Kan havre/korn hjälpa?

Sv: Kan havre/korn hjälpa?

ge 1kg pellets morgon och 1kg kväll
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

Vilka svamliga svar du får..

Självklart kan du lägga till havre el korn. Hästen behöver tydligen mer mat, för att inte få en så hög kostnad kan man blanda ut sitt fullfoder med tex havre el korn. Håll koll på värdena dock så att kvoten på energi/protein inte blir för låg.

Jag ger min häst 2,5 kg fullfoder och 1 kg korn.
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

Rent allmänt kan jag faktiskt inte begripa varför så många är rädda för att ge hästar krafftfoder. Havre är dessutom ypperligt foder til hästar.

Jag tänker på alla dom som faktiskt överutfordrar sina hästar dvs många tror dom ägnar sig åt hårt arbete medans dom enbart ägnar sig åt lätt arbete , tänk på att hårt arbete är galopp,trav och fälttävlan på elitnivå medans dressyr och hoppning på msv nivå faktiskt räknas som lätt arbete.

Många hästar är rejält feta idag pga överutfodring och har inte sällan fång.
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

Sunt förnuft säger sig själv att feta hästar ska ha mindre mat.

Inte riktat till dig men vad i alla världen är dte med folk. Kan man inte tänka själv längre?
Mager häst=mer mat
fet häst=mindre mat och mer motion.

Så svårt är det väl inte?

Dessutom ska man inte stirra sig blind på analyser, de är ett riktvärde. Hästar är individer även vad det gäller foder.
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

.

Så svårt är det väl inte?

Dessutom ska man inte stirra sig blind på analyser, de är ett riktvärde. Hästar är individer även vad det gäller foder.
Men så är det ju ofta idag tyvärr. Man får en analys och en foderstat. Den ska följas till 100% sen om kraken är mager eller fet spelar ju ingen roll. Ägaren har ju fått en foderstat uträknad av en expert. Och inte sjutton kan den vara fel. Trots att dom aldrig ens har varit i närheten av hästen.;) Tänk vad bra alla hästar skulle må om dom fick bra med motion och fri tillgång på grovfoder.
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

Tyvärr är det så i många fall.

dessa som följer foderstaten slaviskt- undrar om de gör likadant med sina barn eller sig själva för den delen:D:angel:
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

Tvivlar på det. Vi trycker ju i våra ungar all möjlig skit utan att veta vad det är. Men icke med hästarna.
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

har ingen återförsäljare till hippo i närheten, annars hade jag gärna gett alfan..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 150
Senast: ufot
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 234
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Har för första gången på evigheters evigheter fått ett hö med kvot på 6, tidigare har det alltid fattas massa protein. Detta hö har...
Svar
10
· Visningar
916
Senast: Zebban
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp