet hur analysen görs, är följande möjligt?

Om ni har råd med EN analys kunde ni göra en analys så att provet som analyseras innehåller 1/3 av varje skörd (1/3 i vikt). På så vis får ni en analys som är ett snitt över alla tre skördar.

För att foderstaten gjord på basen av denna analys skall stämma borde ju då utfodringen ske med 1/3 av varje skörd... För torrt hö är detta möjligt, men med plastat/ensilerat hö är det kanske mer problematiskt...

Hästen får nu totalt ca 6 1/2 kg hö / dag. Med tanke på att hästen är i huvudsak grovfoderätare och rekommendationen är att den får åtminstone 1 - 1 1/2 kg ts / 100 kg häst / dag (har sett lite varierande värden), så får den hö nära undre gränsen. Jag skulle överväga att minska på havret och öka på höet. Men som du konstaterar är det svårt att säga något utan analys, det hela får göras lite på ett ungefär (på måfå :smirk: )...

Hur länge har han haft samma forderstat?
Om han ätit i stort samma en längre tid (veckor/månader) och det inte skett några ändringar i hur mycket han får jobba och hur han är stallad och annars fått röra sig på samma sätt, är pigg och mår bra, är bra musklad, har passligt fettlager och inte stor mage så är forderstaten ganska bra. I så fall ser jag inte vad som skulle bli bättre genom att börja ändra på den på måfå.

En idé är att ta ett foto av hästen 1 - 2 ggr / månad, från sidan i så samma ställning som möjligt. Gärna på samma ställe. Jämför sedan bilderna och se hur främst muskulatur och mage utvecklas. Ändring i i synnerhet muskulatur är så pass långsam, att man inte nödvändigtvis märker förändringar förrän de blivit ganska stora... Ser man hur det hela såg ut förra månaden bredvid nuvarande läge syns förändringarna bättre (fungerar för hästar som inte får tjock vinterpäls ;) ...).

Det här kan vara bra att göra även med en noga uträknad forderstat, eftersom det exakta behovet är individuellt...
 
Senast ändrad:
Sv: Kan inte få analys,vad göra??

det lät väldigt bra,det här med analysen..men frågan är om det är möjligt..för e det möjligt är det ju perfa!Jag vet att jag måste ha en analys för att få en så bra foderstat som möjligt..*frustrerad*Jag vet att han får nästan på gränsen till förlite hö,men min pålle är lite speciell,han äter hellre halmen än höet,så det har legat kvar en del hö som jag fått slänga,för tro inte att han äter hö som legat i boxen en dag..hehe kräsen man..men det har man väl rätt till när man e gammal.. :smirk: så därför har jag fått minskat högivan,men jag kan säjja att jag haft dåligt samvete över det..
Va bra tips det här med att fota!! :idea: haha..fast hane ju lite av en nallebjörn nu..iof..men det ska nog funka ändå,han har ju inte så tjock päls under täcket..så man ser ju mer än en stor hårtuss iallafall.. :rofl:
jag har trasslat lite me havren eftersom han varit en liten latmask,men den mängden han får nu har han mått bra av,lagom pigg. Men jag funderar starkt på att öka högivan(har precis oxå lärt mej att om en häst är lite bukig,så ska man inte dra ner på höet,utan ta analys o kolla värdena,så jag e rätt ny på det)o se ifall han blir ännu mer tillfreds..om jag nu inte kan at en analys då vill säjja,för då e det ju lättare..nu..gud va jag pladdrar..men tack så jättemycket för tipset!!! :bow:

:bump: Nåra fler förslag??? :bump:
 
Sv: Kan inte få analys,vad göra??

Jag tror på det...du får ju ett medelvärde som är en riktlinje.

Har läst här förut och hört från olika håll att man ska ta lite från olika balar så får man ett ungefärligt mått.
 
Sv: Kan inte få analys,vad göra??

okej,ja det e ju bra i så fall..sak absolut göra det då..ska kolla upp det närmare oxå...tackar!
 
Sv: Kan inte få analys,vad göra??

Om man har från olika skördar så tar man ett sammlingsprov. Alltså tar prov från respektive parti och skickar in. Det är absolut det vanligaste man gör...så skicka in ni..
 
Sv: Kan inte få analys,vad göra??

En kompis till mig ringde faktiskt och frågade Analycen eller vad dom heter om det i går.
Vi köper från samma bonde, men han har ju många olika åkrar som har olika gammal vall.
Enligt Analycen så spelar det ingen roll om man kör ett prov på allt, men viktigt då att man tar från olika balar som är från dom åkrar man får. Bara det är gödlsat samtidigt och lika och sen skördat vid samma tidpunkt får man ungefär samma värde på allting.
Vi har gjort så i dom senaste 7 åren och det har aldrig varit några problems..Allt har funkat och hästarna har varit i fin form efter den foderstat vi har fått uträknat utefter analysen.
Däremot om man köper från olika bönder som gödslat och skördat olika, då lär man ta flera analyser.
Så vore jag som dig skulle jag ta prov från flera balar och skicka in. Dom rekomenderar också att göra ett bakterieprov iår eftersom det var så kass sommar och mycket hö har spår av mögelsporer i sig.
 
Sv: Kan inte få analys,vad göra??

Visst kan ni göra EN analys på allt hö, ta bara prover från alla skördarna och skicka in så får ni ett medel på vad höt innehåller. Det är bättre än ingen analys alls!
 
Sv: Kan inte få analys,vad göra??

Men det var ju just det jag skrev..läste du inte inlägget ordentligt ? Jag har INTE sagt flera analyser utan PROV från olika partier samt skicka in som ETT sammlingsprov...
 
Sv: Kan inte få analys,vad göra??

...Och även om analyser är bra så är de inte heller livsnödvändiga... Hästens hull, muskler, päls, kondis och uppsyn säger mer än 100 analyser...

Är INTE emot analyser, analyserar själv mitt hö, särskilt som jag f n har en växande unghäst som jag såklart vill göra allt så rätt jag bara kan med. Har dock haft hästar i många år och inte analyserat förrän de senaste åren, och även om det känns bra att "ha gjort rätt" och ha koll på mineraler och näringsvärden, kan jag egentligen inte säga att hästarna verkade må sämre tidigare, och inte skiljer sig mina uträknade foderstater så särdeles från vad jag stoppade i pållarna "på känn" tidigare.

Vill med detta alltså bara säga, att om Din häst mår bra och ser lagom ut på alla sätt, så tror jag inte Du behöver ha någon ångest för Ditt icke analyserade hö. Det rör sig ju i Ditt fall dessutom om varken någon högpresterande tävlingshäst på elitnivå eller om någon växande unghäst.

Lycka till o God Jul! Ge totto en extra morot på julafton :) !
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 153
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 513
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp